Język klasyczny 09-JKZ-22
Za podstawowy materiał nauczania języka łacińskiego przyjmuje się oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia pochodzące z różnych epok.
Pochodzenie i rozwój języka łacińskiego. Alfabet. Wymowa. Iloczas. Akcent.
Budowa i szyk zdania łacińskiego. Części zdania. Związek zgody, związek rządu, związek przaynależności. Orzeczenie imienne. Przeczenie.
Zdania pojedyncze. Zdania współrzędnie złożone (at, et, etiam, aut, autem, deinde, utque). Zdania podrzędnie złożone z orzeczeniem w coniunctivie: celowe, dopełnieniowe, skutkowe
Składnia accusativus cum infinitivo, nominativus cum infinitivo, ablativus absolutus, genetivus partitivus, dativus possesssivus, ablativus comparationis,ablativus temporis, nazw miast
Deklinacje I, II, III, IV, V
Zaimki: osobowe, dzierżawcze, wskazujące, względne, nieokreślone,
Participium praesentis activi.Participium perfecti passivi.
Supinum.
Stopniowanie przymiotników
Tworzenie i stopniowanie przysłówków
Czasy: indicativus praesentis activi et passivi indicativus imperfecti activi et passivi indicativus futuri I activi et passivi indicativus perfecti activi et passivi indicativus plusquamperfecti activi et passivi indicativus futuri II activi et passivi coniunctivus praesentis activi et passivi coniunctivus imperfecti activi et passivi coniunctivus perfecti actici et passivi coniunctivus plusquamperfecti activi et passsivi
Verba deponentia et semideponentia.
Gerundium. Gerundivum.
Liczebniki główne i porządkowe
Verba anomala; Consecutio temporum; Coniugatio periphrastica activa et passiva
Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego
Heksametr daktyliczny
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
W zakresie umiejętności słuchania:
- student słucha ze zrozumieniem, dostrzegając istotne informacje przekazywane przez tekst mówiony
- rozpoznaje formy gramatyczne oraz ich rolę słowotwórczą i składniową
- rozumie podstawową terminologię gramatyczną wypowiadaną przez lektora w języku łacińskim
W zakresie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami informacji:
- student potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
W zakresie umiejętności czytania:
- student potrafi poprawnie przeczytać tekst łaciński z uwzględnieniem iloczasu i akcentu
- student potrafi przeczytać tekst poetycki według iloczasowych miar wierszowych
-student potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem
W zakresie umiejętności pisania:
-student zna i stosuje podstawowe zasady ortografii
- student formułuje wypowiedzi pisemne o niskim stopniu trudności jako odpowiedzi na pytania, rozwinięcie tematu prostego wypracowania
- komponuje teksty o określonych cechach formalnych, z zastosowaniem określonego słownictwa i składni oraz uwzględnieniem stylistyki łacińskiej
W zakresie mówienia:
- posługuje się możliwie autentycznym brzmieniem łaciny klasycznej z uwzględnieniem iloczasu i akcentu
- stosuje właściwe form językowe w celu wyrażenia zamierzonego sensu
- student formułuje proste wypowiedzi z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego
- student opanowuje na pamięć wybrane sentencje i powiedzenia łacińskie
W zakresie znajomości słownictwa:
- student opanowuje słownictwo w ilości umożliwiającej na dość swobodne czytanie tekstu ze zrozumieniem
- student potrafi wskazać związek między wyrazami łacińskimi a pochodzącymi od nich wyrazami z języków nowożytnych, zwłaszcza z języka polskiego
W zakresie znajomości gramatyki:
- student zna terminologię gramatyczną w języku łacińskim oraz zagadnienia gramatyczne i potrafi użyć objęte przedmiotem konstrukcje gramatyczne
W zakresie umiejętności tłumaczenia:
- student potrafi przetłumaczyć objęte przedmiotem oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia z języka łacińskiego na język polski oraz dokonać analizy pod względem gramatycznym i pragmatycznym
- ma podstawową wiedzę na temat na temat wartości języka łacińskiego i kultury antycznej jako ważnej części tradycji europejskiej i polskiej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku testu pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91%- bdb
Literatura
Podstawowa:
Język łaciński, Jolanta Czyżma, Elżbieta Roguszczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010
Dodatkowa:
Lingua Latina,Lidia Winniczuk, PWN 1998- podręcznik do samodzielnej pracy studenta
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: