Historia literatury ukraińskiej 09-HLU-23
Ruś Kijowska a literatura. Latopisy staroruskie, fenomen „Słowa o wyprawie Igora”. Upadek Rusi Kijowskiej i jego konsekwencje dla kultury staroruskiej.
Rozwój literatury po wstąpieniu ziem ukraińskich do Księstwa Litewskiego i Rzeczypospolitej.
Powstanie Bohdana Chmielnickiego jako motyw w literaturze.
Hryhorij Skoworoda – poeta, filozof, myśliciel – zwiastun nowej epoki literackiej.
„Eneida” Iwana Kotlarewskiego – narodziny nowożytnej literatury ukraińskiej.
Nowa proza ukraińska, opowieść sentymentalna (Hryhorij Kwitka-Osnowianenko „Marusia”).
Literatura preromantyzmu; rozwój poezji lirycznej.
Taras Szewczenko – najwybitniejszy przedstawiciel romantyzmu ukraińskiego.
„Ruska Trójca” (M.Szaszkiewicz, I.Wahyłewicz, J.Hołowacki): działalność literacka i oświatowa wśród Ukraińcow Imperium Austro-Węgierskiego .
Proza Marka Wowczka jako wprowadzenie do epoki realizmu. Odzwierciedlenie życia ludu w twórczości Iwana Nieczuja-Lewyckiego, Panasa Myrnego, Ołeny Pcziłky i innych przedstawicieli nurtu realistycznego.
Nurt narodnicki w literaturze ukraińskiej II połowy XIX wieku.
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim
potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy dzieła literackiego
stosuje zdobytą wiedzę we własnych badaniach literaturoznawczych
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu zaliczenia ustnego.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura:
1. Д.І. Чижевський, Історія української літератури (від початків до доби реалізму), Київ 2003 ;
2. С. Єфремов, Історія українського письменства, Київ 1995;
3. М.С. Грицай, В.Л. Микитась, Ф.Я. Шолом, Давня українська література, Київ 1978 ;
4. М.М. Сулима (упорядник), Давня українська література: Хрестоматія, Київ 1991.
5. П.В. Білоус, Історія української літератури ХІ-ХVIII ст., Kиїв 2009;
6. Dzieje Literatur Europejskich (Literatura Ukraińska), pod redakcją Władysława Floriana, tom 3, część pierwsza, Warszawa 1989;
7. S. Kozak, Preromantyzm ukraiński, Warszawa 2003;
8. W. Mokry, Ruska Trójca. Karta z dziejów życia literackiego Ukraińców Galicji w pierwszej połowie XIX wieku, Kraków 1997;
9. W. Mokry, Literatura i myśl filozoficzno-religijna ukraińskiego romantyzmu. Szewczenko, Kostomarow, Szaszkiewicz, Kraków 1999.
KANON LEKTUR:
Lektury obowiązkowe:
- Dumy: Козак Голота, Маруся Богуславка, Пісня про Байду;
- Słowo o wyprawie Igora;
- Latopisy Kozackie (fragmenty na wybór) : ЛІТОПИС САМОВИДЦЯ, ГРИГОРІЯ ГРАБЯНКИ lub САМУЇЛА ВЕЛИЧКА;
- ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА, САД БОЖЕСТВЕННИХ ПІСЕНЬ” (ПІСНЯ 10-та і 12-та), “БАЙКИ ХАРКІВСЬКІ” (Пси, Ворона й чиж, Дві курки, Два коштовні камені – діамант і смарагд), ПРИТЧІ (Сліпий і зрячий, Убогий жайворонок);
- ІВАН КОТЛЯРЕВСЬКИЙ, ЕНЕЇДА (fragmenty);
- ГРИГОРІЙ КВІТКА-ОСНОВ”ЯНЕНКО, МАРУСЯ;
- ЛЕВКО БОРОВИКОВСЬКИЙ, МАРУСЯ (БАЛАДА), БАНДУРИСТ, КОЗАК, ЧАРІВНИЦЯ;
- ВІКТОР ЗАБІЛА, ГУДЕ ВІТЕР ВЕЛЬМИ В ПОЛІ...;
- МИХАЙЛО ПЕТРЕНКО, ДИВЛЮСЬ Я НА НЕБО ТА Й ДУМКУ ГАДАЮ...;
- ТИМКО ПАДУРА, Козак;
- ТАРАС ШЕВЧЕНКО, КАТЕРИНА, ДУМИ МОЇ..., ЗАПОВІТ, МЕНІ ОДНАКОВО, ЧИ БУДУ..., Я НЕ НЕЗДУЖАЮ, НІВРОКУ..., САДОК ВИШНЕВИЙ КОЛО ХАТИ, ГАЙДАМАКИ (fragmenty), КАВКАЗ (fragmenty);
- МАРКО ВОВЧОК, ІНСТИТУТКА;
- ЮРІЙ ФЕДЬКОВИЧ, ТРИ ЯК РІДНІ БРАТИ;
- ЛЕОНІД ГЛІБОВ, ЖУРБА, ВОВК ТА ЯГНЯ, ЗОЗУЛЯ І ПІВЕНЬ, СИНИЦЯ;
- СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ, ПОВІЙ, ВІТРЕ, НА ВКРАЇНУ..., СПІВОМОВКИ (2-3 według wyboru);
- ІВАН НЕЧУЙ-ЛЕВИЦЬКИЙ, КАЙДАШЕВА СІМ”Я (fragmenty), МИКОЛА ДЖЕРЯ;
- ПАНАС МИРНИЙ, ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?;
- БОРИС ГРІНЧЕНКО, ЕКЗАМЕН
- ОЛЕНА ПЧІЛКА, РІЗДВЯНА ПРИГОДА;
- ПАВЛО ГРАБОВСЬКИЙ, ЗГАДКА, ШВАЧКА, ДО ПАРНАСЦІВ.
Lektury uzupełniające:
- Літопис Руський (fragmenty);
- Іларіон Київський, Слово про закон і благодать;
- Києво-Печерський патерик (fragmenty);
- Іван Вишенський, Тобі, котрий мешкає в землі, що зветься польська ...;
- Мелетій Смотрицький, Тренос (fragmenty);
- Анонім, Історія русів;
- Іван Котляревський, Наталка Полтавка, Москаль-чарівник;
- Петро Гулак-Артемовський, Пан та собака;
- Євген Гребінка, Човен, Українська мелодія;
- Маркіян Шашкевич, Слово до чтителів руського язика;
- Тарас Шевченко, Причинна, Гамалія, Розрита могила, Марія;
- Пантелеймон Куліш, Чорна радa;
- Іван Карпенко-Карий, Сава Чалий, Хазяїн;
- Іван Франко, Борислав сміється, Захар Беркут (fragmenty), Украдене щастя
- Володимир Самійленко, Вечірня пісня.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: