Język angielski 09-JANG-ZL-36
Tematyka:
- człowiek (osobowość i cechy charakteru, problemy psychologiczne i społeczne)
- ścieżki edukacyjne i ścieżki kariery zawodowej
- podróże (popularne destynacje i ich atrakcje turystyczne)
- kultura (różnice kulturowe, szok kulturowy, zwyczaje)
- języki świata i metody komunikowania się
- rekreacja (aktywności sportowe, pasja, ambicja)
- media publiczne i społecznościowe
- technologia komunikacyjna
- wybrane zagadnienia biznesowe
Zagadnienia gramatyczne:
- Konstrukcje pytające
- Przeczenia, konstrukcje o znaczeniu przeczącym
- Czasowniki przechodnie i nieprzechodnie; konstrukcje zdaniowe z dwoma dopełnieniami
- Konstrukcje zdaniowe z bezokolicznikiem; formy bezokolicznika
- Konstrukcje zdaniowe z rzeczownikiem odsłownym (gerund); formy rzeczownika odsłownego
- Konstrukcje zdaniowe z ‘There + (be)’ i ‘It + (be)’
- Rodzaj rzeczownika, wybrane formy męskie i żeńskie
- Formy dzierżawcze rzeczownika
- Wybrane zagadnienia dotyczące liczby mnogiej i pojedynczej rzeczowników angielskich; Uzgodnienie podmiotu z orzeczeniem – szczególne przypadki
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne; Typowe kolokacje będące wyrażeniami ilościowymi
- Użycie przedimków z rzeczownikami pospolitymi i nazwami własnymi
- Określniki ilościowe i zaimki
A także:
- zdania warunkowe/ inwersja w zdaniach warunkowych
- zdania względne
- zdania imiesłowowe
- czasowniki modalne
- wybrane spójniki zdań złożonych
- konstrukcje zdaniowe z: wish/ if only, would rather/ would prefer, it’s high time
- czasowniki złożone z partykułą (phrasal verbs)
- przyimki i kolokacje przyimkowe
Słownictwo:
- kolokacje, stałe wyrażenia i idiomy
- synonimy, antonimy, homonimy, neologizmy, archaizmy
- słowotwórstwo: tworzenie rzeczowników abstrakcyjnych, ożywionych,
przymiotników i przysłówków
- przedrostki/ przyrostki i ich znaczenia
- nieformalne, półformalne i formalne ekwiwalenty
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1 Rozumie znaczenie przekazu zawartego w złożonych tekstach pisanych na tematy, które są mu znane, dotyczą problematyki życia codziennego lub problemów ogólnej natury
2 Rozumie dłuższe i krótsze teksty mówione (monologi i dialogi) na tematy, które są mu znane, dotyczą problematyki życia codziennego lub problemów ogólnej natury
3 Potrafi porozumiewać się płynnie w stylu dostosowanym do kontekstu oraz z dbałością o poprawność swojej wypowiedzi, zarówno w sytuacjach spontanicznej interakcji (także z rodzimym użytkownikiem języka) jak w przygotowanych dłuższych wypowiedziach ustnych
4 Potrafi formułować przejrzyste i spójne wypowiedzi pisemne w wybranym zakresie tematów oraz z dbałością o poprawność języka. Potrafi zredagować ćwiczone formy pisemne w stylu dostosowanym do kontekstu sytuacyjnego.
5 Opanował poprawną wymowę i intonację zdaniową języka angielskiego w stopniu pozwalającym na swobodne rozumienie wypowiedzi studenta przez współrozmówców
6 Ma wiedzę na wybrane tematy dotyczące krajów angielskiego obszaru językowego wypływające z treści omawianych tekstów
Kryteria oceniania
Zaliczenie wszystkich testów cząstkowych, zaliczenie lektury obowiązkowej, ustnych prezentacji, wypracowań, możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, końcowa ocena na podstawie wyniku egz. końcowego
Literatura
Podstawowa:
O'Dell Felicity, Broadhead, Annie. 2012. Objective Advanced (4th edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Foley, M. and D. Hall. 2012. MyGrammarLab Advanced. Harlow: Pearson.
Jasińska, B., Jaślan, J. and M. Woytowicz-Neymann. 1997. Język Angielski. Repetytorium Gramatyczne z ćwiczeniami. Warszawa: PWN.
Thomson, A.J. and A. V. Martinet 1986. A Practical English Grammar. Oxford: Oxford University Press.
Dodatkowa:
Alexander, L. G. 1988. Longman English Grammar. Harlow: Longman.
Vince, M. 2008. Macmillan English Grammar in Context. Advanced with key. Oxford: Macmillan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: