Historia literatury niemieckiej 09-HLNL-12
semestr zimowy:
Poezja starogermańska (tło historyczne, największe zabytki)
Kultura średniowiecza. Epos dworski. Rozwój mistyki
Reformacja w Niemczech. Martin Luther, życie i dzieło
Oświecenie niemieckie. Kontekst filozoficzny (G.W. Leibniz, I. Kant)
„Nathan der Weise” G.E. Lessinga. Wychowanie w duchu tolerancji
Okres „burzy i naporu”. Ballada jako gatunek literacki ( wybrane ballady J.W. Goethego i F. Schillera)
Wędrówka Fausta
Klasyka Weimarska. Wychowanie przez sztukę i piękno
Kanon lektur w semestrze zimowym:
• G.E. Lessing : Nathan der Weise
• J.W. Goethe : Faust I, Erlkönig, Liebeslyrik zur Wahl
• F. Schiller : An die Freude, Die Kraniche des Ibykus, Die Bürgschaft, Der Handschuh
• H. Kleist: Die Marquise von O.
Nowela jako gatunek literacki. „Die Marquise von O.“ H. Kleista
semestr letni:
Romantyczna poezja uniwersalna
„Das Fräulein von Scuderi” E.T.A. Hoffmanna – co wolno artyście ?
H. Heine – spóźniony romantyk
Świat bez Boga. Charakterystyka tendencji w literaturze i sztuce 19. wieku. Kontekst historyczno-filozoficzny
Nowy bohater, nowa wizja świata – „Woyzeck” Büchnera
Kobieta w sztuce i literaturze w drugiej połowie 19. wieku. Powieść T. Fontane „Effi Briest”
Eros und Thanatos. Sztuka i literatura przełomu 19. i 20. wieku
Motyw śmierci w noweli „Der Tod in Venedig” T. Manna
Ekstremalna dwuznaczność świata – „Der Prozeß“ F. Kafki
Wstęp tylko dla szalonych – „Der Steppenwolf” H. Hessego
Kanon lektur w semestrze letnim:
• H. Heine : Lyrik zur Wahl
• G. Büchner : Woyzeck
• T. Fontane : Effi Briest
• T. Mann : Der Tod in Venedig
• F. Kafka : Der Prozess
• H. Hesse : Der Steppenwolf
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
rozpoznaje i nazywa główne tendencje historycznego rozwoju literatury niemieckiej w przerabianym zakresie
analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym
czyta ze zrozumieniem teksty literackie w języku niemieckim napisane w różnych epokach
proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
korzysta ze źródeł literaturowych w języku niemieckim
zna zasady pisania pracy dyplomowej i potrafi je zastosować w pisaniu pracy semestralnej z literatury
wykazuje otwartość na nowe idee i punkty widzenia
potrafi aktywnie uczestniczyć w projektach grupowych
Kryteria oceniania
semestr zimowy:
A. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest napisanie pracy semestralnej, zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym.
B. W pracy semestralnej oceniane są:
- użycie reguł stosowanych przy pisaniu pracy dyplomowej
- poprawne korzystanie ze źródeł literaturowych
- bezpośrednia polemika z tekstem literackim (np. umiejętnie stosowane cytaty)
- samodzielność przy formułowaniu i wyciąganiu wniosków
- poprawność językowa
C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści.
D. W prezentacjach grupowych oceniane są:
- treści merytoryczne
- umiejętność kreatywnej współpracy w grupie
- poprawność językowa
semestr letni:
A. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin ustny, obejmujący odpowiedź na trzy pytania: dwa zagadnienia dotyczące przerobionych zagadnień oraz krótką rozmowę na temat obowiązkowego tekstu literackiego (np. omówienia motywu literackiego).
B. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich sprawdzianów testujących znajomość tekstów literackich (lista lektur w załączniku poniżej) oraz uczestnictwo w przynajmniej jednym projekcie grupowym.
C. Aby zaliczyć sprawdzian testujący znajomość lektury, należy odpowiedzieć przynajmniej na dwa z trzech postawionych krótkich pytań dotyczących treści.
D. W prezentacjach grupowych oceniane są:
- treści merytoryczne
- umiejętność kreatywnej współpracy w grupie
- poprawność językowa
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
• Baumann, B.,Oberle, B. (1985). Deutsche Literatur in Epochen. München
• Gössmann, W. (1996). Deutsche Kulturgeschichte im Grundriss. Mainz
• Geschichte der deutschen Literatur, Band 1-6.( 1983). Stuttgart
• Bark, J.,Steinbach, D.,Wittenberg, H. Hrsg.).(1989). Epochen der deutschen Literatur. Stuttgart
• Böttcher, K. (Hrsg,).(1987). Lexikon deutschsprachiger Schriftsteller, von den Anfängen bis zum Ausgang des 19.Jhs. Leipzig
• Müller, J.,D. (2003). Reallexikon der deutschen Literatur Wissenschaft. Band 1-3. Berlin
• Wetzel, Ch. (1986). Lexikon der Autoren und Werke. Stuttgart
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: