Historia Półwyspu Iberyjskiego 09-HPI-1LH-11
1. podstawowe dane dotyczące geografii Półwyspu Iberyjskiego
2. podstawowe dane dotyczące historii Półwyspu Iberyjskiego, od jej początków aż do naszych czasów
3. najważniejsze czynniki i racje historyczne w Hiszpanii oraz wpływy geografii w jej historii
4. najważniejsze elementy wizualne (obrazy, znaki, mapy, herby, ikony, itp.) związane z historią Półwyspu Iberyjskiego
5. różne interpretacje dot. dynamiki historycznej Hiszpanii
6. kluczowe fakty z historii Portugalii, dowiązując je z wydarzeniami z historii Hiszpanii
7. kluczowe procesy historyczne w głównych niehiszpańskojęzycznych regionach Półwyspu Iberyjskiego, czyli Krainach Katalońskich, Kraju Basków i Galicji
8. elementarne narzędzia do krytyki metodologii historycznej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. formułuje i rozumie podstawowe dane dotyczące geografii Półwyspu Iberyjskiego
2. formułuje i rozumie podstawowe dane dotyczące historii Półwyspu Iberyjskiego, od jej początków aż do naszych czasów
3. umie przedstawić najważniejsze czynniki i racje historyczne w Hiszpanii oraz wpływy geografii w jej historii
4. rozpoznaje i opisuje najważniejsze elementy wizualne (obrazy, znaki, herby, ikony, itp.) związane z historią Półwyspu Iberyjskiego
5. umie syntetycznie przedstawić podstawowe fakty z historii Półwyspu Iberyjskiego, jak również potrafi je interpretować w kontekście dynamiki historycznej Hiszpanii
6. formułuje i rozumie kluczowe fakty z historii Portugalii, dowiązując je z wydarzeniami z historii Hiszpanii
7. umie syntetycznie formułować kluczowe procesy historyczne w głównych niehiszpańskojęzycznych regionach Półwyspu Iberyjskiego, czyli Krainach Katalońskich, Kraju Basków i Galicji
8. poddaje krytyce metodologie historyczne i manipulujące perspektywy pojawiające się w pracach akademickich, popularyzatorskich, itd.
9. rozwija skutecznie tezy zawarte w przygotowanych przez siebie pracach dotyczących historii Półwyspu Iberyjskiego
10. jest zdolny do pracy samodzielnej na temat historii oraz do komunikacji i współpracy w grupie również na ten temat
11. wykazuje wrażliwość na wielokulturowość Hiszpanii, Półwyspu Iberyjskiego i świata, a także otwartość na kultury obcojęzyczne.
Kryteria oceniania
Formy oceny:
- Test pisemny (50%)
- Praca domowa – indywidualna oraz w zespole (30%)
- Dyskusja podczas konwersatorium (20%)
Terminy egzaminu:
12.02.2021, 8:00-9:30 / popraw. 17.09.2021, 8:00-9:30, s. C2
- ogłoszenie wyników odbędzie się w USOSie do 16.02.2021
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
BIRMINGHAM, David (2005). Historia de Portugal. Przeł. María Ángeles Martínez García. Madryt: Akal.
BOSQUE MAUREL, Joaquín & Joan VILA VALENTÍ (red.) (1989-1992). Geografía de España. 10 t. Barcelona: Planeta.
COMELLAS, José Luis (1989). Historia breve de España contemporánea. Madryt: Rialp.
CONTRERAS, Jaime & al. (1997). Historia de España. 14 t. Madryt: Espasa Calpe.
KIENIEWICZ, Jan (1983). Historia Półwyspu Iberyjskiego, I: Od czasów prehistorycznych do nowożytności. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
MARTÍNEZ RUIZ, Enrique (2003). Zarys dziejów Hiszpanii nowożytnej: Od końca XV wieku do 1808 roku. Przeł. Maciej Forycki. Poznań: Instytut Historii UAM.
MARTÍNEZ RUIZ, Enrique & Consuelo MAQUEDA (red.) (2003). Atlas histórico de España I. Wyd. II. Madrid: Istmo.
MARTÍNEZ RUIZ, Enrique, Consuelo MAQUEDA & Emilio de DIEGO (1999). Atlas histórico de España II. Madrid: Istmo.
MIŁKOWSKI, Tadeusz & Paweł MACHCEWICZ (1998). Historia Hiszpanii. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
SOPENA, Ramón (1994). Historia de España. Barcelona: DL.
TUÑÓN DE LARA, Manuel, Julio VALDEÓN BARUQUE & Antonio DOMÍNGUEZ ORTIZ (2006). Historia Hiszpanii. Red. Piotr Sawicki. Przeł. Szymon Jędrusiak. Wyd. II. Kraków: Universitas.
VICENS VIVES, Jaume (1990). Aproximación a la historia de España. Barcelona: Vicens-Vives.
VILAR, Pierre (1991). Historia Hiszpanii. Przeł. Irena i Ryszard Stemplowscy. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: