Historia literatury białoruskiej 09-HLB-24
Wprowadzenie do pisania literaturoznawczej pracy naukowej. Wyznaczniki formalne Stanu badań, zasady przeprowadzania kwerendy bibliograficznej, kompozycja i sposób prezentacji poglądów badaczy, podstawy stylu naukowego, wymogi formalne, sporządzanie przypisów i bibliografii.
Charakterystyka procesu historycznoliterackiego z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych epok (lata 60., 70., 80., początek wieku XX) oraz rozwoju poszczególnych rodzajów literackich.
Literacko-społeczny ruch na początku ХХ wieku. Periodyzacja literatury białoruskiej ХХ wieku. Kontynuacja tradycji poprzedników. Znaczenie spuścizny klasyków oraz sposoby poszerzenia świadomości narodowej i rozwoju literatury białoruskiej początku XX wieku. Odzyskanie możliwości drukowania książek w języku białoruskim. Rola pierwszych gazet białoruskojęzycznych „Nasza Dola” oraz „Nasza Niwa” w kontekście odrodzenia języka białoruskiego.
Literatura białoruska w kontekście ówczesnych idei filozoficznych i etycznych (np. idealizm niemiecki, pozytywizm, systemy Schopenhauera, Feuerbacha, Nietzschego).
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Janki Kupały.
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Jakuba Kołasa.
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Maksima Bahdanowicza.
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Zmitraka Biaduli.
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Maksima Hareckiego.
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Kuźmy Czornego.
Wybrane zagadnienia życia i twórczości Maksima Tanka.
Wybrane zagadnienia dotyczące roli prasy narodowej (gazety ”Nasza Dola”, „Nasza Niwa”).
Poezja lat 20–30-tych (organizacje: “Maładniak”, “Uzwyszsza”).
Poezja lat 20–30-tych (poeci: Uładzimir Żyłka, Uładzimir Dubouka).
Literatura białoruska okresu lat wojennych (1941—1945).
Poezja, wybrane zagadnienia: Arkadź Kulaszou, Pimen Panczanka.
Proza, wybrane zagadnienia: Michaś Łyńkou, Ryhor Muraszka.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:
ma uporządkowaną wiedzę na temat białoruskiego procesu historycznoliterackiego w latach 1863-1918
ma uporządkowaną wiedzę na temat epok i prądów literackich w latach 1863-1918
posiada uporządkowaną wiedzę nt. zjawisk decydujących o specyfice literatury białoruskiej i jej miejsca w kulturze materialnej i duchowej
ma uporządkowaną wiedzę nt. roli i form krytyki literackiej
ma podstawową wiedzę nt. biografii najważniejszych twórców
posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą najważniejszych utworów, historii ich powstania oraz recepcji
potrafi dokonać analizy i interpretacji najważniejszych utworów literackich epoki, angażując zdobytą wiedzę teoretyczną i historycznoliteracką
potrafi napisać stan badań w zakresie tematyki literaturoznawczej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
znakomita i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, umiejętność formułowania własnych, propozycji interpretacyjnych podpartych solidnymi argumentami, bardzo dobra praca roczna
dobry plus (+db; 4,5):
bardzo dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, umiejętność pogłębionej analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, bardzo dobra praca roczna
dobry (db; 4,0):
dobra i uporządkowana wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów, umiejętność analizy i interpretacji lektur obowiązkowych, dobra praca roczna
dostateczny plus (+dst; 3,5):
zadowalająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z wyraźnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych, poprawna praca roczna
dostateczny (dst; 3,0):
wystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego z poważnymi nieścisłościami, umiejętność analizy lektur obowiązkowych, poprawna praca roczna
niedostateczny (ndst; 2,0):
niewystarczająca wiedza na temat literatury rosyjskiej okresu 1856-1918 oraz omawianego na zajęciach kontekstu kulturowego, brak umiejętności analizy i interpretacji omawianych lektur obowiązkowych, niepoprawnie wykonana praca roczna lub jej brak
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Гісторыя беларускай літаратуры ХІХ – пачатак ХХ ст., Мінск 1998.
‒ Гісторыя беларускай літаратуры XX ст. (20 – 50-ыя гады), Мінск 2000.
‒ Гісторыя беларускай літаратуры ХХ ст. ,у 4-х т., т.1, 2, 3 i 4 Мінск 1999-2002.
‒ Беларуская літаратура. Проза 20-х гадоў. Хрэстаматыя, Мінск 1997.
‒ Беларускія пісьменнікі (1917-1990). Даведнік, Мінск 1994.
‒ Навумовіч У. А., Беларуская літаратура, Мінск 2000.
‒ В. Старычонак, Беларуская літаратура, Мінск 2000.
‒ Dzieje literatury europejskiej, pod red. Władysława Floryna, PWN, Warszawa 1989..
‒ Stubińska Z., Poezja Maksima Bahdanowicza w polskich przekładach, [w:] W kręgu kultury białoruskiej, WSP Olsztyn 1994.
‒ Poźniak T., Antologia literatury białoruskiej od XIX do początku XX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1993.
‒ Huszcza J., Antologia literatury białoruskiej, Ossolineum, 1978.
Kanon lektur:
‒ Janka Kupała, Paulinka, Bandarouna, Żalejka, Szlacham życcia, Rozrzucone gniazdo.
‒ Jakub Kołas, Słaboda, Nowaja ziamla, Symon-muzyka, Kazki życcia, Na rostaniach.
‒ Maksim Bahdanowicz, Wianok, Apokryf.
‒ Zmitrok Biadula, Impresje liryczne, Słowik, Srebrna tabakierka.
‒ Maksim Harecki, Ruń, Generał, Człowiek na imperialistycznej wojnie, Dwie dusze.
‒ Kuźma Czorny, Baćkauszczyzna, Mleczny szlach.
‒ Maksim Tank, Wiersze. Antologia, Łucjan Topola.
‒ Arkadź Kulaszou, Rozkwit ziamli.
‒ Pimen Panczanka, Wiersze, Paema soramu i gniewu.
‒ Michaś Łyńkou,Wasilki, Niezapomniane dni.
‒ Ryhor Muraszka, Strel naczny u lesie, Syn.
Lektury uzupełniające:
‒ Ciotka, Skrypka biełaruskaja.
‒ Aleś Harun, Matczyn dar.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: