Język klasyczny 09-JEZKLAS-12
Za podstawowy materiał nauczania języka łacińskiego przyjmuje się oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia pochodzące z różnych epok.
Pochodzenie i rozwój języka łacińskiego.Alfabet. Wymowa. Iloczas. Akcent.
Budowa i szyk zdania łacińskiego. Części zdania. Związek zgody, związek rządu, związek przaynależności. Orzeczenie imienne. Przeczenie.
Zdania pojedyncze. Zdania współrzędnie złożone (at, et, etiam, aut, autem, deinde, utque). Zdania podrzędnie złożone z orzeczeniem w coniunctivie: celowe, dopełnieniowe, skutkowe
Składnia accusativus cum infinitivo, nominativus cum infinitivo, ablativus absolutus, genetivus partitivus, dativus possesssivus, ablativus comparationis,ablativus temporis, nazw miast
Deklinacje I, II, III, IV, V
Zaimki: osobowe, dzierżawcze, wskazujące, względne, nieokreślone,
Participium praesentis activi.Participium perfecti passivi.
Supinum.
Stopniowanie przymiotników
Tworzenie i stopniowanie przysłówków
Czasy:· indicativus praesentis activi et passivi· indicativus imperfecti activi et passivi· indicativus futuri I activi et passivi· indicativus perfecti activi et passivi· indicativus plusquamperfecti activi et passivi· indicativus futuri II activi et passivi· coniunctivus praesentis activi et passivi· coniunctivus imperfecti activi et passivi · coniunctivus perfecti actici et passivi· coniunctivus plusquamperfecti activi et passsivi
Verba deponentia et semideponentia.
Gerundium. Gerundivum.
Liczebniki główne i porządkowe
Verba anomala
Consecutio temporum
Coniugatio periphrastica activa et passiva
Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego
Heksametr daktyliczny
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
w zakresie umiejętności słuchania:
-student słucha ze zrozumieniem, dostrzegając istotne informacje przekazywane przez tekst mówiony
-rozpoznaje formy gramatyczne oraz ich rolę słowotwórczą i składniową
-rozumie podstawową terminologię gramatyczną wypowiadaną przez lektora w języku łacińskim
w zakresie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami informacji:
-student potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni w zakresie wykraczającym poza treści nauczania
w zakresie umiejętności czytania:
-student potrafi poprawnie przeczytać tekst łaciński z uwzględnieniem iloczasu i akcentu
-student potrafi przeczytać tekst poetycki według iloczasowych miar wierszowych
-student potrafi przeczytać tekst ze zrozumieniem
w zakresie umiejętności pisania:
-student zna i stosuje podstawowe zasady ortografii
- student formułuje wypowiedzi pisemne o niskim stopniu trudności jako odpowiedzi na pytania, rozwinięcie tematu prostego wypracowania
-komponuje teksty o określonych cechach formalnych, z zastosowaniem określonego słownictwa i składni oraz uwzględnieniem stylistyki łacińskiej
w zakresie mówienia:
- posługuje się możliwie autentycznym brzmieniem łaciny klasycznej z uwzględnieniem iloczasu i akcentu
- stosuje właściwe form językowe w celu wyrażenia zamierzonego sensu
-student formułuje proste wypowiedzi z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego
-student opanowuje na pamięć wybrane sentencje i powiedzenia łacińskie
w zakresie znajomości słownictwa:
-student opanowuje słownictwo w ilości umożliwiającej na dość swobodne czytanie tekstu ze zrozumieniem
-student potrafi wskazać związek między wyrazami łacińskimi a pochodzącymi od nich wyrazami z języków nowożytnych, zwłaszcza z języka polskiego
w zakresie znajomości gramatyki:
-student zna terminologię gramatyczną w języku łacińskim oraz zagadnienia gramatyczne i potrafi użyć objęte przedmiotem konstrukcje gramatyczne
w zakresie umiejętności tłumaczenia:-
-student potrafi przetłumaczyć objęte przedmiotem oryginalne teksty bądź fragmenty oryginalnych tekstów, sentencje, napisy, powiedzenia z języka łacińskiego na język polski oraz dokonać analizy pod względem gramatycznym i pragmatycznym
-ma podstawową wiedzę na temat na temat wartości języka łacińskiego i kultury antycznej jako ważnej części tradycji europejskiej i polskiej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku testu pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91%- bdb
Literatura
Podstawowa:
Język łaciński, Jolanta Czyżma, Elżbieta Roguszczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010
Dodatkowa:
Lingua Latina,Lidia Winniczuk, PWN 1998- podręcznik do samodzielnej pracy studenta
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: