Historia literatury rosyjskiej 09-HLROS-26
Literatura staroruska jako jedność typologiczna i jej związki z literaturą ludową i kulturą rosyjską X-XVII wieku
Oświecenie w Rosji
Klasycyzm w literaturze rosyjskiej
Sentymentalizm w literaturze rosyjskiej
Okres poszukiwań literackich na początku XIX wieku (1800-1825)
Preromantyzm i romantyzm w Rosji
Życie i twórczość rosyjskich pisarzy romantycznych (A. Puszkin, M. Lermontow, M. Gogol)
Lata 40-e w literaturze i kulturze rosyjskiej
Życie i twórczość I. Turgieniewa
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim
potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur.
- posiadanie wiedzy o pisarzu i jego twórczości na tle tendencji społeczno-kulturowych epoki.
- umiejętność analizy tekstu literackiego (tematyka, problematyka, struktura dzieła).
- znajomość artykułów krytyczno-literackich jako elementu analizy dzieła literackiego.
- umiejętność umiejscowienia omawianych utworów literackich w kontekście kultury narodowej i światowej.
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
- końcowy egzamin ustny (na koniec semestru letniego).
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Zalecana literatura
(DO WYBORU, do wykorzystania podczas przygotowania do egzaminu, zaliczenia, przy pisaniu prac semestralnych/rocznych):
– Literatura rosyjska, pod red. M. Jakóbca, t.1 i 2, Warszawa 1976;
– B. Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
– Historia literatury rosyjskiej w zarysie, pod red. A. Semczuka i Z. Barańskiego, Warszawa 1976;
– R. Łużny, Rosyjska literatura ludowa. Podręcznik dla studentów filologii rosyjskiej, Warszawa 1977;
– R. Jakubowski, R. Łużny, Literatura staroruska wiek XI-XVII, Warszawa 1971;
– R. Łużny, Literatura rosyjska i jej kulturowe konteksty, Warszawa 1990;
– L. Suchanek, Preromantyzm w Rosji, Kraków 1991;
– W. Szczukin, Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej kulturze rosyjskiej, Kraków 2006;
– W. Serczyk, Kultura rosyjska XVIII wieku, Wrocław 1984;
– M. Straszewska, Romantyzm, Warszawa 1977;
– B. Galster, Mikołaj Gogol, Warszawa 1967
– J. Łotman, Aleksander Puszkin, Warszawa 1990;
– A. Semczuk, Iwan Turgieniew, Warszawa 1988;
– P. Orlow, Russkij sentymentalizm, Moskwa 1997;
– D. Lichaczow, Wielikoje nasledije, Moskwa 1979;
– O. Lebiediewa, Istorija russkoj literatury XVIII w., Moskwa 2003;
– A. Sokolow, Istorija russkoj literatury XIX wieka, pierwaja polowina, Moskwa…
Kanon lektur
– Powieść lat minionych (4 fragmenty)
– Słowo o pułku Igora
– Domostroj (2 fragmenty)
– Opowieść o Niedoli Złym Losie
– Opowieść o sądzie Szemiaki
– M. Łomonosow, Oda na dzień wstąpienia na tron Elżbiety Pietrowny
– A. Kantiemir, Do swojego rozumu
– G. Dierżawin, Felica, Wielmożam i sędziom
– D. Fonwizin, Synalek szlachecki
– M. Radiszczew, Podróż z Petersburga do Moskwy (3 fragmenty)
– M. Karamzin, Biedna Liza, Wyspa Bornholm
– W. Żukowski, Ludmiła, Swietłana, Cmentarz wiejski
– I. Kryłow, Bajki (4 bajki)
– A. Gribojedow, Mądremu biada
– A. Puszkin: Rusłan i Ludmiła, Jeniec Kaukazu, Cyganie, Fontanna Bachczysaraju, Eugeniusz Oniegin, Jeździec Miedziany, Dama pikowa, Opowieści Biełkina, Córka kapitana, Borys Godunow, liryka do wyboru: (Wolność, Czarny szal, Pamiętam cudowne zachwycenie, Kochałem Panią, W głębinie rud syberyjskich, Kindżał, Prorok, Do poety, Jeśli życie Ciebie oszuka, Boże, nie daj mi zwariować, Pomnik dźwignąłem nie ze spiżu)
– M. Lermontow: Demon, Bohater naszych czasów, Maskarada, liryka do wyboru: (Kaukaz, Żagiel, Chmury, Śmierć poety, Borodino, Kindżał, Prorok, Nie jestem Byronem, I smutno i nudno, Kołysanka kozacka, Czy pamiętasz jak żegnaliśmy się…, Oni kochali się tak długo i tkliwie… Ojczyzna , Walerik)
– M. Gogol: Wieczory na futorze koło Dikańki (Jarmark w Soroczyńcach, Noc wigilijna), Mirgorod (Jak pokłócił się Iwan Iwanowicz z Iwanem Nikiforowiczem, Wij) Newski Prospekt, Portret, Szynel, Nos, Rewizor, Martwe dusze)
– W. Dal: Stróż petersburski
– I. Turgieniew: Zapiski myśliwego (Chor i Kalinycz, Jermołaj i młynarka, Bieżyńska łąka), Rudin, W przededniu, Ojcowie i dzieci, Nowizna/Dym
Kanon lektur uzupełniających:
– A. Puszkin, małe tragedie, Połtawa, bajki (3 wybrane)
– M. Lermontow, Pieśń o carze Iwanie Wasylewiczu…
– nowela romantyczna (5 wybranych utworów)
- E. Baratyński: Pierścień
- A. Bestużew-Marliński: Straszna wróżba
- W. Odojewski: Rok 4338, Sylfida, Zjawa, Miasto bez imienia, Życie po śmierci
- A. Pogorielski, Lafertowska Makownica
- O. Sienkowski, Antar
- O. Somow, Podania o skarbach, Wilkołak, Kijowskie wiedźmy
- A. Tołstoj, Upiór
- M. Zagoskin, Niespodziewani goście
– N. Gogol: Zaginione pismo, Staroświeccy ziemianie, Taras Bulba, Pamiętnik szaleńca, Ożenek
– W. Bieliński, Pisma o Puszkinie (3 wybrane)
– I. Turgieniew, Miesiąc na wsi, Szlacheckie gniazdo/Dym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: