Język i kultura III - zintegrowane sprawności językowe: francuski 09-JK3F-4L-34
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
- słownictwo: wykorzystanie czasu wolnego i pieniędzy (sport, kultura, podróże, zakupy), problemy społeczne (ekologia, ekonomia, świat pracy), komunikacja i media (opinie), frankofonia (geografia, historia, język)
- programy radiowe lub audiowizualne w języku standardowym, o normalnym rytmie wymowy, bez akcentu (reportaże, wywiady, filmy…)
- teksty pisane o średniej długości, niezbyt wyspecjalizowane (fragmenty powieści lub artykułów prasowych)
- tworzenie wypowiedzi ustnych: przedstawianie i opis czegoś lub kogoś, umiejscowienie siebie lub jakichś faktów w czasie i w przestrzeni, prośba o coś (informację, opinię, radę) lub do kogoś o zrobienie czegoś, proponowanie/reagowanie na propozycję, mówienie o swoich upodobaniach, uzasadnianie swojego wyboru, wyrażanie życzenia, uczuć (zadowolenia, obawy, żalu…), zrozumienia sytuacji konfliktowej i określanie swojego stanowiska, wyrażanie zdziwienia, mówienie o przeszłości i przyszłości, porównywanie rzeczy lub faktów
- tworzenie wypowiedzi pisemnych: teksty informacyjno-opisowe, argumentacyjne, narracyjne, np. krótkie opowiadanie, szczegółowe opisy czegoś/kogoś, propozycja wycieczki lub odpowiedź na propozycję wycieczki; listy, np. list motywacyjny, reklamacja, odpowiedzi na zażalenie; krótkie sprawozdania oraz krótkie teksty argumentacyjne, w celu wyrażania własnej opinii na tematy społeczno-kulturowe
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
rozróżnia typy tekstów (pisemnych/ ustnych) oraz potrafi określać ich funkcję, potrafi formułować odpowiedź (pisemną/ustną) na pytania otwarte oraz odtwarzać główną myśl tekstu (czytanego/słuchanego) i uzasadnić swoją odpowiedź kilkoma konkretnymi przykładami
rozróżnia przedstawione punkty widzenia i umie wyrażać własną opinię na określony temat natury społeczno-kulturalnej, podać argumenty oraz przykłady popierające własne zdanie, antycypować argumenty osoby przeciwnego zdania, rozpocząć rozmowę lub debatę, utrzymać rozmowę
korzysta ze środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych i fonetycznych określonych dla poziomu A2+ ESOKJ, przyporządkowuje swoją wypowiedź do zasad odpowiednich do kontekstu komunikacyjnego, postępuje zgodnie z zasadami przekazywania informacji
używa odpowiedniego do sytuacji rejestru języka
rozumie teksty pisane i mówione na poziomie trudności A2+ odnoszące się do rzeczywistości społeczno-kulturowej krajów frankofońskich o takiej tematyce jak regiony frankofońskie, organizacja pracy, nowe formy życia społecznego itp.
jest otwarty na kultury obcojęzyczne, prawidłowo interpretuje zjawiska kultury docelowej i okazuje chęci pogłębiania i upowszechnianie tej wiedzy
wykorzystuje strategie kompensacyjne
rozumie konieczność ciągłego doskonalenia swoich kompetencji komunikacyjnych dzięki aktywnej podstawie na zajęciach i autonomicznej pracy (np. czytanie lub oglądanie materiałów dostępnych w bibliotece lub w sieci)
ocenia prawidłowo swoje umiejętności i podejmuje samodzielną pracę nad językiem
potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
W roku akademickim 2020/21 zaliczenie na ocenę w formie zdalnej z wykorzystaniem narzędzi zaproponowanych przez UAM.
Warunki zaliczenia obejmują pracę na zajęciach, jak również pracę własną poza zajęciami.
Metody:
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Test
Projekt
Praca semestralna
Kryteria:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
• Biras P., Denyer M., Gloanec A., Witta S. (2018): Défi 2. Maison des Langues.
• Barféty, M., Beaujoin, P. Compréhension orale B1. CLE International, 2018.
• Crépieux, G. et autres. Vocabulaire essentiel du français B1. Didier, 2017.
• Miquel, C. Vocabulaire progressif du français, niveau intermédiaire. CLE International, 2018.
• Steele, R. Civilisation progressive du français, niveau intermédiaire. CLE International, 2010.
• Teksty z prasy frankofońskiej i inne materiały telewizyjne, radiowe i internetowe związane z omawianą tematyką.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: