Historia USA 09-HUSA-11
Kultury prekolumbijskie w Ameryce Północnej.
Angielskie osadnictwo w Ameryce Północnej.
Przyczyny i przebieg wojny o niepodległość.
Konstytucja amerykańska i młode państwo
Rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych w historii.
Przyczyny i przebieg wojny secesyjnej.
Industrializacja, imigracja i „Dziki Zachód”
Epoka progresywizmu.
Okres międzywojenny.
Przebieg drugiej wojny światowej z perspektywy Stanów Zjednoczonych.
Dzieje USA od roku 1945 do końca lat sześćdziesiątych
USA od końca lat sześćdziesiątych do czasów współczesnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi scharakteryzować poszczególne okresy w dziejach USA
- potrafi opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne
- rozumie tło historyczne w dziełach literatury i kultury angielskiego obszaru językowego
- potrafi scharakteryzować i ocenić wkład działalności ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny USA
- rozpoznaje odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym,
- korzysta z literatury przedmiotu w języku angielskim
- prawidłowo posługuje się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- kolokwium zaliczeniowe.
SKALA OCEN:
Kryteria ilościowe:
bardzo dobry (bdb; 5,0): 100-92%
dobry plus (+db; 4,5): 92 -84%
dobry (db; 4,0): 83.5-76 %
dostateczny plus (+dst; 3,5): 75.54 – 68%
dostateczny (dst; 3,0): 68.49 -60 %
niedostateczny (ndst; 2,0): poniżej 59.49 %
Kryteria jakościowe:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Gilbert, Martin. 2006. The Routledge Atlas of American History. Fifth Edition. London: Routledge.
Jenkins, Philip. 2007. History of the United States. London: Macmillan.
O'Callaghan, B. 2001. An Illustrated History of the USA. Longman.
Remini, Robert V. 2008. A Short History of the United States. HarperCollins.
Tindall, G., D. Shi. 1992. America: A Narrative History. W.W. Norton and Company.
Zinn, Howard. 2003. A People’s History of the United States. New York: HarperCollins.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: