Historia literatury rosyjskiej 09-HLR-ZL-55
Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej.
Proza wojenna.
Literatura okresu „odwilży”. Poeci „czwartego pokolenia”. Piosenka autorska.
Zjawisko „prozy wiejskiej”.
Literatura łagrowa.
Literatura okresu „zastoju”.
Literatura emigracyjna.
Rosyjskojęzyczni pisarze nierosyjscy.
Współczesna proza postmodernistyczna.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-ka:
zna biografię i twórczość wybranych pisarzy i charakteryzuje w tym kontekście daną epokę literacką
rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z zakresu literaturoznawstwa
rozumie i wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych epok literackich
zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego
wybiera właściwe metody interpretacyjne
prawidłowo interpretuje teksty literackie wybranych pisarzy
rozpoznaje treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim
potrafi w formie ustnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego
stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach (nieobecność na zajęciach powyżej 50%, skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu);
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur.
- posiadanie wiedzy o pisarzu i jego twórczości na tle tendencji społeczno-kulturowych epoki.
- umiejętność analizy tekstu literackiego (tematyka, problematyka, struktura dzieła).
- znajomość artykułów krytyczno-literackich jako elementu analizy dzieła literackiego.
- umiejętność umiejscowienia omawianych utworów literackich w kontekście kultury narodowej i światowej.
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
- końcowy egzamin ustny.
Kryteria jakościowe i ilościowe / skala ocen:
ocena: bardzo dobry (5,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 92%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu
ocena: dobry plus (4,5)
kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
ocena: dobry (4,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
ocena: dostateczny plus (3,5)
kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
ocena: dostateczny (3,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
ocena: niedostateczny (2,0)
kryterium ilościowe: poniżej 60%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
Zalecana literatura:
Drawicz, Mistrz i diabeł: rzecz o Bułhakowie, Warszawa 2002;
Mucha, Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław 2002;
Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. L. Suchanka, Kraków 1996;
Emigracja i tamizdat, pod red. L. Suchanka, Kraków 1993.
G. Przebinda, J. Smaga, Kto jest kim w Rosji po 1917 roku, Kraków 2000;
Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, pod red. G. Porębina, S. Poręba, Katowice 1994;
Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997;
Kasack W., Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku, przeł. B. Kodzis, Wrocław 1996.
P. Fast, Realizm socjalistyczny w literaturze rosyjskiej, Kraków 2003;
Sylwetki współczesnych pisarzy rosyjskich, pod red. P. Fasta i L. Rożek, Katowice 1994
T. Klimowicz, Obywatele Arkadii, Wrocław 1993;
T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917–1996), Wrocław 1996;
Ч. Андрушко, Жизнеописание Бабеля Исаака Эммануиловича, Познань 1993;
Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, pod red. П.А. Николаева, Москва 2000.
И. Скоропанова, Русская постмодернистская литература, Москва 2001.
Kanon lektur:
M. Bułhakow, Mistrz i Małgorzata;
Babel, Armia konna;
B. Pilniak, Nagi rok;
Płatonow, Wykop;
M. Szołochow, Zaorany ugór;
Liryka:
A. Achmatowa (Requiem)
M. Cwietajewa
J. Jewtuszenko
A. Wozniesienski
W. Wysocki
B. Okudżawa
I. Brodski
K. Simonow, Żywi i martwi;
J. Bondariew, Brzeg;
W. Szukszyn, Kalina czerwona; i 2-3 opowiadania do wyboru.
J. Trifonow, Dom nad rzeką Moskwą (Дом на набережной);
Wampiłow, Prowincjonalne anegdoty; Zeszłego lata w Czulimsku;
Rybakow, Dzieci Arbatu;
W. Grossman, Wszystko płynie;
Pasternak, Doktor Żywago;
W. Rasputin, Pożegnanie z Matiorą;
W. Astafiew, Królowa ryb (Царь-рыба);
Cz. Ajtmatow, Golgota (Плаха);
Sołżenicyn, Jeden dzień Iwana Denisowicza; Oddział chorych na raka (Раковый корпус);
W. Nabokow, Lolita;
Wienedikt Jerofiejew, Moskwa-Pietuszki;
W. Szałamow, Opowiadania kołymskie;
G. Władimow, Wierny Rusłan;
W. Pielewin, Generation П ;
W. Sorokin, Kolejka;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: