Historia literatury rumuńskiej IV (okres międzywojenny) 09-HLR4-5LR-45
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:
1/ Warunki społeczno-polityczne i instytucje życia literackiego i kulturalnego w Rumunii przełomu wieków XIX i XX
2/ Symbolizm rumuński. Przedstawiciele. Etapy symbolizmu
3/ George Bacovia - Ion Minulescu: wielonurtowość symbolizmu rumuńskiego
4/ Modernizm: Eugen Lovinescu, teoria synchronizmu i przemiana wartości
6/ Tradycjonalizm: Nichifor Crainic, Nicolae Iorga
7/ Rumuńska powieść międzywojenna
8/ Camil Petrescu i Hortensia Papadat-Bengescu
9/ Mihail Sadoveanu
10/ Lucian Blaga: ekspresjonizm rumuński
11/ Realizm w rumuńskiej powieści międzywojnia: Liviu Rebreanu, George Călinescu
12/ Anton Holban
13/ Mircea Eliade
14/ Awangarda: Urmuz, Tristan Tzara, Ion Vinea
15/ Mateiu Caragiale - "bałkanizm" w literaturze
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ charakteryzuje wybrane utwory literatury rumuńskiej przełomu XIX i XX wieku w kontekście kultury i sztuki epoki
2/ charakteryzuje najważniejsze nurty estetyczne i ideowe w Rumunii przełomu wieków XIX i XX
3/ objaśnia współzależności między literaturą i sztuką a sytuacją historyczną i warunkami polityczno-społecznymi
4/ definiuje specyfikę poszczególnych gatunków literackich, nazywa i charakteryzuje figury retoryczne w tekście literackim; określa wymowę ideologiczną utworu
5/ pokazuje współistnienie w dziele literackim różnych kodów artystycznych (jego związków ze sztukami plastycznymi, muzyką, architekturą)
6/ prawidłowo korzysta ze źródeł bibliograficznych we własnych opracowaniach
7/ wypowiada się poprawnie w języku rumuńskim na obszarze literatury, sztuk plastycznych, muzyki i filmu; buduje porównania i obrazuje swoje wypowiedzi
Kryteria oceniania
Metody oceniania w trybie stacjonarnym:
-Kolokwium pisemne
-Kolokwium ustne
-Prezentacja multimedialna
Metody oceniania w trybie zdalnym:
-Kolokwium ustne
-Projekt
Kryteria oceniania:
-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1/ Călinescu G., Istoria literaturii române de la origini până în prezent, Ed. Minerva, Bucureşti 1982, wyd II
2/ Crohmălniceanu Ov. S., Literatura română între cele două războaie mondiale, Ed. Minerva, Bucureşti 1975
3/ Lovinescu E., Istoria literaturii române contemporane, Ed. Minerva, Bucureşti 1973
4/ Manolescu N., Istoria critică a literaturii române, Paralela 45, Piteşti 2008
5/ Munteanu B., Panorama literaturii române, Enterprises, Inc. şi Ed. Crater, Cleveland 1996
6/ Rotaru I., O istorie a literaturii române, Ed. Dacoromană TDC, Bucureşti 2006
7/ Scarlat M., Istoria poeziei româneşti I-IV, Ed. Minerva, Bucureşti 1982-1990
8/ Ungureanu C., Geografia literaturii române,azi, Paralela 45, Piteşti 2003
Krytyka literacka:
1/ Balotă N., Arte poetice ale secolului XX, Ed. Minerva, BucureŢti 1976
2/ Balotă N., Romanul românesc în secolul XX, Ed. "Viitorul Românesc", Bucureşti 1997
3/ Boldea I., Simbolism, modernism, tradiţionalism, avangardă, Ed. Aula, Braşov 2002
4/ Glodeanu Gh., Poetica romanului românesc interbelic. O posibilă tipologie a romanului, Ed. Libra, Bucureşti 1998
5/ Manolescu N., Arca lui Noe. Eseu despre romanul românesc, Ed. 100+1 Gramar, Bucureşti 1998
6/ Onu E., Dramaturgia româna între 1900-1944. Sensuri ale evoluţiei, Ed. Imago, Sibiu 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: