Język europejski 09-JEUS-12
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Pisanie listów – np. z prośbą o informację / mających na celu udzielenie informacji / wyrażających opinię / przy ubieganiu się o pracę czy stypendium.
Czytanie krytyczne tekstów o charakterze naukowym i popularnonaukowym.
Ćwiczenia rozwijające słownictwo (słowa często mylone, słownictwo w analizowanych tekstach).
Rozwijanie umiejętności konstruowania spójnych akapitów.
Wybrane zagadnienia interpunkcji angielskiej.
Academic English – zasady sporządzania bibliografii i cytowania.
Ćwiczenia w rozumieniu ze słuchu (m.in. TED talks).
Dyskusje na tematy związane z czytanymi wspólnie tekstami.
Rozpoznawanie błędów w argumentacji i błędów poznawczych, rozwijanie umiejętności niepoddawania się manipulacji.
Remedialna gramatyka (przykładowe treści: zdania tzw. względne, defining/ non-defining relative clauses; reported speech; linkers in academic writing; mixed conditionals).
Indywidualne prezentacje studentów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
posługuje się zasobem słownictwa i struktur gramatycznych na poziomie zaawansowanym;
czyta ze zrozumieniem wymagające dłuższe teksty o charakterze naukowym i popularnonaukowym;
pisze właściwie zorganizowane i spójne teksty typu akademickiego oraz różne rodzaje listów;
rozumie większość rodzajów języka mówionego;
konstruuje jasne i szczegółowe przygotowane i spontaniczne wypowiedzi ustne w szerokim zakresie tematów;
współpracuje w ramach grupy szanując i wykazując otwartość na opinie innych oraz nowe informacje i punkty widzenia;
rozpoznaje błędy w argumentacji i poznawcze oraz stara się przeciwdziałać manipulacji językowej.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne
Esej
Prezentacja multimedialna
ocena pracy na zajęciach
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość materiału; ocena z testu 90-100%;
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; ocena z testu 80-89%;
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: ocena z testu 70-79%;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość materiału; ocena z testu 60-69%;
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość materiału; ocena z testu 50-59%;
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość materiału; ocena z testu poniżej 50%.
Literatura
Paul Roberts: How to Say Nothing in 500 Words.
Lewis Wolpert: The Medawar Lecture – Is science dangerous?
Daniel Kahneman: Thinking, Fast and Slow. (wybrane fragmenty)
Richard H. Thaler: Nudge. Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. (wybrane fragmenty)
Nassim Nicholas Taleb: The Black Swan. (wybrane fragmenty)
Virginia Evans: Successful Writing – Proficiency. Express Publishing 1998/2006. (wybrane fragmenty)
Robin MacPherson: English for Writers and Translators. PWN 2006. (wybrane fragmenty)
Paweł Scheffler: Gramatyka języka angielskiego w zdaniach do tłumaczenia. Altravox Press 1996. (wybrane fragmenty)
Inne teksty stosownie do potrzeb i zainteresowań studentów
Wybrane wykłady w ramach TED Talks
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: