Język klasyczny 09-JEZKLAS-FNG-22
Za podstawowy materiał nauczania języka starogreckiego przyjmuje się oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia pochodzące z różnych epok. l
Pochodzenie i rozwój języka greckiego.Alfabet. Wymowa. Przydech. Zasady akcentowania.
Budowa i szyk zdania greckiego. Części zdania. Związek zgody, związek rządu, związek przynależności. Orzeczenie imienne. Przeczenie.
Zdania pojedyncze. Zdania współrzędnie złożone. Zdania podrzędnie złożone: celowe,czasowe, dopełnieniowe, skutkowe, przyzwolone, warunkowe.
Składnia accusativus cum infinitivo, accusativus absolutus,accusativus rozciągłości, genetivus absolutus, genetivus partitivus, dativus possessoris, genetivus comparationis, genetivus loci
Deklinacje I, II, III
Zaimki: osobowe, nieokreślone, zwrotne wskazujące, względne, pytajne
Participium praesentis activi, medii et passiviParticipium aoristi activi, medii et passiviParticipium futuri activi, medii et passivi
Dualis deklinacji i koniugacji.
Stopniowanie przymiotników
Tworzenie i stopniowanie przysłówków
Czasy:· indicativus praesentis activi ,medii et passivi· indicativus imperfecti activi, medii et passivi· indicativus futuri activi, medii et passivi· indicativus aoristi activi, medii et passivi· indicativus plusquamperfecti activi,medii et passivi· indicativus perfecti activi, medii et passivi· coniunctivus praesentis activi, medii et passivi · coniunctivus aoristi activi, medii et passivi · coniunctivus perfecti actici, medii et passivi· optativus praesentis activi, medii et passivi· optativus futuri activi,medii et passsivi· optativus aoristi activi, medii et passivi· optativus perfecti activi, medii et passivi
Verba contracta
Adiectiva verbalia
Liczebniki główne i porządkowe
Verba anomala
Infinitivus
Imperativus
Terminologia naukowa pochodzenia greckiego
Heksametr daktyliczny
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
w zakresie umiejętności słuchania:
-student słucha ze zrozumieniem, dostrzegając istotne informacje przekazywane przez tekst mówiony
-rozpoznaje formy gramatyczne oraz ich rolę słowotwórczą i składniową
-rozumie podstawową terminologię gramatyczną wypowiadaną przez lektora w języku łacińskim oraz greckim
w zakresie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami informacji:
student potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
w zakresie umiejętności czytania:
-student potrafi poprawnie przeczytać tekst starogrecki z uwzględnieniem przydechu i akcentu
-student potrafi przeczytać tekst poetycki według iloczasowych miar wierszowych
-student potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem
w zakresie umiejętności pisania:
-student zna i stosuje podstawowe zasady ortografii
- student formułuje wypowiedzi pisemne o niskim stopniu trudności jako odpowiedzi na pytania, rozwinięcie tematu prostego wypracowania
-komponuje teksty o określonych cechach formalnych, z zastosowaniem określonego słownictwa i składni oraz uwzględnieniem stylistyki greckiej
w zakresie mówienia:
-student posługuje się możliwie autentycznym brzmieniem greki klasycznej z uwzględnieniem przydechu i akcentu
-student stosuje właściwe formy językowe w celu wyrażenia zamierzonego sensu
- formułuje proste wypowiedzi z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego
- opanowuje na pamięć wybrane sentencje i powiedzenia greckie
w zakresie znajomości słownictwa:
-opanowuje słownictwo w ilości umożliwiającej na dość swobodne czytanie tekstu ze zrozumieniem
-student potrafi wskazać związek między wyrazami greckimi a pochodzącymi od nich wyrazami z języków nowożytnych, zwłaszcza z języka polskiego
w zakresie znajomości gramatyki:
-student zna terminologię gramatyczną w języku łacińskim oraz zagadnienia gramatyczne i potrafi użyć objęte przedmiotem konstrukcje gramatyczne
w zakresie umiejętności tłumaczenia:
-student potrafi przetłumaczyć objęte przedmiotem oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia z języka greckiego na język polski oraz dokonać analizy pod względem gramatycznym i pragmatycznym
ma podstawową wiedzę na temat wartości języka greckiego i kultury antycznej jako ważnej części tradycji europejskiej i polskiej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku testu pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91%- bdb
Literatura
Podstawowa:Wstępna nauka języka greckiego, Marian Golias, Warszawa
Dodatkowa:Hellenike Glotta.Podręcznik do nauki języka greckiego. Agnieszka i Kazimierz Korusowie, Warszawa 2002Gramatyka grecka, M. Auerbach, M. Golias, Warszawa 1962
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: