Język angielski lub hiszpański 09-JAH-DL24
j. angielski:
Praktyczna znajomość gramatyki języka angielskiego w zakresie czasów gramatycznych oraz pozostałych konstrukcji i form gramatycznych. Kurs podręcznikowy - doskonalenie sprawności rozumienia tekstu czytanego, rozumienia ze słuchu, mówienia i pisania, rozbudowywanie wiedzy leksykalnej i gramatycznej. Analiza tekstu - rozwijanie umiejętności rozumienia różnorodnych tekstów słuchanych i czytanych zintegrowane z rozwijaniem słownictwa. Słownictwo umożliwiające efektywną komunikację w języku angielskim - rozbudowywanie wiedzy leksykalnej z zakresu typowych zagadnień życia codziennego. Analiza materiałów audiowizualnych. Zrozumienie istoty różnorodności kulturowej w świecie i potrzeby stosowania zasad zachowania wynikających z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur. Uzmysłowienie konieczności podnoszenia swoich umiejętności językowych oraz samokształcenia w zakresie języka angielskiego za pomocą różnych metod.
j. hiszpański:
zasady wymowy, artykulacji głosek, intonacji oraz pisowni w języku hiszpańskim; paradygmat odmiany czasowników regularnych i nieregularnych w trybie oznajmującym w czasach Presente & Pretérito Perfecto & Pretérito Indefinido & Pretérito Imperfecto & Futuro Perfecto; paradygmat odmiany czasowników regularnych i nieregularnych w trybie Subjuntivo w czasie Presente; formy oraz użycie zaimków: podmiotu, zwrotnych, dopełnienia bliższego i dalszego, nieokreślonych, z przyimkami; zaimków oraz przymiotników dzierżawczych i wskazujących; użycie czasowników: SER & ESTAR & HABER; paradygmat zdań porównawczych; peryfrazy czasownikowe: ESTAR + gerundio / IR + A + infinitivo; paradygmat trybu rozkazującego twierdzącego oraz przeczącego; użycie rodzajników określonych, nieokreślonych oraz rodzajnika ø; paradygmat odmiany czasowników regularnych i nieregularnych w trybie przypuszczającym; użycie przyimków: miejsca, związanych z czasownikami ruchu; reżim przyimkowy wybranych czasowników; tworzenie zdań współrzędnie i podrzędnie (wynikowych, celowych, względnych, przyzwalających, wykrzyknikowych, czasowych) złożonych z użyciem spójników i partykuł; słownictwo dobrane tematycznie obejmujące szeroko pojęte życie codzienne, gastronomię, przyrodę, aktywność zawodową, stan zdrowia, plany, doświadczenia z przeszłości, fakty biograficzne oraz pojęcia abstrakcyjne i uczucia wyższe; pojęcia dotyczące aspektów kulturowych oraz obyczajowych krajów hiszpańskojęzycznych, a także dotyczące wymiany międzyuczelnianej w ramach programu ERASMUS;
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
j. angielski:
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi: Posługiwać się w miarę rozwiniętym zasobem środków językowych (leksykalnych i gramatycznych). Rozumie i potrafi analizować wypowiedzi pisemne oraz teksty słuchane. Tworzy krótkie wypowiedzi pisemne. Reaguje ustnie w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach. Zna i potrafi praktycznie zastosować czasy gramatyczne oraz pozostałe konstrukcje i formy gramatyczne. Zna podstawowe słownictwo umożliwiające efektywną komunikację w języku angielskim. Korzysta ze źródeł literaturowych. Potrafi współpracować z grupą przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji. Potrafi przygotowywać i prezentować wystąpienia ustne w języku angielskim. Ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałego doskonalenia. Właściwie rozpoznaje możliwości i ograniczenia wynikające z uzyskanych kompetencji językowych. Wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur
j. hiszpański:
zrozumieć główne myśli zawarte w jasnych wypowiedziach sformułowanych w standardowej odmianie języka na znane sobie tematy, typowe dla najbliższego otoczenia, form spędzania czasu wolnego, etc.; jak również zrozumieć główne wątki programów radiowych i telewizyjnych dotyczących spraw bieżących lub interesujących go, kiedy te informacje są podawane stosunkowo wolno i wyraźnie; zrozumieć teksty składające się z słów najczęściej występujących w języku, dotyczących życia codziennego lub zawodowego; jednocześnie rozumie opisy wydarzeń, planów oraz uczuć zawarte w osobistej korespondencji; włączać się do rozmów na znane sobie tematy – bez uprzedniego przygotowania – dotyczące rodziny, zainteresowań, pracy, wydarzeń bieżących oraz w sytuacjach komunikacyjnych typowych dla podróży; formułować za pomocą prostych wyrażeń opisy przeżyć, zdarzeń przeszłych i przyszłych oraz relacjonować fabułę książek czy filmów, a także uzasadniać i objaśniać własne poglądy; pisać teksy o prostej strukturze na znane sobie tematy (zainteresowania, plany), a także redagować osobistą korespondencję, opisując wrażenia, krótkie anegdoty, etc. pisać teksy o prostej strukturze na znane sobie tematy (zainteresowania, plany), a także redagować osobistą korespondencję, opisując wrażenia, krótkie anegdoty, etc.; refleksyjnie odnosić się do własnych wypowiedzi ustnych bądź pisemnych i modyfikować je pod kontrolą wykładowcy; samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji oraz ma świadomość konieczności podnoszenia swoich umiejętności językowych i zna metody samokształcenia w zakresie języka hiszpańskiego; ma podstawową wiedzę o kulturze i obyczajach krajów hiszpańskojęzycznych oraz wykazuje się tolerancją wobec nich; pracować w grupie przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji;
Kryteria oceniania
j. angielski:
Metody oceny:
Weryfikacja wiedzy i umiejętności podczas ćwiczeń, okresowe kolokwia pisemne, egzamin pisemny. Analiza prac pisemnych, przygotowanie artykułu lub fragmentu tekstu literackiego oraz prezentacji, przygotowanie i przedstawienie własnej prezentacji (ocena efektów pracy nad prezentacją), dyskusja i weryfikacja umiejętności podczas ćwiczeń, analiza i omówienie prezentacji multimedialnych studentów oraz materiałów audiowizualnych i tekstów.
j. hiszpański:
Aktywność studenta w dyskusji; Ocena prezentacji multimedialnej; Ocena prac pisemnych studenta; Okresowe kolokwia pisemne i ustne (interakcja z wykładowcą); Egzamin końcowy pisemny – przykładowe zadanie: tłumaczenie zdań;
Literatura
j. angielski:
j.angielski
1. Clare, A., F. Eales, S.J.J. Wilson, Speak out elementary. Pearson
2. Clare, A., F. Eales, S. Oakes, J.J. Wilson, Speak out pre-intermediate. Pearson
3. Clare, A., F. Eales, S. Oakes, J.J. Wilson, Speak out intermediate. Pearson
4. Clare, A., F. Eales, S. Oakes, J.J. Wilson, Speak out upper-intermediate. Pearson
5. Vince, M., Elementary Language Practice. Macmillan
6. Vince, M., Intermediate Language Practice. Macmillan
7. Vince, M., First Certificate Language Practice. Macmillan
8. Vince, M., Advanced Language Practice. Macmillan
9. Murphy, R., Essential Grammar in Use. Cambridge University Press
10. Murphy, R., English Grammar in Use. Cambridge University Press
j. hiszpański:
a) Alonso Raya R., Castañeda Castro A., Martínez Gila P., Miquel López L., Ortega Olivares J., Ruiz Campillo J.: Gramática básica del estudiante de español (A1-B1), Difusión, Barcelona, 2010; b) Aula Internacional 1 / Aula Internacional 2 / Aula Internacional 3, Difusión, Barcelona, 2009; c) Nos vemos 1 / Nos vemos 2, Difusión, Barcelona, 2011; d) Cárdenas Bernal F.: Vocabulario activo 1 fichas con ejercicios fotocopiables, ELI, 2003 e) Miquel L., Sanz N.: De dos en dos, Difusión, Barcelona, 2003 f) La gramática da juego, Heinemann Photocopiable Resource Books, 1997 g) Destino Erasmus 1, SGEL, Madrid, 2009 h) Alonso L., Blanco Juana M.: Diálogos y relatos A1-A2 con actividades para la clase de español, Edinumen, Madrid, 2009 i) teksty z literatury i prasy hiszpańskojęzycznej dopasowane do tematyki i każdorazowo udostępniane studentom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: