Historia Żydów w XIX i XX wieku 09-HZXX-12
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 ukazanie najważniejszych procesów zachodzących w świecie w XIX i XX wieku i ich wpływu na dzieje Żydów
C2 zapoznanie studentów z podstawową faktografią dotyczącą dziejów Żydów w XIX i XX wieku
C3 kształtowanie krytycznej postawy wobec piśmiennictwa historycznego (walka z głównymi mitami i stereotypami)
C4 kształtowanie myślenia historycznego – umiejętności osadzenia wydarzeń w przestrzeni i czasie, dostrzegania procesów i struktur w ich wzajemnym powiązaniu, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych
C5 kształtowanie otwartości i tolerancji wobec innych kultur
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Demografia i migracje w XIX i XX wieku (rozmieszczenie Żydów na świecie); życie gospodarcze i struktura społeczna
Położenie prawne Żydów w Europie i na ziemiach polskich od schyłku XVIII w. – droga do emancypacji
Ruchy reformatorskie wewnątrz judaizmu; oświecenie żydowskie i rozwój judaizmu reformowanego
Początki haskali jako ruchu społecznego; kwestia tożsamości Żydów – integracja, akulturacja, asymilacja
Żydzi w życiu politycznym do I wojny światowej – kategorie podziału, podstawowe kierunki
Stosunki Żydów z otaczającym ich światem do I wojny światowej
Palestyna do II wojny światowej – zabiegi o odbudowę państwa żydowskiego; Żydzi w Ameryce i Europie w dwudziestoleciu międzywojennym
Faszyzm a Żydzi, II wojna światowa i holocaust; świat wobec holocaustu
Zabiegi o odbudowę państwa żydowskiego po II wojnie światowej (powstanie Izraela); Żydzi w świecie i w Polsce po II wojnie światowej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka potrafi:
- scharakteryzować i ocenić podstawową literaturę dotyczącą dziejów Żydów w XIX i XX wieku
- przedstawić, w tym osadzić w czasie i przestrzeni, główne wydarzenia z dziejów Żydów w XIX i XX wieku
- powiązać najważniejsze momenty dziejów Żydów w dwóch ostatnich stuleciach z dziejami powszechnymi
- powiązać dzieje Żydów na ziemiach polskich z powszechnymi dziejami Żydów
- odnieść się krytycznie do kontrowersyjnych interpretacji dziejów Żydów i stosunków polsko-żydowskich w ostatnich dwóch stuleciach
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra wiedza nabyta w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy (np. zmiany rozmieszczenia Żydów na świecie na przestrzeni XIX i XX wieku; proces emancypacji ludności żydowskiej; haskala na ziemiach polskich; losy Żydów europejskich w latach 1933-1945; geneza państwa Izrael).
dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, choć z niewielkimi potknięciami w wyżej wymienionych obszarach.
dobry (db; 4,0): Dobra wiedza nabyta, choć z zauważalnymi brakami ww. obszarach. Popełnione błędy nie wpływają jednak nadmiernie negatywnie na ogólnie pozytywną ocenę pracy i wiedzy studenta.
dostateczny plus (+dst; 3,5): Jak wyżej, choć z poważnymi brakami ww. obszarach. Popełnione błędy są i liczne, i poważne. Student co prawda legitymuje się podstawową wiedzą.
dostateczny (dst; 3,0): Student w minimalnym stopniu opanował wymaganą wiedzę.
niedostateczny (ndst; 2,0): Student zupełnie nie orientuje się w zagadnieniach poruszanych w trakcie zajęć.
Literatura
Ben-Sasson, Haim Hillel (ed.). 1999. A History of the Jewish People. Cambridge.
Sienkiewicz, Witold (red.). 2010. Atlas historii Żydów polskich. Warszawa.
Cała, Alina, Hanna Węgrzynek, Gabriela Zalewska. 2000. Historia i kultura Żydów polskich. Słownik. Warszawa.
Chojnowski, Andrzej, Jerzy Tomaszewski. 2001. Izrael. Warszawa.
Engelking, Barbara, Feliks Tych, Andrzej Żbikowski, Jolanta Żyndul. 2004. Pamięć. Historia Żydów Polskich przed, w czasie i po Zagładzie. Warszawa.
Johnson, Paul. 1993. Historia Żydów. Kraków.
Tomaszewski, Jerzy (red.). 1993. Najnowsze dzieje Żydów w Polsce w zarysie (do 1950 roku). Warszawa.
Tomaszewski, Jerzy, Andrzej Żbikowski (red.). 2001. Żydzi w Polsce. Dzieje i kultura. Leksykon. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: