Historia Wysp Brytyjskich 09-HWBA-11
Wyspy Brytyjskie w starożytności
Dziedzictwo kulturowe Celtów i Rzymian
Chrystianizacja Wysp Brytyjskich
Celtowie, Anglosasi, Wikingowie
Normanowie i Plantageneci.
Wojna stuletnia i wojna dwóch róż.
Tudorowie i reformacja w Anglii i Szkocji
Epoka elżbietańska.
Epoka Stuartów
Restauracja Stuartów. Powstanie Wielkiej Brytanii.
Dynastia hanowerska.
Wojny i zdobycze kolonialne w XVIII wieku. Wojny napoleońskie.
Epoka wiktoriańska.
Imperium Brytyjskie w XIX wieku.
Udział Wielkiej Brytanii w pierwszej wojnie światowej i okres międzywojenny
Udział Wielkiej Brytanii w drugiej wojnie światowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efekty uczenia się
student/ka:
potrafi scharakteryzować poszczególne okresy w dziejach Wysp Brytyjskich
umie opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne
rozumie tło historyczne w dziełach literatury i kultury angielskiego obszaru językowego
potrafi scharakteryzować i ocenić wkład działalności ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny narodów i państw na Wyspach Brytyjskich
umie rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.
potrafi korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim
prawidłowo posługuje się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- kolokwium zaliczeniowe.
SKALA OCEN:
Kryteria ilościowe:
bardzo dobry (bdb; 5,0): 100-92%
dobry plus (+db; 4,5): 92 -84%
dobry (db; 4,0): 83.5-76 %
dostateczny plus (+dst; 3,5): 75.54 – 68%
dostateczny (dst; 3,0): 68.49 -60 %
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 59.49 %
Kryteria jakościowe:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Cunliffe, Barry (ed.). 2004. The Penguin Illustrated History of Britain and Ireland. From the Earliest Times to the Present. London: Penguin Books.
Davies, Norman. 2000. The Isles. A History. Basingstoke and Oxford: Papermac.
Gilbert, Martin. 2007. The Routledge Atlas of British History. Fourth Edition. London: Routledge.
Kearney, Hugh. 2006. The British Isles. A History of Four Nations. Second Edition. Cambridge: CUP.
Lipoński, Wojciech. 2002. Dzieje kultury brytyjskiej. Warszawa: PWN.
McDowall, D. 2001. An Illustrated History of Britain. Longman.
Morgan, Kenneth (ed.). 2001. The Oxford History of Britain. Revised Edition. Oxford: OUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: