Wstęp do językoznawstwa 09-JEZW-DL11
Początki i rozwój języka
Ludzka komunikacja językowa versus złożone systemy komunikacji w świecie zwierząt
Ferdinand de Saussure: język jako system znaków
Karl Bühler: model języka jako organonu
Sapira-Whorfa hipoteza relatywizmu językowego
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student/ka ma świadomość genezy i elementów rozwoju języka;
Zna wybrane tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące głównych nurtów omawianych badań językoznawczych;
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat wybranych teorii dotyczących sposobu funkcjonowania języka;
Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę przedmiotową w celu analizy określonych problemów badawczych (dotyczących także aktualnych zjawisk językowych w sferze społecznej);
Potrafi rozpoznawać i oceniać zarówno minione, jak i aktualne zjawiska i fenomeny językowe;
Wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów.
Kryteria oceniania
ocena w dyskusji, raport, kolokwium pisemne
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
L. Hoffman (Hg.), Sprachwissenschaft. Ein Reader, Berlin, New York 1996; K. Adamzik, Sprache: Wege zum Verstehen, Tübingen und Basel 2004; J. Aitchison, Ziarna mowy, przeł. M. Sykurska-Derwojed, Warszawa 2002; J. Albrecht, Europäischer Strukturalismus, Tübingen, Basel 2000; G. Deutscher, Im Spiegel der Sprache. Warum die Welt in anderen Sprachen anders aussieht, übers. von M. Pfeiffer, München 2010; M. Kuckenburg, Wer sprach das erste Wort? Die Entwicklung von Sprache und Schrift, Stuttgart 2004; H. Bußmann (Hg.), Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart 1990; H. Glück (Hg.), Metzler Lexikon Sprache, Stuttgart 2000; K.-D. Bünting, Einführung in die Linguistik, Frankfurt a. M. 1993; G. Helbig, Linguistische Theorien der Moderne, Berlin 2002; A. Linke et al., Studienbuch Linguistik, Tübingen 2004; J. Trabant, Die Sprache, München 2009. Ponadto dodatkowa, indywidualnie dobrana przez wykładowcę literatura, każdorazowo udostępniana studentom
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: