Językoznawstwo ogólne i typologiczne 09-JEOGTYP-11
Istota i struktura języka. Podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa; funkcje języka
Fonetyka i fonologia. Głoski i fonemy; kryteria klasyfikacji głosek; tony, tonemy, akcenty
Morfologia. Rodzaje morfemów, afiksów; słowotwórstwo a fleksja; techniki budowy wyrazów
Struktura i kategorie gramatyczne oraz ich funkcje w językach świata
Składnia. Nadrzędnik i podrzędnik; walencja i konotacja; rodzaje zdań; predykat i argument; temat i remat
Typologia języków świata. Klasyfikacje języków; języki zagrożone; typologia fonologiczna, morfologiczna, składniowa
Semantyka i filozofia języka. Polisemia i homonimia; relacje semantyczne między wyrazami; pola semantyczne; pojęcie prototypu; zmiany semantyczne
Pragmatyka. Teoria aktów mowy; komunikacja językowa, reguły konwersacyjne; teoria grzeczności
Socjolingwistyka. Zróżnicowanie regionalne języka: dialekt, gwara; zróżnicowanie społeczne: socjolekt, żargon, slang, norma językowa; zróżnicowanie funkcjonalne języka; dwujęzyczność
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student:
Potrafi wyróżnić podstawowe jednostki języka na poziomie fonetycznym, morfologicznym i składniowym
Zna kategorie gramatyczne wystepujące w językach świata oraz ich funkcje
Potrafi wskazać cechy genetyczne i typologiczne, istotne w klasyfikacjach języków świata
Zna treść językoznawczych terminów i potrafi się nimi posługiwać w analizie zjawisk językowych w języku polskim i w znanych sobie językach skandynawskich
Potrafi wyróżnić podstawowe pojęcia z zakresu semantyki językowej oraz językoznawstwa pragmatycznego i socjolingwistycznego
Rozumie rolę analizy językoznawczej w procesie kształtowania, rozwijania i utrzymywania własnej kompetencji językowej
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć językoznawczych, swobodne posługiwanie się terminologią i trafna analiza zjawisk językowych
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami
dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć językoznawczych, poprawne posługiwanie się terminologią i poprawna analiza zjawisk językowych z nielicznymi błędami
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć językoznawczych, powracające błędy w analizie zjawisk językowych
dostateczny (dst; 3,0): znajomość podstawowych pojęć językoznawczych na poziomie dostatecznym (minimalnie wymaganym), słaba analiza zjawisk językowych
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość podstawowych pojęć językoznawczych, błędna analiza zjawisk językowych
Literatura
Grzegorczykowa, R. 2008. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa: PWN.
Gussenhoven, C. & H. Jacobs, 2000. Understanding Phonology. London: Arnold.
Haspelmath, M., 2002. Understanding Morphology. London: Arnold.
Lyons, J., 1975. Wstęp do językoznawstwa. Warszawa.
Maciejewski, W., 1999. Świat języków. Wielka Encyklopedia Geografii Świata t. XIV. Poznań.
Tallerman, M.. 2005. Understanding Syntax. London: Hodder Arnold.
Wróbel, H., 2001. Gramatyka języka polskiego. Kraków: Od Nowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: