Język i kultura IV - zintegrowane sprawności językowe: hiszpański 09-JK4H-5LF-44
-Mówienie o przeszłości: opisywanie postaci historycznych i formułowanie biografii znanych osób ze świata hiszpańskojęzycznego. Mówienie o zwyczajach i przyzwyczajeniach (życie rodzinne, wychowanie, dzieciństwo, moda), opisywanie okoliczności wydarzeń, porównywanie sytuacji obecnych z przeszłymi (życie w innych czasach, wynalazki i technologia, zmiany pokoleniowe, sytuacja i prawa kobiet, etc.)
-Relacjonowanie wiadomości prasowych, streszczanie i opowiadanie fikcyjnych historii (bajki, legendy i mity ze świata hiszpańskojęzycznego i polskiego)
-Opowiadanie i sytuowanie wydarzeń historycznych w czasie. Dzieje Hiszpanii / Ameryki Łacińskiej - kluczowe wydarzenia historyczne, polityczne i społeczne. Polacy podczas hiszpańskiej wojny domowej. Ciekawostki historyczne i kulturowe
-Opowiadanie anegdot i żartów. Komiksy hiszpańskie i hiszpańskojęzyczne
Mówienie o wydarzeniach społecznych i kulturalnych: kino (gatunki filmów, zawody związane z kinem, kino hiszpańskojęzycznego obszaru kulturowego), radio, telewizja. Wyrażanie opinii na temat programów telewizyjnych, filmów, koncertów, wystaw artystycznych, gatunków i stylów muzyki. Formułowanie definicji związanych z gatunkami literackimi, filmowymi, muzycznymi
-Mówienie o planach i przewidywanie przyszłości. Stawianie hipotez (realnych i nierealnych) i warunków dot. przyszłych zdarzeń w życiu prywatnym, a także przyszłych losów ludzkości (zawody przyszłości, wynalazki i nowe technologie, ekologia i środowisko naturalne)
-Opisywanie zwyczajów i norm społecznych obowiązujących w krajach hiszpańskojęzycznych.
-Ocenianie i wyrażanie opinii na temat aktywizmu społecznego, środowiskowego i kulturowego. Komentowanie działalności organizacji pozarządowych i innych działan społecznych na rzecz praw człowieka, praw zwierząt oraz praw osób z niepełno sprawnościami, etc.
-Odkrywanie i negocjowanie różnic interkulturowych, obserwowanie i interpretowanie elementów kultury własnej i kultury docelowej, analizowanie i refleksja nad stereotypami kulturowymi.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
-Posługuje się nabytymi środkami językowymi na poziomie B1+, stopniowo rozbudowując ich repertuar, niezbędny w codziennej komunikacji oraz komunikacji interkulturowej.
-Potrafi konstruować spontaniczną wypowiedź ustną i formy wypowiedzi pisemnej adekwatne do poziomu zaawansowania, stosując słownictwo i konstrukcje gramatyczne na poziomie B1+.
-Rozumie ze słuchu proste i średnio skomplikowane wypowiedzi rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego oraz rozumie teksty pisane (codzienne, literackie i prasowe) na poziomie B1+.
-Potrafi nawiązać i podtrzymywać rozmowę w języku hiszpańskim zarówno na tematy codzienne, jak i na średnim poziomie abstrakcji.
-Zna i potrafi stosować i wykorzystać treści przekrojowe / transwersalne: refleksja interkulturowa, odkrywanie i negocjowanie różnic interkulturowych, obserwowanie i interpretowanie elementów kultury własnej i kultury docelowej, analizowanie i refleksja nas stereotypami kulturowymi.
-Nabywa kolejne kompetencje komunikacyjne, interpersonalne i kulturowe
Kryteria oceniania
Metody:
-Egzamin pisemny
-Egzamin ustny
-Kolokwium pisemne
-Projekt
-Inne (jakie?) - formy właściwe dla podejścia komunikacyjnego w dydaktyce języków obcych
Kryteria:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
- Aula Internacional 3 Nueva Edición, podręcznik. J. Corpas, E. Garcia, A. Garmendia, Ed. Difusión
- Grupo CRIT, Culturas cara a cara: Relatos y actividades para la comunicación intercultural, Madrid: Edinumen, 2006
- Cultura en el mundo hispanohablante A2/B1, VV.AA, Ed. ENCLAVE-ELE.
- Cultura en España B1/B2, A. Balea y P. Ramos, Ed. ENCLAVE-ELE.
- Diccionario de uso del español, María Moliner.
- Centro Virtual Cervantes: http://cvc.cervantes.es
- Corpus Diacrónico de la Real Academia Española: www.rae.es
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: