Technologia informacyjna 09-IT-NOR-11
Opis treści kształcenia
higiena komputera (formatowanie dysku, aktualizacje systemu operacyjnego i oprogramowania, programy antywirusowe i firewalle, archiwizacja danych) oraz prezentacja wybranych systemów operacyjnych
Tworzenie strony internetowej w języku HTML, podstawowe znaczniki HTML (nagłówki, paragrafy, łamanie wiersza, linia pozioma, komentarz, listy, tabele, obrazy, hiperlinki, formatowanie tekstu, atrybuty znaczników) oraz wybrane zagadnienia dotyczące budowy strony internetowej i jej działania na serwerze
Dokumenty formalne w pakiecie biurowym:
Obiekty dokumentu i ich atrybuty
Struktura dokumentu
Wzorce formatowania prac zaliczeniowych, licencjackich oraz magisterskich
Strona: tytułowa, prawa, lewa, stopka, nagłówek, marginesy, kolumny, sekcje, numerowanie stron
Zwykły tekst i nagłówki – automatyczne numerowanie konspektu
Listy, notatki, przypisy, znaki specjalne
Obrazy i odwołania w tekście do obrazów
Formaty cytowań
Tabele i ich formatowanie, oraz odwołania do tabel w tekście
Automatyczny spis treści, tabel i rycin
Oraz do wyboru przez prowadzącego takie zagadnienia jak:
◦ Automatyczny indeks alfabetyczny ważnych pojęć użytych w dokumencie
◦ Funkcje „Podział ręczny...” oraz „Rejestruj/Pokaż zmiany”
◦ Nagrywanie makra i przypisanie makrom skrótów klawiaturowych
◦ Bibliograficzna baza danych
◦ Szablony dokumentów
Korzystanie z arkusza kalkulacyjnego
Adres względny i absolutny komórki
Sortowanie danych
Filtrowanie danych i usuwanie duplikatów
Tworzenie wykresów
Wykonywanie obliczeń
Funkcja „jeżeli”
Opcja „Wklej specjalnie”
Drukowanie arkusza kalkulacyjnego
Tworzenie prezentacji multimedialnych
Omówienie wzorca slajdu, układu slajdu, stron wzorcowych
Wstawianie hiperłącza, obrazu, dźwięku, filmu i arkusza kalkulacyjnego
Ustawianie animacji niestandardowej oraz przejścia slajdu
Rysowanie schematów blokowych
Spektrograficzny obraz sygnału mowy. Segmentacja sygnału mowy na podstawie spektrogramu i transkrypcja fonetyczna w wybranym programie do analizy akustycznej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań językoznawczych wykorzystujących technologie informatyczne (np. fonetyka akustyczna, technologia mowy, archiwizacja danych, językoznawstwo stosowane tekstu, sprawdzanie pisowni)
ma co najmniej elementarną wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z informatyką
zna podstawowe metody badawcze i interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów użytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów naukowych w dziedzinie wybranej specjalności oraz/lub do języków programowania i technologii mowy
umie samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą korzystania z oprogramowania z wykorzystaniem multimedialnych źródeł informacji, tj. pomoc lub kursy/samouczki dostępne w Internecie.
potrafi w sposób efektywny używać oprogramowania służącego do pracy biurowej do tworzenia dokumentów tekstowych, obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, prezentacji multimedialnych oraz rysowania prostych schematów.
zna podstawowe zasady tworzenia i prowadzenia stron internetowych oraz potrafi w sposób efektywny posługiwać się podstawowymi znacznikami języka HTML
potrafi korzystać z oprogramowania służącego do komputerowej analizy sygnału mowy, przetwarzania tekstu, generowania podstawowych zestawień wyników pomiarów i wykresów statystycznych
potrafi dbać o komputer, rozumie kwestie efektywnej organizacji pracy na komputerze i problem bezpieczeństwa danych na nim przechowywane
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia
ocena aktywności podczas zajęć
ocena aktywności podczas zajęć oraz poprawności wykonania ćwiczeń
ocena aktywności podczas zajęć oraz poprawności wykonania ćwiczeń
ocena projektu i zwrócenie uwagi, czy projekt zawiera elementy i/lub funkcje, które nie pojawiły się na wykładzie
ocena poprawności projektu/budowy, struktury i estetyki dokumentu formalnego, prezentacji multimedialnej oraz obliczeń i wykresów wykonanych w arkuszu kalkulacyjnym
ocena poprawności projektu i struktury strony internetowej (lub innego dokumentu HTML)
ocena poprawności anotacji mowy oraz obliczeń statystycznych i operacji wykonanych na danych tekstowych
ocena aktywności podczas zajęć
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wykonanie następujących prac zaliczeniowych:
(a) segmentacja i transkrypcja pliku dźwiękowego wg zadanych kryteriów, (b) profesjonalnie sformatowany dokument formalny (zalecane są narzędzia darmowe, np.: Libre Office lub Open Office; ostateczny wybór pakietu należy do prowadzącego), (c) dokument sformatowany z wykorzystaniem wskazanego zestawu tagów/stylów HTML (lub opcjonalnie prosty projekt wykonany w wybranym przez nauczyciela języku programowania), (d) prezentacja multimedialna, (e) aktywny udział w zajęciach, podlegający ocenie ciągłej (bieżąca kontrola wykonywanych zadań).
Literatura
Podstawowa:
Boersma, Paul & Weenink, David. 2010. Praat: doing phonetics by computer [Computer program]. Version 5.1.36,
(lub alternatywnie: Sjölander, K., Beskow, J., (2006) Dokumentacja techniczna programu Wavesurfer Stockholm http://www.speech.kth.se/wavesurfer/, 2012-03-12.)
Gibbon, Dafydd. 2007. What a Linguist Needs to Know about Word Processing.
LibreOffice - Dokumentacja oprogramowania
OpenOffice.org.
w3schools.com – internetowy kurs tworzenia stron internetowych,
Wells, J.C. 1997. SAMPA - computer readable phonetic alphabet.
Dodatkowa:
Weber, J. H. 2004. OpenOffice.org Writer – The Free Alternative to Microsoft Word. O'Reilly Community Press.
SAMPROSA - komputerowa transkrypcja prozodyczna,
Przykłady i instruktaże odnośnie przygotowania prac magisterskich i innych opracowań dla studentów wskazane przez prowadzącego, np.:
Wymogi stawiane pracom licencjackim w Katedrze Orientalistyki Wydziału Neofilologii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza,
Gibbon, Dafydd. 2007. Stylesheet for Term Papers and Theses.
-
Dostarczone przez wykładowcę
strony internetowe wykładowców:
http://www.bachan.speechlabs.pl/en/teaching
http://katarzyna.klessa.pl/
http://www.staff.amu.edu.pl/~wagner/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: