Język i komunikacja II 09-JK2-4MH-22
W kursie koncentrujemy się na zapoznaniu słuchaczy z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania języka hiszpańskiego w Ameryce Łacińskiej. Poruszamy problemy związane ze zróżnicowaniem dialektalnym języka hiszpańskiego. Interesują nas zarówno cechy pragmatyczne, fonetyczne, morfo-syntaktyczne jak i leksykalno-semantyczne języka hiszpańskiego w ujęciu globalnym, regionalnym i lokalnym (w poszczególnych wybranych krajach języka hiszpańskiego). Badamy różnice i zmiany w zakresie leksyki hispanoamerykańskiej: wyrazy odziedziczone, amerykanizmy sensu stricto, archaizmy, afronegryzmy, neologizmy jako efekt współczesnych procesów neologicznych. Przeprowadzamy komentarz językowy tekstów i nagrań latynoamerykańskich. Weryfikujemy zasoby leksykalne w Hispanoameryce, dyskutujemy na temat zasięgu wybranych zjawisk językowych charakterystycznych dla krajów języka hiszpańskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Student zna na poziomie rozszerzonym problematykę językoznawczą krajów języka hiszpańskiego w Hispanoameryce,
potrafi wyjaśnić złożone zjawiska i pojęcia fonetyczne, morfo-syntaktyczne i semantyczno-leksykalne charakterystyczne dla języka hiszpańskiego wariantów amerykańskich.
Dysponuje pogłębioną i rozszerzoną wiedzą na temat zjawisk dialektalnych w Ameryce hiszpańskojęzycznej (np. hybrydy językowe: spanglish, palenquero, papiamento; kontakt z językami amerindiańskimi: quechua, aymara, guarani, nahuatl, itp.).
Zna najważniejsze różnice w zakresie leksyki hispanoamerykańskiej i standardowej hiszpańskiej;
potrafi określić zasięgi zjawisk językowych zarówno regionalnych jak i lokalnych (np. seseo, voseo, tuteo, yeismo, lateralizacji, asybilizacji, itp.)
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tekstów i materiałów audiowizualnych z krajów Hispanoameryki.
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania
Kolokwium pisemne lub prezentacja multimedialna
Inne kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacja, rozwiązywanie zadań)
- przygotowanie do zajęć
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
-niedostateczny (ndst.; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych.
Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym / prowadzącą lub w formie wykonywania dodatkowych zadań.
Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu.
Literatura
Aleza Izquierdo, M. y J. Mª Enguita Utrilla (coords.) (2010). La lengua española en América: normas y usos actuales. Universitat de València. Edición electrónica:
Alvar, M. (2009): Manual de dialectología hispánica. El español de América. Barcelona, Ariel Lingüística.
Lipski, J. M. (1994). El español de América, Madrid, Cátedra.
Moreno de Alba, J.G. (2007): Introducción al español americano, serie: Manuales de formación de profesores de español 2/L. Madrid, Arco/Libros.
Moreno Fernández, F. (2009). La lengua española en su geografía. Madrid, Arco/Libros.
Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española (2005): Diccionario panhispánico de dudas. Madrid, Santillana.
Real Academia Española, Asociación de Academias de la Lengua Española (2009 y 2011). Nueva gramática de la lengua española. Madrid, Espasa-Calpe.
Stala, E. (2009): Nowa Romania – Sytuacja językowa w Ameryce Hiszpańsko- i Portugalskojęzycznej, w: Marcin F. Gawrycki (ed.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa, PWN, págs. 361-372.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: