Historia literatury niemieckiej 09-HLNIE-DL34
Literatura i kultura niemieckojęzyczna po I wojnie światowej
Podstawowe zagadnienia dotyczące literatury i kultury niemieckiej w okresie Republiki Weimarskiej
„Neue Sachlichkeit” w literaturze niemieckiej
Literatura i system literacki w III Rzeszy
Literatura niemiecka na emigracji
Kluczowe zagadnienia dotyczące literatury tzw. emigracji wewnętrznej
Literatura niemieckojęzyczna w okresie II wojny światowej
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
rozpoznaje kluczowe zjawiska w literaturze i kulturze niemieckiego obszaru językowego lat 1918-1945
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej tego okresu
analizuje procesy i zjawiska literackie i kulturowe omawianego okresu z wykorzystaniem metod i narzędzi właściwych dla badań literackich
formułuje samodzielne i krytyczne sądy w języku niemieckim na temat omawianych utworów i zjawisk literackich
wyszukuje, selekcjonuje i analizuje informacje dotyczące omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł (tradycyjnych i multimedialnych)
przygotowuje wystąpienie ustne w języku niemieckim dotyczące wybranych zagadnień literatury niemieckojęzycznej
przygotowuje pracę pisemną w języku niemieckim na wybrany temat związany z okresami omawianymi na zajęciach
przejawia refleksyjną postawę wobec języka i dbałość o kulturę słowa
wykazuje się otwartością wobec różnorodności kulturowej i światopoglądowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub ustny
Pisemna praca zaliczeniowa - może mieć formę pracy semestralnej na wybrany temat (zaproponowany przez wykładowcę lub studenta) lub kolokwium zaliczeniowego.
Test ze znajomości lektur
Referat (opcjonalnie z prezentacją multimedialną)
Ocena aktywności w dyskusji
Kryteria oceny referatu:
Umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i analizowania informacji dotyczących omawianych zagadnień z wykorzystaniem różnych źródeł; poszanowanie własności intelektualnej; samodzielność; właściwa struktura i argumentacja; poprawność językowa; sposób prezentacji.
Pisemna praca zaliczeniowa (do wyboru prowadzącego: praca semestralna, kolokwium):
Zgodność z tematem; właściwy dobór źródeł; umiejętna analiza omawianych zjawisk w oparciu o poprawnie przytaczaną literaturę przedmiotu; właściwa struktura i argumentacja; dobór adekwatnych środków językowych; poprawność językowa; poszanowanie własności intelektualnej.
Ocena aktywności w dyskusji: częstotliwość wypowiedzi, formułowanie samodzielnych sądów, trafność przytaczanych argumentów, stosowna terminologia, adekwatność środków językowych, otwartość na opinie innych, zaangażowanie w pracę w grupach
Skala ocen dla testu z lektur, referatu, pisemnej pracy zaliczeniowej oraz egzaminu:
5,0 znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4,5 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie bardzo dobrym
4,0 wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne na poziomie dobrym
3,5 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3,0 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2,0 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Literatura prymarna:
Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego na pierwszych zajęciach w semestrze.
Literatura sekundarna:
Literatura wskazana przez prowadzącą/prowadzącego, przykładowo: E. Bahr (Hg.), Geschichte der deutschen Literatur, 3. Band: Vom Realismus bis zur Gegenwartsliteratur, Tübingen 1988; B. Baumann / B. Oberle, Deutsche Literatur in Epochen, Ismaning 1985; W. Beutin (u.a.), Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart. Stuttgart (u.a.) 2013; H. Hürten (Hg.), Deutsche Geschichte in Quellen und Darstellung. Bd. 9, Weimarer Republik und Drittes Reich: 1918-1945, Stuttgart 2000; G. Pankau, Einführung in die Literatur der Neuen Sachlichkeit, Darmstadt 2010; H. R. Paucker (Hg.), Die deutsche Literatur. Ein Abriss in Text und Darstellung: Neue Sachlichkeit, Literatur im 3. Reich und im Exil, Bd. 15, Stuttgart 1993; H. Wiegemann, Die deutsche Literatur des 20. Jahrhunderts, Würzburg 2005; V. Žmegac, Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart, 3. Bd.: 1918-1980, Königstein - Ts. 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: