Język niemiecki w biznesie 09-JNBL-33
Podstawowa leksyka specjalistyczna z dziedziny ekonomii w określonych zakresach
Podstawowe działy w przedsiębiorstwie: dział kadr, finansów, logistyki, marketingu
Różnice terminologiczne w języku polskim i niemieckim z dziedziny ekonomii w określonych zakresach i ich kulturowe uwarunkowania
Opis grafik i wykresów
Różnice między językiem niemieckim/polskim ogólnym i specjalistycznym na poziomie syntaktycznym i tekstowym
Wzorce tekstów pisemnych lub/i ustnych charakterystyczne dla wybranych dziedzin ekonomii w określonych zakresach w języku niemieckim
Podstawowe elementy komunikacji pisemnej w przedsiębiorstwie: świadectwo pracy, list motywacyjny
Teksty audialne, wizualne, graficzne w niemieckojęzycznym i polsko-niemieckim hybrydowym dyskursie specjalistycznym wybranych dziedzin ekonomii
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
porozumiewa się ze specjalistami w dziedzinie ekonomii w języku polskim/w języku niemieckim
pośredniczy w komunikacji polsko-niemieckiej między specjalistami w wybranych dziedzinach ekonomii
pośredniczy w komunikacji niemieckojęzycznej oraz polsko-niemieckiej między specjalistami w wybranych dziedzinach ekonomii a niespecjalistami
formułuje w języku polskim i niemieckim oraz tłumaczy odpowiednio na j. polski lub niemiecki teksty specjalistyczne z wybranych dziedzin ekonomii z uwzględnieniem ich cech gatunkowych
rozumie i prowadzi w języku niemieckim dialog, dyskusję, polemikę, których przedmiotem jest wiedza specjalistyczna z wybranych dziedzin ekonomii
jest świadomy kulturowych uwarunkowań dyskursu specjalistycznego w wybranych dziedzinach ekonomii w Polsce i krajach niemieckojęzycznych oraz różnic między nimi
rekonstruuje w oparciu o dyskurs specjalistyczny wiedzę specjalistyczną z wybranych dziedzin ekonomii oraz przyporządkowuje ją odpowiednim koncepcjom z wybranych dziedzina ekonomii
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
a) Ocena z zaliczenia końcowego stanowi średnią ocen cząstkowych z testów śródsemestralnych i z części pisemnej (test i/lub tłumaczenie pisemne) i ustnej wg poniższej skali
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
b) Kryteria oceny zaliczenia ustnego (dyskusja na temat jednej lektury, z listy lektur podanej na początku kursu, przygotowanie prezentacji)
- prezentacja treści merytorycznych, umiejętność prowadzenia dyskusji, argumentacji
- adekwatna terminologia
- właściwy rejestr wypowiedzi
- poprawność gramatyczna
Ocena zadań tłumaczeniowych
- Zgodność treści przekazanej w tłumaczeniu z treścią oryginału
- Terminologia i frazeologia subjęzyka specjalistycznego
- Poprawność gramatyczna, ortograficzna i leksykalna (leksyka niespecjalistyczna)
- Zastosowanie rejestru (stylu funkcjonalnego) języka właściwego dla danego rodzaju tekstu
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Anette Müller, Sabine Schlüter „Im Beruf”, Hueber Verlag 2013 Lekcje 1-5
Literatura dodatkowa:
Jörg Braunert, Wolfram Schlenker „Unternehmen Deutsch Grundkurs“, LektorKlett, 2005, wybrane rozdziały
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: