Język i komunikacja I 09-JK1-2MH-12
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Współczesne języki i dialekty Hiszpanii: ich zasięg terytorialno-ludnościowy, status polityczny (polityka językowa) i perspektywy rozwoju.
Zarys historyczny rozwoju dialektów łacińskich (hiszpańskiego, katalońskiego, galicyjskiego, aragońskiego, asturyjskiego) i języka baskijskiego.
Podstawowe pojęcia z zakresu dialektologii i socjolingwistyki w odniesieniu do terytorium współczesnej Hiszpanii (język, dialekt, mowa, dyglosia, bilingwizm).
Charakterystyczne cechy struktury gramatycznej, fonetycznej i leksykalnej poszczególnych języków i dialektów współczesnej Hiszpanii.
Ćwiczenia w rozpoznawaniu języków i dialektów na podstawie krótkich tekstów mówionych i pisanych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
Definiuje i objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii i socjolingwistyki hiszpańskiej: język, dialekt, mowa, dyglosia, bilingwizm.
Wskazuje na zasięg terytorialno-ludnościowy (izoglosy) i określa status polityczny poszczególnych języków i dialektów Hiszpanii.
Wymienia podstawowe etapy rozwoju iberoromańskich języków i dialektów Hiszpanii; formułuje perspektywy rozwoju na przyszłość.
Opisuje podstawowe cechy struktury gramatycznej, fonetycznej i leksykalnej współczesnych języków i dialektów Hiszpanii i wzajemnie je porównuje, dostrzegając charakterystyczne różnice.
Rozpoznaje języki i dialekty na podstawie tekstów mówionych i pisanych; rozumie i interpretuje proste teksty.
Kryteria oceniania
Metody:
Kolokwium pisemne
Prezentacja multimedialna
– sprawdzian-zadanie: praktyczne rozróżnienie między dialektem a językiem; sprawdzian faktograficzny pisemny.
– sprawdzian faktograficzny pisemny sprawdzający wiedzę.
– sprawdzian faktograficzny pisemny; ocena referatów.
– sprawdzian-zadanie: identyfikacja języka lub dialektu na podstawie fragmentu tekstu (praca w grupach lub parami).
Kryteria:
- obecność na zajęciach.
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacja, rozwiązywanie zadań).
- przygotowanie do zajęć.
- praca semestralna na wybrany temat monograficzny (min. 6 str. + bibliografia).
- sprawdzian pisemny podsumowujący.
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Alvar M., Manual de dialectologia hispánica: el español de España, Ariel, 1996.
Alvar M., Estudios sobre el dialecto aragonés, CSIC, 1987.
Ariza M., Comentario de textos dialectales, ArcoLibros, 1994.
Garcia Mouton P., Lenguas y dialectos de España, ArcoLibros, 1994.
Zamora Vicente A., Dialectologia española, Gredos, 1960.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: