Historia literatury japońskiej 09-HLJ-23
Przykładowe treści:
Periodyzacja w historii literatury japońskiej i problemy z tym związane
Znajomość kanonu klasycznej literatury japońskiej
Znajomość opracowań japonistycznych i literaturoznawczych z obszaru historii literatury japońskiej
Metodologia literaturoznawstwa i japonistyki
Charakterystyka literatury japońskiej w kontekście historycznym
Charakterystyka literatury japońskiej w kontekście kulturowym
Charakterystyka literatury japońskiej w kontekście literatury światowej
Najważniejsze gatunki literackie, ich miejsce w literaturze japońskiej, światowej i w kontekście kulturowo-historycznym
Świadomość różnic kontekstów interpretacyjnych i zmian w krytyce źródeł
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Zna periodyzację literatury japońskiej
Ma podstawową wiedzę dotyczącą kanonu klasycznej literatury japońskiej i związanej z nią terminologii
Zna charakterystykę poszczególnych gatunków literackich i cechy epok historycznych, w których powstawały
Zna kontekst kulturowy i historyczny, w którym powstawały poszczególnych teksty literackie
Zna najważniejszych autorów klasycznej literatury japońskiej
Zna literaturę przedmiotu – najważniejsze polskie i anglojęzyczne teksty dotyczące poszczególnych tekstów literackich.
Potrafi wyszukiwać informacje dot. omawianych bloków tematycznych, wykorzystując różne źródła.
Potrafi formułować krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i narzędzi.
Potrafi opracować i przedstawić wybrane zagadnienia, przytaczając opinie innych zgodnie z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej.
Ma świadomość różnic w sposobach tekstów literackich, wpływu kontekstu kulturowego oraz wagi materiałów źródłowych.
Jest otwarty na poglądy i interpretacje różnych osób.
Wyraża w dojrzały sposób oceny w oparciu o merytoryczne przesłanki z poszanowaniem opinii innych osób.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Esej
Referat tekstu krytycznoliterackiego lub opracowania naukowego
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje
Literatura
Zalecana literatura: (wybór)
Teksty źródłowe:
Dziesieć tysięcy liści. Antologia literatury japońskiej, tłum. i komentarz Wiesław Kotański, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Estetyka japońska. Antologia, red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2008.
Ki no Tsurayuki, Pamiętnik z Tosy, tłum. Krzysztof Olszewski, „Japonica”, 15/2002, s. 143-179
- Iwona Kordzińska-Nawrocka, Japońska proza liryczna na przykładzie Ise monogatari, (Opowieści z Ise), „Porównania” 18/2016, s. 115-134.
Opracowania:
- Mikołaj Melanowicz, Literatura japońska. Od VI do połowy XIX wieku, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994
- Antropologia twórczości słownej. Zagadnienia i wybór tekstów, red. Agnieszka Karpowicz, WUW, Warszawa 2012.
- Od aforyzmu do zinu. Gatunki twórczości słownej, red. Agnieszka Karpowicz, WUW, Warszawa 2014.
- Dwa filary japońskiej kultury. Literatura i sztuki performatywne, red. naukowa Beata Kubiak Ho-Chi, Iga Rutkowska, Japonica-Zakład Japonistyki i Koreanistyki WO UW, Warszawa 2013.
- Estetyka japońska. Słowa i obrazy, red. Krystyna Wilkoszewska, Universitas, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: