Historia Izraela i Żydów w starożytności 09-JHB-11
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 wdrożenie studenta do aktywnego i krytycznego poznawania dziejów Izraela
C2 zapoznanie z umiejętnością krytycznej analizy źródeł
C3 wyrabianie umiejętności patrzenia na zjawiska historyczne jako dynamiczny proces w szerokim kontekście sąsiedztwa wielokulturowego
2. Tematyka:
- charakterystyka dziejów Bliskiego Wschodu do końca 2 tys. przed Chr.
- biblia jako źródło historyczne
- pozabiblijne źródła do dziejów wczesnego Izraela
- wczesne dzieje, powstanie królestwa i początkowe etapy jego dziejów
- czynniki kształtujące historię Izraela na przestrzenie wieków w starożytności
- Izrael w czasach greckich i rzymskich, epoka Talmudu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
- potrafi krytycznie oceniać wartość narracji biblijnej
- podejmuje analizę krytyczną tekstów pozabiblijnych
- rozumie specyfikę badań nad dziejami wczesnego Izraela
- dostrzega znaczenie I zależność międzynarodowej sceny politycznej dla dziejów Izraela
- potrafi podsumować kolejne etapy dziejów historii i kultury Izraela
- dostrzega dynamikę przemian w historii Izraela na przestrzenia całej starożytności
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Znakomita wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury.
dobry plus (+db; 4,5): Bardzo dobra wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury.
dobry (db; 4,0): Dobra wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadawalająca wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury z pewnymi brakami.
dostateczny (dst; 3,0): Zadowalająca wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury z pewnymi błędami.
niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca wiedza, brak umiejętności analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury.
Literatura
Bright, J. 1994. Historia Izraela. Warszawa.
Cohen, A. 1999. Talmud. Warszawa.
Finkelstein, I., N.A Silberman. 2007. Dawid i Salomon. Warszawa.
Grant, M. 1991. Dzieje dawnego Izraela. Warszawa.
Józef Flawiusz. 2001. Dawne dzieje Izraela. Warszawa.
Lemaire, A. 2002. Dzieje biblijnego Izraela. Poznań.
Liverani, M. 2010. Nie tylko Biblia. Warszawa.
Łyczakowska, K. 1975. Gramatyka języka akadyjskiego. Warszawa.
Nowicki, P. 1978. Hebrajszczyzna biblijna. Wprowadzenie. Warszawa.
Pisarczyk, K. 2006. Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali. Kraków.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, cz. I. Stary Testament.
Synowiec, J. 1990. Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka. Kraków.
Unterman, A. 2005. Żydzi – wiara i życie. Warszawa.
Zawadzki, S., Mane, Tekel, Fares. 1966. Źródła do dziejów Babilonii chaldejskiej. Poznań.
Zabłocka, J., T., Zawadzki. 1966. Wybór źródeł do dziejów Bliskiego Wschodu w starożytności.
Poznań.
Ziółkowski, Z. 1994. Najtrudniejsze stronice Biblii. Warszawa.
Warzecha, J. 2005. Historia dawnego Izraela. Warszawa.
Tłumaczenie: C. Mondral. 1975. Wieża Babel. Legendy i mity starożytnego Bliskiego Wschodu.
Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: