Historia literatury rosyjskiej 09-HLROS-36
Charakterystyka procesu historycznoliterackiego z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych epok (lata 60., 70., 80., Srebrny Wiek) oraz rozwoju poszczególnych rodzajów literackich.
Literaturocentryzm kultury rosyjskiej, przyczyny, odniesienie do innych kultur europejskiej. Literatura rosyjska w kontekście dyskusji światopoglądowych i społecznych epoki. Spór okcydentalistów ze słowianofilami.
Literatura rosyjska w kontekście ówczesnych idei filozoficznych i etycznych (np. idealizm niemiecki, pozytywizm, systemy Schopenhauera, Feuerbacha, Nietzschego).
„Obłomow” Iwana. Gonczarowa. Kompozycja. Psychologizm. Obłomow jako zbędny człowiek. Rola Schillera. Sen o Obłomowce w kontekście sporu okcydentalistów ze słowianofilami. Koncept bohatera niepełnego (Obłomow i Sztolc). Interpretacja M. Dobrolubowa („Что такое обломовщина?”).
„Co robić?” N. Czernyszewskiego w kontekście postulatów rewolucyjnych demokratów. Problem emancypacji.
Twórczość Fiodora Dostojewskiego jako wyraz ogólnorosyjskiego „dialogu z Zachodem”. Problem osobowości/sobowtóra w kontekście ocen mentalności zachodniej. Rola idei w świecie artystycznym Fiodora Dostojewskiego. Wybitne jednostki wobec „przeklętych problemów”. Sytuacja egzystencjalna bohaterów. Poetyka powieści Fiodora Dostojewskiego – fenomen powieści polifonicznej, idea karnawalizacji i karnawału w strukturze dzieła. Istota Dostojewowsko-Bachtinowskiego „słowa dialogowego”. Jurodiwyj i antyzachowanie w rosyjskiej kulturze. Wielopłaszczyznowa aktualność spuścizny Dostojewskiego w XX i XXI w.
Psychologizm Lwa Tołstoja. Pojęcie „urody życia”, „dialektyki duszy”, „duchowej iluminacji”. Myśl rodzinna i historiozofia Tołstoja. Tołstoizm i „myśl ekologiczna” pisarza.
Nowelistyka Nikołaja Leskowa („Napiętnowany Anioł”, „Mańkut”). Skaz i problem stylizacji w kontekście wymowy utworów. „Mąż sprawiedliwy” Leskowa. Ikonologia pisarza. „Powiatowa Lady Makbet”: mroczna siła namiętności wobec ciasnych norm społecznych. Poetyka utworu. Relacja do Katarzyny z „Burzy” Ostrowskiego.
Rozwój dramatu i teatru. Wielka Reforma Teatralna.
Opowiadania Antona Czechowa. Specyfika humoru Czechowa. Typowość. Obraz miłości. Dialog postaw egzystencjalnych w „Sali nr 6”. Nowatorstwo dramatów psychologicznych Czechowa. Dramaturgia Czechowa w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej. Rola Meiningenczyków i Konstantina Stanisławskiego w recepcji dramatów.
Naturalizm w kulturze rosyjskiej. „Pojedynek” Aleksandra Kuprina, „Wieś” Iwana Bunina, „Mały bies” Fiodora Sołoguba, opowiadania Leonida Andriejewa.
Twórczość Iwana Bunina. Stosunek do rosyjskiej tradycji i miejsce pamięci w świecie artystycznym noblisty. Koncepcja miłości w późniejszej fazie twórczości.
„Czełkasz” Maksyma Gorkiego. Tradycja i nowatorstwo. Stosunek do Tołstoja i Czechowa. Charakterystyczny typ bohatera (bosiak).
Modernizm w Rosji. Idea „Srebrnego wieku”. Symbolizm, akmeizm, futuryzm – ramy czasowe, przedstawiciele, wizja sztuki, wzajemne relacje i stosunek do analogicznych prądów na Zachodzie. Atmosfera duchowa.
„Petersburg” Andrieja Biełego – cechy powieści symbolistycznej. Fenomen „tekstu petersburskiego”. Opozycje Wschód-Zachód, racjonalizm-chaos. Wizja rewolucji. Język utworu. Żywioł apolliński i dionizyjski. Rozbicie osobowości a forma utworu. Ezoteryka wobec zracjonalizowanej machiny administracyjnej.
„Nieznajoma” Aleksandra Błoka. Dramat modernistyczny i autoironia. Obraz kobiety. Świadomość kategorii widza w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej.
„Życie człowieka” Leonida Andriejewa. Poetyka dramatu symbolistyczno-ekspresjonistycznego. Egzystencjalizm i nastroje końca wieku.
„Mały bies” Fiodora Sołoguba. Elementy naturalizmu i symbolizmu w strukturze utworu. Psychologizm Sołoguba. „Pieredonowszczyzna” jako zjawisko społeczno-obyczajowe i filozoficzne.
Poezja akmeistów – analiza wybranych wierszy.
„Obłok w spodniach” Władimira Majakowskiego. Twórczość poety w kontekście założeń futuryzmu. Rola metafory i groteski w artystycznym obrazowaniu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
ma uporządkowaną wiedzę na temat rosyjskiego procesu historycznoliterackiego w latach 1856-1918
ma uporządkowaną wiedzę na temat epok i prądów literackich w latach 1856-1918
posiada uporządkowaną wiedzę nt. zjawisk decydujących o specyfice literatury rosyjskiej i jej uprzywilejowanego miejsca w rosyjskiej kulturze materialnej i duchowej
ma uporządkowaną wiedzę nt. roli i form krytyki literackiej
ma podstawową wiedzę nt. biografii najważniejszych twórców
posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą najważniejszych utworów, historii ich powstania oraz recepcji
potrafi dokonać analizy i interpretacji najważniejszych utworów literackich epoki, angażując zdobytą wiedzę teoretyczną i historycznoliteracką
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
Znakomita i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, umiejętność formułowania własnych, propozycji interpretacyjnych podpartych solidnymi argumentami. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie: wyczerpująca odpowiedź na wszystkie 3 pytania, przekonująca i samodzielna argumentacja prowadzona w odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych.
dobry plus (+db; 4,5):
Dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie: pozytywna i rozległa odpowiedź na wszystkie 3 pytania, w stosunku do oceny bardzo dobrej dopuszczalne są drobne braki w samodzielnej argumentacji i odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych.
dobry (db; 4,0):
Dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność analizy i interpretacji lektur obowiązkowych. Aktywność na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie: pozytywna odpowiedź na wszystkie 3 pytania na poziomie dobrym, poprawna i w przeważającym stopniu samodzielna argumentacja ilustrowana bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych.
dostateczny plus (+dst; 3,5):
Zadowalająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z wyraźnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych. Sporadyczna aktywność na zajęciach konwersatoryjnych lub jej brak. Na egzaminie: pozytywna odpowiedź na wszystkie 3 pytania na poziomie ogólnym, poprawna argumentacja ilustrowana bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych.
dostateczny (dst; 3,0):
Wystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z poważnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych. Sporadyczna aktywność na zajęciach konwersatoryjnych lub jej brak. Na egzaminie: pozytywna odpowiedź na wszystkie 3 pytania na poziomie ogólnym z dopuszczalnymi brakami w niektórych aspektach, z poprawną argumentacją ilustrowaną bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych LUB wyczerpująca odpowiedź na 2 pytania z przekonującą argumentacją prowadzoną w odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych (dopuszczalne drobne braki).
niedostateczny (ndst; 2,0):
Niewystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, brak umiejętności analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych. Brak aktywności na zajęciach konwersatoryjnych. Na egzaminie brak pozytywnej odpowiedzi na wszystkie 3 pytania na poziomie ogólnym z poprawną argumentacją ilustrowaną bazowymi przykładami z lektur obowiązkowych LUB wyczerpującej odpowiedzi na 2 pytania z przekonującą argumentacją prowadzoną w odwołaniu do licznych przykładów z lektur obowiązkowych.
Literatura
Kanon lektur obowiązkowych dla filologii rosyjskiej:
‒ I. Gonczarow, Obłomow.
‒ M. Czernyszewski, Co robić? (fragment: Czwarty sen Wiery Pawłownej).
‒ F. Dostojewski, Biedni ludzie, Notatki z podziemia, Zbrodnia i kara, Idiota, Biesy, Bracia Karamazow.
‒ L. Tołstoj, Anna Karenina, Sonata Kreutzerowska, Zmartwychwstanie, Ciemna potęga, Śmierć Iwana Iljicza.
‒ A. Ostrowski, Burza.
‒ M. Leskow, Powiatowa Lady Makbet.
‒ A. Czechow, Śmierć urzędnika, Człowiek w futerale, Dama z pieskiem, Sala nr 6, Mewa, Trzy siostry.
‒ A. Kuprin, Pojedynek.
‒ I. Bunin, Wieś, Udar słoneczny, Lekki oddech, Ciemne aleje, Nathalie
‒ M. Gorki, Czełkasz.
‒ F. Sołogub, Mały bies.
‒ L. Andrejew, Życie człowieka, Otchłań, We mgle.
‒ A. Błok, Nieznajoma (dramat).
‒ wybrane wiersze akmeistów.
‒ W. Majakowski, Obłok w spodniach.
Lektury uzupełniające:
‒ F. Dostojewski, Łagodna.
‒ L. Tołstoj, Wojna i pokój, Żywy trup
‒ M. Leskow, Mańkut, Napiętnowany Anioł.
‒ M. Sałtykow-Szczedrin, Historia jednego miasta.
‒ M. Niekrasow, Mróz-Czerwony nos.
‒ W. Garszyn, Czerwony kwiatek.
‒ A. Czechow, Kameleon, Wiśniowy sad, Wujaszek Wania.
‒ I. Bunin, Pan z San Francisco.
‒ L. Andriejew, Życie Wasilija Fiwiejskiego.
‒ A. Błok, Buda jarmarczna, Dwunastu.
‒ A. Bieły, Petersburg
‒ W. Majakowski, Misterium Buffo.
‒ M. Gorki, Na dnie.
Podręczniki i literatura naukowa:
‒ Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, t. II, Warszawa 1976.
‒ Historia literatury rosyjskiej XX wieku, pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997.
‒ Святополк-Мирский Д.П., История русской литературы, Новосибирск 2005.
‒ Portal https://polka.academy/
‒ Cykl miniwykładów Сто лекций с Дмитрием Быковым
‒ G. Porębina, St. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917–1991, Katowice 1994.
‒ T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996.
‒ Literatura rosyjska w zarysie, pod red. Z. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975.
‒ Г.Н. Поспелов, История русской литературы XIX века, Москва 1991.
‒ А.Г. Соколов, История русской литературы конца XIX – начала ХХ века, Москва 2006.
‒ Русская литература рубежа веков (1890-е – начало 1920-х годов), кн. 1–2, отв. ред. В.А. Келдыш, Москва 2001.
‒ Z. Barański, J. Litwinow, Rosyjskie manifesty literackie. cz.1, (Przełom XIX i XX wieku), Poznań 1974.
‒ И. Гарин, Серебряный век в 3 томах, Москва 1999.
‒ М. Г. Зельдович, Л.Я. Лившиц, Русская литература XIX в. Хрестоматия критических материалов, Москва 1964.
‒ История русской литературы XIX века 70-90-е годы, под ред. В.Н. Аношкиной,
Л.Д. Громовой, В.Б. Катаева, Москва 2001.
‒ A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do Renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005.
‒ M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
‒ R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”. Od „Biednych ludzi” do „Zbrodni i kary”, Warszawa 1964.
‒ B. Urbankowski, Dostojewski: dramat humanizmów, Warszawa 1994.
‒ M. Bohun, Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej, Katowice 1996.
‒ Tołstoj w oczach krytyki światowej, pod red. P. Hertza, Warszawa 1972.
‒ А. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1967.
‒ О.В. Сливицкая, «Истина в движении»: О человеке в мире Л. Толстого, Москва 2009.
‒ О.В. Сливицкая, «Война и мир» Л.Н. Толстого: проблемы человеческого общения, Ленинград 1988.
‒ В творческой лаборатории Чехова, под ред. Л.Д. Опульской, З.С. Паперного и С.Е. Шаталова, Москва 1974.
‒ А.П. Скафтымов, Поэтика художественного произведения, Москва 2007.
‒ А.П. Чудаков, Поэтика Чехова, Москва 1971.
‒ R. Śliwowski, Antoni Czechow, Warszawa 1965.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: