Interdyscyplinarność. Język i komunikacja 09-INTERjęzyk-11
Opis treści kształcenia
Komunikacja językowa w perspektywie akwizycji języka (modele nabywania języka i ich krytyka, patologie języka i mowy, zaburzenia komunikacji).
Język i komunikacja w perspektywie interakcyjnej (tworzenie znaczeń, negocjacje, znaczenie interakcji w nabywaniu kompetencji językowo-komunikacyjnej).
Cechy komunikacji w perspektywie uczenia się/nauczania języków obcych (specyfika komunikacji endo i egzolingwalnej, charakterystyka interjęzyka, przenikanie się języków, kompetencja obcojęzyczna, wielojęzyczność).
Językoznawcze narzędzia opisu zjawisk nabywania kompetencji językowo-komunikacyjnych a cele dydaktyki językowej (na przykładzie analizy konwersacyjnej).
Pedagogiczne narzędzia diagnozy trudności edukacyjnych a cele dydaktyki językowej (na przykładzie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na lekcji języka obcego).
Przykłady zastosowań wyników badań glottodydaktycznych w praktyce uczenia/nauczania języków obcych
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia:
Prezentacja prowadzącego oraz podsumowanie wiedzy i doświadczeń studentów, prezentacje studentów na wybrane tematy: studenci przedstawiają ustnie na zajęciach przeczytane uprzednio artykuły naukowe (stosując odpowiednią terminologię i w razie potrzeby wyjaśniając ją innym członkom grupy).
Analiza (praca w parach lub grupach trzyosobowych) przygotowanych przez prowadzącego tekstów i materiałów dostępnych w sieci – strony projektów dydaktyczno-naukowych).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi scharakteryzować dydaktykę języków obcych jako dziedzinę badań interdyscyplinarnych i autonomicznych;
- rozpoznaje poszczególne metody badawcze (analiza konwersacyjna, badania nad dyskursem, analiza błędów językowych, dynamika interakcji) i potrafi uzasadnić ich zastosowanie w dydaktyce;
- wie na czym polega komunikacja językowa i dokonuje krytyki poszczególnych modeli komunikacji w odniesieniu do podejść nauczania/uczenia się języków obcych;
- rozumie i używa adekwatnej nomenklatury (dyskurs, interakcja, interjęzyk, językoznawstwo pragmatyczne, wypowiedzenie, idiolekt, itd.) i wykazuje się umiejętnością ich stosowania na gruncie badań dydaktycznych;
- rozpoznaje dyskurs naukowy jako typ mający swoją specyfikę; prawidłowo interpretuje treści zawarte w opracowaniach naukowych; pokonuje trudności związane z aparatem pojęciowym;
- wykazuje aktywną postawę na zajęciach, potrafi pracować samodzielnie nad wybranym problemem oraz współpracować z kolegami i z wykładowcą; jest otwarty na dyskusję.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje itp.)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
Informacje i materiały są przekazywane drogą elektroniczną, obowiązuje podana bibliografia do zajęć. Przewiane są także konsultacje indywidualne w ramach dyżurów dla studentów.
Literatura
Bartminski, J. (2007). Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bowerman, Melissa (2003). Rola predyspozycji kognitywnych w przyswajaniu systemu semantycznego. (w) Ewa Dąbrowska i Wojciech Kubiński (red.) Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego. Kraków : Universitas, pp.254-313.
Castellotti, Véronique (2001). La langue maternelle en classe de langue étrangère. Paris: Clé International.
Germain, C. 2001. La didactique des langues : une autonomie en devenir. Le français dans le monde, numéro spécial Théories linguistiques et enseignement du français aux non francophones : 13 - 27.
Komorowska, H. 2011. (red.) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna wydawnicza Łośgraf.
Kurcz, I. & H. Okuniewska. (red.). 2011. Język jako przedmiot badań psychologicznych. Warszawa: Wyd. Academica.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: