Język niemiecki w biznesie 09-JNB-ILS-11
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
I. Podstawowa leksyka związana z komunikacją w biznesie w krajach niemieckojęzycznych. Przykładowe zagadnienia:
1) Zalety i wady własnej działalności gospodarczej; Cechy dobrego pomysłu biznesowego; (2) Elementy składowe biznesplanu; (3) Branże gospodarcze; Różnice pomiędzy terminami: Unternehmen / Betrieb / Firma / Konzern. Podział przedsiębiorstw wg wielkości (4) Przemysł 4.0; Inteligentne fabryki; Nowoczesne formy pracy; (5) Różnice pomiędzy Gewerbetreibende / Freiberufler / freie Mitarbeiter. Wybrane formy prawne przedsiębiorstw; (6) Czynniki wpływające na lokalizację działalności gospodarczej; (7) Struktura przedsiębiorstw oraz zadania poszczególnych działów firmy; (8) Wybrane aspekty funkcjonowanie giełdy; (9) Marketing: Badanie rynku i mix marketingowy; Wskaźniki rozwoju firmy/sytuacji gospodarczej; Reklama.
II. Propedeutyka pracy terminologicznej.
III. Analiza i produkcja podstawowych prostych tekstów pisemnych i graficznych związanych z działalnością gospodarczą (np.: diagramy; korespondencja handlowa: zapytanie, oferta, list reklamowy, reklamacja; oferta pracy).
IV. Trening wybranych podstawowych wzorców interakcji w komunikacji w biznesie w krajach niemieckojęzycznych (np.: rozmowy telefoniczne, odwoływanie terminu spotkania via e-mail).
V. Wybrane przedsiębiorstwo niemieckie lub polskie w pigułce.
W cyklu 2020/SZ:
Patrz informacje wprowadzone w sekcji nadrzędnej ("Podstawowe informacje o przedmiocie"). |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- rozumie, potrafi analizować, streszczać i tworzyć proste, spójne teksty pisemne na tematy związane z funkcjonowaniem i prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz z pracą zawodowej w biznesie,
- potrafi radzić sobie w prostych ustnych sytuacjach komunikacyjnych występujących w sferze działalności przedsiębiorstwa,
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę (także specjalistyczną), wyszukiwać potrzebne informacje w różnych źródłach pomocniczych oraz zastosować je do realizacji konkretnego ćwiczenia / zadania (np. stworzenia krótkiego glosariusza),
- potrafi przetłumaczyć krótki tekst pisemny z zakresu materiału przerabianego na zajęciach
- potrafi pracować z partnerem (partnerami) podczas wykonywania zadań, dostarczając mu (im) impulsów językowych oraz merytorycznych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
a) Kolokwia pisemne i/lub ustne oceniane wg poniższej skali
bdb 92-100%
db+ 85-91%
db 76%-84%
dst+ 68-75%
dst 60%-67%
ndst 0-59%
b) Kryteria oceny prezentacji ustnej:
• zawartość treściowa – 0-2 pkt.
• adekwatne użycie poznanego słownictwa (fachowego) – 0-2 pkt.
• technika prezentacji treści (logiczna struktura prezentacji,
swobodne referowanie treści wizualizacja treści, kontakt z
audytorium) – 0-4 pkt.
• poprawność gramatyczna – 0-2 pkt.
Ocena opiera się o poniższe przedziały:
bdb 10 pkt.
db+ 9 pkt.
db 8 pkt.
dst+ 7 pkt.
dst 6 pkt.
ndst <6 pkt.
c) Ocena zadań tłumaczeniowych
- Zgodność treści przekazanej w tłumaczeniu z treścią oryginału
- Terminologia i frazeologia subjęzyka specjalistycznego
- Poprawność gramatyczna, ortograficzna i leksykalna (leksyka
niespecjalistyczna)
- Zastosowanie rejestru (stylu funkcjonalnego) języka właściwego dla
danego rodzaju tekstu
Wykładniki oceny końcowej:
bardzo dobry (bdb; 5,0): średnia z kolokwiów pisemnych lub ustnych powyżej 4,60; ocena z prezentacji i tłumaczenia co najmniej +db; bardzo aktywny udział w zajęciach; terminowość w zakresie przygotowania zadań domowych i glosariusza
dobry plus (+db; 4,5): średnia z kolokwiów pisemnych lub ustnych w przedziale 4,21 do 4,60; ocena z prezentacji i tłumaczenia: co najmniej db; aktywny udział w zajęciach; terminowość w zakresie przygotowania zadań domowych i glosariusza
dobry (db; 4,0): średnia z kolokwiów pisemnych lub ustnych w przedziale 3,81 do 4,20; ocena z prezentacji i tłumaczenia: co najmniej db; aktywny udział w zajęciach; terminowość w zakresie przygotowania zadań domowych i glosariusza
dostateczny plus (+dst; 3,5): średnia z kolokwiów pisemnych lub ustnych w przedziale 3,81 do 4,20 w przedziale 3,41 do 3,80; ocena z prezentacji i tłumaczenia: co najmniej +dst; aktywny udział w zajęciach; przygotowanie zadań domowych i glosariusza z drobnymi opóźnieniami
dostateczny (dst; 3,0): średnia z kolokwiów pisemnych lub ustnych w przedziale 3,00 do 3,40; ocena z prezentacji i tłumaczenia: dst; aktywny udział w zajęciach; przygotowanie zadań domowych i glosariusza z pewnymi opóźnieniami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezaliczenie i brak poprawy któregoś z kolokwiów pisemnych lub ustnych, prezentacji czy też tłumaczenia; słaba aktywność na zajęciach; stosunkowo częste nieprzygotowanie zadań domowych lub duże opóźnienia w przygotowaniu zadań domowych lub glosariusza
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Przykładowe pozycje i materiały:
- Aff Josef / Kögler Gottfried (2008): Wo ist der richtige Standort? Standortspiel, Standortfaktoren und -entscheidungen. Wien. S. 7-8.
URL: http://www.wissenistmanz.at/wissenplus/newsletter/archiv (Dostęp w dn. 9.10.2018).
- Brauner Jörg / Schlenker, Wolfram C. (2005): Unternehmen Deutsch Aufbaukurs. Stuttgart. (1) Kursbuch: S. 30-31, 36-38, 40, 113; (2) Arbeitsbuch: S. 20-21, 26-27, 31, 34, 37, 60-61, 130, 146-147.
- Brenner Nina (2016a): Unterrichtsbeispiel Sprachsensibler Unterricht Sekundarstufe I/II. Betriebswirtschaft & Unternehmensrechnung. Kaufvertrag – Schriftverkehr (Grundlagen und Anfrage/Angebot). ÖSZ, BMB. S. 4.
URL: http://www.oesz.at/download/chawid/036_su_bhs_Kaufvertrag-Schriftverkehr_Brenner_druck.pdf (Dostęp w dn. 9.10.2018).
- Brenner Nina (2016b): Unterrichtsbeispiel Sprachsensibler Unterricht Sekundarstufe I/II. Betriebswirtschaft & Unternehmensrechnung. Lieferverzug und Lieferurgenz. ÖSZ, BMB. S. 6. URL: http://www.oesz.at/download/chawid 037_su_bhs_LieververzugLieferurgenz_Brenner_druck.pdf (Dostęp w dn. 9.10.2018).
- Brenner Nina (2018): Unterrichtsbeispiel Sprachsensibler Unterricht Sekundarstufe I/II. Betriebswirtschaft & Unternehmensrechnung. Internationale Geschäftstätigkeit. ÖSZ, BMB. S. 4-5. URL: http://www.oesz.at/download/chawid/Oesz_U-Beispiel_076_SU_BHS_Betriebswirtschaft_InternatGeschaeftstaetigkeit_Brenner.pdf (Dostęp w dn. 9.10.2018).
- Buscha Anne / Linthout Gisela (2007): Geschäftskommunikation. Verhandlungssprache. Wortschatz, Sprechfertigkeitsübungen und ausgewählte Grammatik für Deutsch als Geschäfts- und Verhandlungssprache. Ismaning. S. 41-42.
- Fearns Anneliese / Levy-Hillerich Dorothea (2009): Kommunikation in der Wirtschaft. Lehr- und Arbeitsbuch. Plzeň, Berlin. S. 52-55, 74-76, 79, 134-138.
- Focus Money Online (2018): Wo liegt der Unterschied zwischen Freiberuflern und Gewerbetreibenden? URL: https://www.focus.de/finanzen/praxistipps/selbststaendig-arbeiten-wo-liegt-der-unterschied-zwischen-freiberuflern-und-gewerbetreibenden_ id_8691761.html (Dostęp w dn. 7.11.2018)
- Freyspiel (2018): SCHOOLGAMES. Die Digitalisierung verändert die Welt. Daten ändern alles... Graz. S. 49-50. URL: http://www.schoolgames.eu/components/com_jobprofiles/files/media/43.pdf (Dostęp w dn. 13.11.2018).
- Fügert Nadja et al. (2017): DaF im Unternehmen B2. Kurs- und Übungsbuch [mit Audios und Filmen online]. Stuttgart. S. 10-11, 28-31, 130-131, 146-149, 198-199.
- Goethe-Institut Australien (2017): Unternehmen Deutsch. Enterprise German in Australia. Modul 2: Unser Partnerunternehmen. S. 36-37. URL: https://www.goethe.de/resources/files/pdf132/088920gi1720unternehmen20deutsch20modul2021.pdf (Dostęp w dn. 12.10.2018).
- Hans-Böckler-Stiftung (s. a.): Industrie 4.0. Unterrichtseinheit. Sek. I und Sek. II. S. 4-5. URL: https://www.boeckler.de/pdf/schule_ue_industrie_4.0.pdf (Dostęp w dn. 13.11.2018).
- Hering Axel / Matussek Magdalena (2007): Geschäftskommunikation. Besser schreiben. Hueber Verlag. S. 22, 26-27, 30-33, 56-59, 62, 66, 76, 95.
- Institut der deutschen Wirtschaft Köln Medien (s. a.): Arbeitsblatt „Pro und Contra Selbstständigkeit“ + Vergleichstabelle: Abhängiges Beschäftigungsverhältnis / Selbstständigkeit. Köln. URL: www.wirtschaftundschule.de/unterrichtsmaterialien/berufsorientierung-und-arbeitsmarkt/arbeitsblaetter/pro-und-contra-selbststaendigkeit (Dostęp w dn. 9.10.2018).
- Kögler Gottfried / Aff Josef / Skala Franz-Karl (2008): Standortspiel. Wien. URL: http://www.wissenistmanz.at/wissenplus/newsletter/archiv/bw/102008_bw_standortspiel_de.pdf (Dostęp w dn. 9.10.2018).
- Ministerium für Wirtschaft, Klimaschutz, Energie und Landesplanung Rheinland-Pfalz (Hrsg.) (2013): Wie funktioniert die Wirtschaft? Die Idee der unternehmerischen Selbstständigkeit. Arbeitsheft für Schülerinnen und Schüler der Sekundarstufe I. Mainz. S. 62-64. URL: https://mwvlw.rlp.de/fileadmin/mwkel/Abteilung_4/8405/Schuelerarbeitsheft-Wie_funktioniert_die_Wirtschaft.pdf (Dostęp w dn. 12.10.2018).
- Ministerium für Wirtschaft, Klimaschutz, Energie und Landesplanung Rheinland-Pfalz (Hrsg.) (s.a.): Wie funktioniert die Wirtschaft? Die Idee der unternehmerischen Selbstständigkeit. Arbeitsblätter. Mainz. S. 9, 14. URL: https://mwvlw.rlp.de/fileadmin/mwkel/Broschueren/Wie_funktioniert_die_Wirtschaft_-Arbeitsblaetter.pdf (Dostęp w dn. 12.10.2018)
- Moszczeńska Irena / Izbicka-Drosio Małgorzata (2007): Wirtschaftsdeutsch einfach. Wortschatzaufgaben. Berlin et al. S. 49-57.
- Overkamp Wilhelm (2012): Standpunkte. Arbeitsblatt (1): Marketinginstrumente. S. 1; Arbeitsblatt (2): Standortentscheidungen. S. 1-2; Arbeitsblatt (3) Rechtsformen eines Unternehmens. S. 1-2. Stuttgart. URL: Arbeitsblatt (1): https://www2.klett.de/sixcms/media.php/229/AB_800491_p3x4ae_52r45k_marketing.pdf (Dostęp w dn. 12.10.2018); Arbeitsblatt (2): https://www2.klett.de/sixcms/media.php/229/AB_800491_52r45k%2520_n3h6jz_Standort.pdf (Dostęp w dn. 12.10.2018); Arbeitsblatt (3): https://www2.klett.de/sixcms/media.php/229/AB_800491_52r45k_rechtsformen.pdf (Dostęp w dn. 12.10.2018).
- Renker Anke (s. a.): Bilingualer Fachunterricht an berufsbildenden Schulen. Unterrichtsmodul. Unternehmensformen. Erstellt im Rahmen des Leonardo-Projekts „Sprachenkompetenz für Europa durch bilingualen Fachunterricht an berufsbildenden Schulen“. S. 30, 38, 40. URL: http://www.sbsz-jena.de/projekte/bilvoc/wirtschaft (Dostęp w dn. 7.11.2018).
- Schwierskott Ewa (2009): Niemiecki język prawniczy w 40 lekcjach. Deutsche juristische Fachsprache in 40 Lektionen. Warszawa. S. 125-127.
- von den Bergen Hans-Peter et al. (2014): WplusV. BWL mit ReWe. Berlin. S. 14-17.
- von den Bergen Hans-Peter et al. (2015): WplusV. BWL mit ReWe. Lernsituationen. Berlin. S. 26-27, 226-227, 242-243, 259-260.
- Wirtschaftskammer Österreich / Bundesministerium für Wissenschaft, Forschung und Wirtschaft (s. a.): Unternehmerin macht Schule. Arbeitsblätter. S. 8, 11, 14-15. URL: https://www.wko.at/Content.Node/kampagnen/unternehmerinmachtschule/Arbeitsblaetter.pdf (Dostęp w dn. 17.10.2018)
- Materiały dodatkowe zostaną rozdane na zajęciach.
W cyklu 2020/SZ:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: