Językoznawstwo kazachskie 09-JK-11
Zarys dziejów językoznawstwa kazachskiego
Problemy fonetyki i fonologii oraz alfabetyzacja w przeszłości i obecnie
Słownictwo w ujęciu historycznym i typologicznym
Struktura gramatyczna języka kazachskiego
Wykorzystanie narzędzi językowych (słowniki, gramatyki, programy do nauki) w sposobie uczenia się i poszerzania wiedzy
Socjolingwistyka i etnolingwistyka
Nowe kierunki w językoznawstwie kazachskim (językowy obraz świata, językoznawstwo kognitywne, analiza dyskursu, językoznawstwo korpusowe)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Korzysta ze źródeł literaturowych, w tym również ze źródeł w języku obcym
Odróżnia system gramatyczny od fonetycznego, posługuje się różnymi odmianami pisma
Rozróżnia słownictwo ogólnoturkijskie od arealnego, rozpoznaje zapożyczenia
Stosuje konstrukcje gramatyczne języka kazachskiego
Korzysta z dostępnych narzędzi językowych (gramatyki, słowniki, programy do nauki)
Rozpoznaje i stara się stosować różne style i rejestry języka w zależności od kryteriów socjolingwistycznych
Podaje definicje semantyczne także zgodne z JOŚ i gramatyką kognitywną, korzysta z narzędzi analizy dyskursu
Kryteria oceniania
- praca semestralna
- aktywność w trakcie zajęć
- jakość argumentów odpowiedzi
- wykonanie i zaliczenie wszystkich prac domowych
- wiedza w zakresie wszystkich tematów nabyta w wyniku zadań przewidzianych na zajęciach
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest wykonanie wszystkich zadań domowych, kolokwium ustne i pisemne oraz obecność na zajęciach (dopuszcza się nieusprawiedliwioną nieobecność na dwóch zajęciach)
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Crystal, David 1997. The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press.
Koç, Kenan, Oğuz Doğan, Ayabek Bayniyazov (ed.). 2004. Kazak Türkçesi Grameri. Ankara: Gazi Kitabevi.
Krueger, John. 1980. Introduction to Kazakh. Bloomington: Indiana UP.
Łabenda, Michał. 2000. Język kazachski: Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog. Reviewed by Jankowski, Henryk: Przegląd Orientalistyczny 1–2 (2007), 94–101.
Maciejewski, Witold (red.) Wielka Encyklopedia Geografii Świata. t.14 Świat języków. Poznań: Kurpisz.
Muhamedowa, R. (2016), Kazakh. A Comprehensive Grammar, London.
Yule, George 2012. The study of language. Cambridge University Press.
Байтұрсынұлы, Ахмет. 2003–2006. Бес томдық шығармалар жинағы. II том – Оқу құралы (2004), III том – Тіл-құралы (2005), IV том – Әліппелер мен мақалалар (2006). (2006). Алматы: Алаш Мұрасы [edited by А. Ісімақова].
Жүнісбек, Әлімхан. 2009. Қазақ фонетикасы. Алматы: Арыс.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: