Historia literatury rosyjskiej 09-HLROS-55
Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej.
Proza wojenna.
Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska.
Zjawisko „prozy wiejskiej”.
Literatura łagrowa.
Literatura okresu „zastoju”.
Literatura emigracyjna.
Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy.
Współczesna proza postmodernistyczna.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenai się student /ka:
zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (nieobecność powyżej 50% skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu);
- systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności;
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;
- systematyczne przygotowanie do zajęć oraz znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur;
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu;
- pozytywna ocena z kolokwiów (student/ka ma prawo do poprawy oceny).
- końcowy egzamin ustny.
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu w formie ustnej.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura (DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych):
Andruszko C., Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Poznań 1993;
Drawicz A., Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002;
Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;
Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993;
Fast P., Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003;
Fast P., Spotkania z Brodskim: (dawne i nowe), Katowice 2000;
Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997;
Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996;
Mucha B., Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
Klimowicz T., Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;
Klimowicz T., Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;
Osiewicz B., Интертекстуальность в поэзии Владимира Высоцкого, Poznań 2007;
Popiel-Machnicki W., Поэтика Сергея Есенина, Poznań 2000;
Przebinda G., Smaga J., Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;
Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994;
Tyszkowska-Kasprzak E., Rosyjska poezja pokolenia „odwilżowego” w Polsce, Wrocław 1997;
Waligórska-Olejniczak B., Moskwa-Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa i Pulp Fiction Quentina Tarantino w kluczu montażowego czytania, Poznań 2013;
Zywert A., Романы Бориса Пильняка 20-х годов, Poznań 2001;
Żejmo B., Problemy etyczne we współczesnej prozie i publicystyce rosyjskiej: (lata 60.-90.), Łódź 2000;
Лейдерман Н.Л., Липовецкий М.Н., Современная русская литература: В 3-х кн., Москва 2001;
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000;
Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
Kanon lektur
1. M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;
2. I. Babel, Armia konna;
3. B. Pilniak, Nagi rok;
4. A. Płatonow, Wykop;
5. M. Szołochow, Zaorany ugór;
6. Liryka:
• A. Achmatowa (Requiem)
• M. Cwietajewa
• J. Jewtuszenko
• A. Wozniesienski
• W. Wysocki
• B. Okudżawa
• I. Brodski
7. K. Simonow, Żywi i martwi;
8. J. Bondariew, Brzeg;
9. W. Szukszyn, Kalina czerwona; i 2-3 opowiadania do wyboru.
10. J. Trifonow, Dom nad rzeką Moskwą (Дом на набережной);
11. A. Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; Zeszłego lata w Czulimsku;
12. A. Rybakow, Dzieci Arbatu;
13. W. Grossman, Wszystko płynie;
14. B. Pasternak, Doktor Żywago;
15. W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą;
16. W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба);
17. Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха);
18. A. Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; Oddział chorych na raka (Раковый корпус);
19. W. Nabokow, Lolita;
20. Wienedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki;
21. W. Szałamow, Opowiadania kołymskie;
22. G. Władimow, Wierny Rusłan;
23. W. Pielewin, Generation П ;
24. W. Sorokin, Kolejka;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: