Historia literatury rosyjskiej 09-HLROSL-55
Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej.
Proza wojenna.
Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska.
Zjawisko „prozy wiejskiej”.
Literatura łagrowa.
Literatura okresu „zastoju”.
Literatura emigracyjna.
Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy.
Współczesna proza postmodernistyczna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach (nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu);
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur.
- posiadanie wiedzy o pisarzu i jego twórczości na tle tendencji społeczno-kulturowych epoki.
- umiejętność analizy tekstu literackiego (tematyka, problematyka, struktura dzieła).
- znajomość artykułów krytyczno-literackich jako elementu analizy dzieła literackiego.
- umiejętność umiejscowienia omawianych utworów literackich w kontekście kultury narodowej i światowej.
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
- końcowy egzamin ustny.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu w formie ustnej.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
1. A. Drawicz, Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002;
2. B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
3. Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;
4. Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993.
5. G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;
6. Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;
7. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997;
8. Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996.
9. P. Fast, Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003;
10. Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994
11. T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;
12. T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;
13. Ч. Андрушко, Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Познань 1993;
14. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000.
15. И. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
Kanon lektur:
1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;
2. I. Babel, Armia konna;
3. B. Pilniak, Nagi rok;
4. A. Płatonow, Wykop;
5. M. Szołochow, Zaorany ugór;
6. Liryka:
- A. Achmatowa (Requiem)
- M. Cwietajewa
- J. Jewtuszenko
- A. Wozniesienski
- W. Wysocki
- B. Okudżawa
- I. Brodski
7. K. Simonow, Żywi i martwi;
8. J. Bondariew, Brzeg;
9. W. Szukszyn, Kalina czerwona; i 2-3 opowiadania do wyboru.
10. J. Trifonow, Dom nad rzeką Moskwą (Дом на набережной);
11. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; Zeszłego lata w Czulimsku;
12. A. Rybakow, Dzieci Arbatu;
13. W. Grossman, Wszystko płynie;
14. B. Pasternak, Doktor Żywago;
15. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą;
16. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба);
17. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха);
18. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; Oddział chorych na raka (Раковый корпус);
19. W. Nabokow, Lolita;
20. Wienedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki;
21. W. Szałamow, Opowiadania kołymskie;
22. G. Władimow, Wierny Rusłan;
23. W. Pielewin, Generation П;
24. W. Sorokin, Kolejka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: