Historia literatury ukraińskiej 09-HLUA-33
Ukraińska literatura na osi czasu. Periodyzacja ukraińskiej literatury. Usystematyzowanie i utrwalenie wiadomości.
Modernistyczne tendencje w ukraińskiej prozie początku XX w.
Wasyl Stefanyk - reformator noweli ukraińskiej, „poeta chłopskiej niedoli”.
Mistrzostwo prozy Оlgi Коbylańskiej. Feministyczne idee w prozie Olgi Kobylańskiej.
Mychajło Kociubiński – mistrz i nowator ukraińskiej prozy artystycznej.
Neoromantyczna poezja Ołeksandra Ołesia.
Proces literacki na Ukrainie w latach 20. i 30. XX w.
Polityczno-kulturalne odrodzenie na Ukrainie w latach 20. XX w.
Stalinowskie represje na Ukrainie w latach 30. XX w. (kolektywizacja i rozkułaczenie wsi; unifikacja ukraińskiej inteligencji).
Wybitni przedstawiciele „Rozstrzelanego Odrodzenia” (Twórczość P. Tyczyny, M. Chwylowego, M. Kulisza, Ł. Kurbasa, O. Dowżenki).
Twórczość ukraińskich emigrantów.
"Praska szkoła poetycka" (J. Małaniuk, O. Olżycz, O. Laturynska, J. Darahan, L. Mosendz, O. Teliha i in.) (wybór poezji).
"MUR" (. Samczuk, T. Osmaczka, O. Babij, J. Szerech, W. Petrow i in.) (wybór poezji).
"Nowojorska grupa poetów" (E. Andijewska, W. Wowk, B. Bojczuk, J. Tarnawski, B. Rubczak i in.) (wybór poezji)
Proces historycznoliteracki na Ukrainie w latach 60. XX w.
Odrodzenie narodowe na Ukrainie (w sferze literatury, publicystyki, polityki).
Fenomen poetów pokolenia lat 60. XX w. (Poetycka twórczość W. Stusa, I. Dracza, L. Kostenko, W. Symonenki i in.)
Rozwój prozy historycznej na Ukrainie (Prozatorska twórczość W. Szewczuka).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy ukraińskich, potrafi przypisać ich do konkretnych nurtów literackich
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
potrafi wymienić kolejne okresy w życiu literackim na ziemiach ukraińskich oraz na emigracji
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody interpretacyjnej
prawidłowo interpretuje utwór literacki
potrafi wpisać utwór w szerszy kontekst historyczno-kulturowy
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim
stosuje zdobytą wiedzę we własnych próbach badawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- zaliczenie egzaminu ustnego.
Skala ocen / Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o doskonałym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (bez błędów lub nieścisłości).
dobry plus (+db; 4,5):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o bardzo dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- dość dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (z drobnymi błędami lub nieścisłościami).
dobry (db; 4,0):
- przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu;
- omówienie zagadnienia (z pewnymi błędami lub nieścisłościami oraz pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów).
dostateczny plus (+dst; 3,5):
- podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytań i znajomości tematu;
- dość powierzchowne omówienie zagadnienia (z błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem niektórych istotnych aspektów).
dostateczny (dst; 3,0):
- podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o słabym zrozumieniu pytań i znajomości tematu;
- powierzchowne omówienie zagadnienia (z poważnymi błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem ważnych aspektów).
niedostateczny (ndst; 2,0):
- niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0).
Literatura
Іван Франко: Дух. Наука, Думка. Воля. Матеріали Міжнародного наукового конґресу, присвяченого150-річчю від дня народження Івана Франка, Львів 2008.
І. Денисюк, Т. Скрипка, Дворянське гніздо Косачів, Львів 1999.
Українське слово: Хрестоматія української літератури та літературної критики XX ст., у 3 кн., упоряд. В. Яременко, Є.Федоренко, наук. ред. А. Погрібний. Київ 1994.
Історія української літератури ХХ століття: У двох книгах, ред. В. Г. Дончик, Київ 1998.
С. Павличко, Дискурс модернізму в українській літературі. Київ 1999.
Т. Гундорова, Проявлення: Дискурсія раннього українського модернізму. Постмодерна інтерпретація. Львів 1997.
Невідоме розстріляне відродження. Антологія, упоряд. Ю. П. Винничук, Харків 2016.
У вирі шістдесятницького руху: погляд з відстані часу, упоряд. В. Квітневий, Львів 2003.
Р. Корогодський, Брама світла. Шістдесятники, Львів 2009.
Л. Тарнашинська, Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління (історико-літературний та поетикальний аспекти). Монографія, Київ 2010.
Materiały własne wykładowcy.
Lektury obowiązkowe:
Iwan Franko, Wybór poezji; Зів’яле листя; Терен у нозі; Малий Мирон;
Łesia Ukrainka, Wybór poezji; Лісова пісня; Бояриня;
Wasyl Stefanyk, Новина; Катруся; Виводили з села; Стратився; Лан;
Mychajło Kociubynski, Intermezzo; Цвіт яблуні; Тіні забутих предків;
Olga Kobylanska, Меланхолійний вальс; Некультурна;
Ołeksandr Ołeś, Wybór poezji;
Mykoła Chwylowyj, Я (Романтика);
Mykoła Kulisz, Мина Мазайло;
Pawło Tyczyna, Wybór poezji;
Ołeksandr Dowżenko, Земля;
Wasyl Symonenko, Wybór poezji;
Wasyl Stus, Wybór poezji;
Lina Kostenko, Wybór poezji;
Iwan Dracz, Wybór poezji;
Walerij Szewczuk, На полі смиренному.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: