Historia Ukrainy 09-HU-11
Pradzieje Ukrainy. Plemiona wschodniosłowiańskie.
Początku Rusi Kijowskiej. Stosunki społeczno-gospodarcze. Walki książąt. Włodzimierz Monomach.
Rozdrobnienie dzielnicowe. Upadek roli Kijowa. Księstwo czernihowskie i siewierskie. Ziemie halicka i wołyńska. Pod panowaniem Tatarów.
Pod rządami Polski i Litwy. Walki o Ruś Halicką. Unia w Krewie. Unia Lubelska.
Ziemie ukraińskie po Unii Lubelskiej. Powstanie Kozaczyzny. Powstania kozackie. Unia brzeska. Życie kulturalne Ukrainy na przełomie XV-XVI wieków.
Ukraina w granicach Rzeczypospolitej w pierwszej połowie XVII wieku. Powstanie Chmielnickiego. Unia Perejasławska.
Ukraina w drugiej połowie XVII wieku. Organizacja administracji i stosunki społeczno-gospodarcze. Ugoda hadziacka. Rozejm andruszowski i wojna o Ukrainę.
Ziemie ukraińskie w XVIII wieku. Powstanie Palija. Bitwa pod Połtawą. Koliszczyzna. Likwidacja Siczy Zaporoskiej.
W granicach dwóch imperiów. Stosunki społeczno-gospodarcze na Ukrainie w w granicach Imperium Rosyjskiego i Austro-Węgier. Bractwo Cyryla i Metodego. Początek działalności Tarasa Szewczenki.
Ukraińskie odrodzenie narodowe. „Ruska Trójca”. Ziemie ukraińskie w dobie Wiosny Ludów.
Ziemie ukraińskie w drugiej połowie XIX wieku. Zniesienie poddaństwa. Ziemie ukraińskie w okresie powstania styczniowego. Carat i ukraiński ruch narodowy. Narodnicy i początki ruchu robotniczego na Ukrainie.
Rewolucja 1905 na Ukrainie. Ziemie ukraińskie w latach I wojny światowej. Kultura ukraińska w drugiej połowie XIX wieku i w pierwszych latach XX wieku.
Ukraina Radziecka. Ukraina w okresie uprzemysłowienia. Kolektywizacja rolnictwa. Głód na Ukrainie.
Ukraina w okresie II wojny światowej. Lata powojenne. Odbudowa gospodarki i przeobrażenia wewnętrzne.
Na drodze do niepodległości. Ukraina po 1991 roku. Ukraina współczesna – zarys najważniejszych zjawisk i wydarzeń.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posiada wiedzę dotyczącą położenia geopolitycznego Ukrainy, specyfiki kulturowej oraz uwarunkowań historycznych państwa ukraińskiego;
- orientuje się w realiach i poszczególnych tendencjach w historii Ukrainy;
- zna oraz posługuje się najważniejszymi pojęciami, a także potrafi wymienić podstawowe okresy, daty, wydarzenia i postaci związane z historią ziem ukraińskich;
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą wzajemnych powiazań pomiędzy elementami składowymi kultury ukraińskiej oraz ich miejscem i rolą w historii Ukrainy;
- wykazuje się myśleniem koncepcyjnym w kontekście całościowego ujęcia procesów i zjawisk historycznych;
- samodzielnie rozpoznaje i analizuje wydarzenia oraz tendencje historyczne mające miejsce na Ukrainie oraz poza jej granicami; potrafi porównywać wydarzenia i tendencje w historii ukraińskiej i europejskiej
potrafi w praktyczny sposób zastosować posiadaną wiedzę do analizy i interpretacji bieżących wydarzeń (politycznych, społecznych i kulturalnych) związanych z tematyką zajęć;
- posiada umiejętność wykorzystywania wiadomości na temat historii ukraińskiej dla potrzeb naukowo-badawczych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- egzamin końcowy
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. J. Hrycak, Historia Ukrainy 1772-1999, Lublin 2000.
2. N. Jakowenko, Historia Ukrainy. Od czasów najdawniejszych do końca XVIII wieku, Lublin 2000.
3. T.A. Olszański, Historia Ukrainy XX w., Warszawa 1994.
4. W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 1990.
5. О. Субтельний, Україна – Історія, Київ 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: