Historia literatury rosyjskiej 09-HLR-ZL-45
Charakterystyka procesu historycznoliterackiego z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych epok (lata 60., 70., 80., Srebrny Wiek) oraz rozwoju poszczególnych rodzajów literackich
Literaturocentryzm kultury rosyjskiej - przyczyny, odniesienie do innych kultur europejskich. Literatura rosyjska w kontekście dyskusji światopoglądowych i społecznych epoki. Spór okcydentalistów ze słowianofilami. Poczwiennictwo w kontekście idei Sołowjowa
Literatura rosyjska w kontekście ówczesnych idei filozoficznych i etycznych (np. idealizm niemiecki, pozytywizm, systemy Schopenhaeura, Feuerbacha, Nietschego)
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Iwana Gonczarowa
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Fiodora Dostojewskiego
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Lwa Tołstoja
Wprowadzenie do pisania literaturoznawczej pracy naukowej. Wyznaczniki formalne Stanu badań, zasady przeprowadzania kwerendy bibliograficznej, kompozycja i sposób prezentacji poglądów badaczy, podstawy stylu naukowego, wymogi formalne, sporządzanie przypisów i bibliografii
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Mikołaja Leskowa
Naturalizm w kulturze rosyjskiej, rola szkicu fizjologicznego. Realizm. Twórczość Iwana Bunina
Twórczość związana z ruchem narodnickim - jej specyfika i znaczenie w procesie historycznoliterackim. Twórczość Mikołaja Niekrasowa
Rozwój dramatu i teatru - twórczość Aleksandra Ostrowskiego. Wielka Reforma Teatralna. Dramaturgia Antona Czechowa
Specyfika Srebrnego Wieku na tle modernizmu europejskiego. Symbolizm, akmeizm, futuryzm. Związek z rosyjskim renesansem prawosławnym
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Andreja Biełego
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Leonida Andrejewa
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Fiodora Sołoguba
Wybrane zagadnienia życia i twórczości A. Błoka i W. Majakowskiego
Rosyjska liryka końca XIX i początku XX w. - wybrani poeci, np. A. Fet, F. Tiutczew, K. Balmont, W. Briusow, O. Mandelsztam, L. Gumilow, W. Chlebnikow, A. Achmatowa, M. Cwietajewa
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
ma uporządkowaną wiedzę na temat rosyjskiego procesu historycznoliterackiego w latach 1856-1918
ma uporządkowaną wiedzę na temat epok i prądów literackich w latach 1856-1918
posiada uporządkowaną wiedzę nt. zjawisk decydujących o specyfice literatury rosyjskiej i jej uprzywilejowanego miejsca w rosyjskiej kulturze materialnej i duchowej
ma uporządkowaną wiedzę nt. roli i form krytyki literackiej
ma podstawową wiedzę nt. biografii najważniejszych twórców
posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą najważniejszych utworów, historii ich powstania oraz recepcji
potrafi dokonać analizy i interpretacji najważniejszych utworów literackich epoki, angażując zdobytą wiedzę teoretyczną i historycznoliteracką
potrafi napisać stan badań w zakresie tematyki literaturoznawczej
potrafi pracować w grupie
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur.
- posiadanie wiedzy o pisarzu i jego twórczości na tle tendencji społeczno-kulturowych epoki.
- umiejętność analizy tekstu literackiego (tematyka, problematyka, struktura dzieła).
- znajomość artykułów krytyczno-literackich jako elementu analizy dzieła literackiego.
- umiejętność umiejscowienia omawianych utworów literackich w kontekście kultury narodowej i światowej.
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
- końcowy egzamin ustny (na koniec semestru letniego).
SKALA OCEN:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, umiejętność formułowania własnych, propozycji interpretacyjnych podpartych solidnymi argumentami, bardzo dobra praca roczna
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, bardzo dobra praca roczna
dobry (db; 4,0):
dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność analizy i interpretacji lektur obowiązkowych, dobra praca roczna
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z wyraźnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych, poprawna praca roczna
dostateczny (dst; 3,0):
wystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z poważnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych, poprawna praca roczna
niedostateczny (ndst; 2,0):
niewystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, brak umiejętności analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, niepoprawnie wykonana praca roczna lub jej brak
Literatura
Zalecana literatura:
Historia literatury rosyjskiej, pod red. M. Jakóbca, t. II, Warszawa 1976;
Historia literatury rosyjskiej XX wieku, pod red. A. Drawicza, Warszawa 1997;
G. Porębina, St. Poręba, Historia literatury rosyjskiej 1917-1991, Katowice 1994;
T. Klimowicz, Przewodnik po współczesnej literaturze rosyjskiej i jej okolicach (1917-1996), Wrocław 1996;
Literatura rosyjska w zarysie pod red. Zb. Barańskiego i A. Semczuka, Warszawa 1975;
Г.Н. Поспелов, История русской литературы XIX века, Москва 1991;
А.Г. Соколов, История русской литературы конца XIX – начала ХХ века, Москва 2006;
Z. Barański, J. Litwinow, Rosyjskie manifesty literackie. cz.1, (Przełom XIX i XX wieku), Poznań 1974;
Literatura rosyjska przełomu XIX i XX wieku – cykl Wydawnictwa Uniwersytetu Gdańskiego.
И. Гарин, Серебряный век в 3 томах, Москва 1999;
М. Г. Зельдович, Л.Я. Лившиц, Русская литература XIX в. Хрестоматия критических материалов, Москва 1964;
A. Walicki, Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do Renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005;
M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970;
R. Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”. Od „Biednych ludzi” do „zbrodni i kary”, Warszawa 1964;
B. Urbankowski, Dostojewski: dramat humanizmów, Warszawa 1994;
M. Bohun, Fiodor Dostojewski i idea upadku cywilizacji europejskiej, Katowice 1996;
Tołstoj w oczach krytyki światowej, pod red. P. Hertza, Warszawa 197;
А. Semczuk, Lew Tołstoj, Warszawa 1967;
О.В. Сливицкая, «Истина в движении»: О человеке в мире Л. Толстого, Москва 2009;
О.В. Сливицкая, «Война и мир» Л.Н. Толстого: проблемы человеческого общения, Ленинград 1988;
В творческой лаборатории Чехова, под ред. Л.Д. Опульской, З.с. Паперного и С.Е. Шаталова, Москва 1974;
А.П. Чудаков, Поэтика Чехова, Москва 1971;
R. Śliwowski, Antoni Czechow, Warszawa 1965.
Kanon lektur:
I. Gonczarow, Obłomow;
F. Dostojewski, Biedni ludzie, Zbrodnia i kara, Idiota, Biesy (fragmenty), Bracia Karamazow;
L. Tołstoj, Wojna i pokój (fragmenty), Anna Karenina, Zmartwychwstanie, Sonata Kreutzerowska;
M. Leskow, Mańkut, Anioł z pieczęcią (Запечатленный ангел);
A. Ostrowski, Burza;
M. Sałtykow-Szczedrin, Historia jednego miasta (fragmenty);
M. Niekrasow, Mróz-Czerwony nos;
A. Czechow, Śmierć urzędnika, Kameleon, Mewa, Trzy siostry, Sala nr 6;
I. Bunin, Wieś, Udar słoneczny,
L. Andrejew, Życie człowieka, Opowieść o siedmiu powieszonych;
F. Sołogub, Mały bies;
A. Bieły, Petersburg;
A. Błok, Buda jarmarczna, Dwunastu, Nieznajoma;
W. Majakowski, Obłok w spodniach, Misterium Buffo (fragmenty);
Liryka (do wyboru 4 wiersze/poematy z 10 zaproponowanych przez prowadzącego): np. A. Fet, F. Tiutczew, K. Balmont, W. Briusow, O. Mandelsztam, W. Chlebnikow, L. Gumilow, A. Achmatowa, M. Cwietajewa
Uzupełniające:
F. Dostojewski, Biesy (całość), Notatki z podziemia, Łagodna;
L. Tołstoj, Wojna i pokój (całość), Śmierć Iwana Ijicza, Żywy trup, Ciemna potęga;
M. Leskow, Oczarowany pielgrzym;
M. Sałtykow-Szczedrin, Państwo Gołowlewowie;
W. Garszyn, Czerwony kwiatek;A. Ostrowski, Las;
A. Czechow, Kapral Priszibiejew, Step, Człowiek w futerale, Wiśniowy sad, Wujaszek Wania;
I. Bunin, Lekki oddech, Pan z San Francisco, Sny Czanga;
A. Kuprin, Pojedynek;
L. Andrejew, Życie Wasilija Fiwiejskogo;
A. Błok, Scytowie;
W. Majakowski, Dobrze!; Łaźnia;
M. Gorki, Na dnie, Makar Czudra, Czełkasz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: