Historia literatury amerykańskiej 09-HLAM-11
Wprowadzenie do kursu. Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe
Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); kształtowanie się tradycji narodowej: opowiadania amerykańskie (Washington Irving)
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); Amerykański Transcendentalizm: eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry’ego Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego
Amerykański gotyk: Edgar Allan Poe
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); “Ciemny Romantyzm”: proza Nathaniela Hawthorne’a
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana
Amerykański realizm – proza Henry’ego Jamesa
amerykański naturalizm – proza Stephena Crane’a
Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Gertude Stein, Wallace Stevensa i Marianne Moore oraz Langstona Hughesa
Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); 2 teksty Ernesta Hemingwaya i Francis Scott Fitzgeralda
Poezja lat 50tych i 60tych (Beat i poezja wyznania): Allen Ginsberg i Sylwia Plath, wiersze wybrane
Postmodernizm w prozie: Kurt Vonnegut, Rzeźnia numer 5
Proza współczesna: proza Toni Morrison
Proza współczesna: proza Louise Erdrich
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
rozpoznaje główne tendencje historycznego rozwoju literatury amerykańskiej
analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym i kulturowym
czyta ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich oraz napisane różnymi odmianami języka angielskiego/amerykańskiego (np. wczesne teksty 17 wieku; amerykański regionalizm i inne)
wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich
proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa
wyciąga logiczne wnioski i porządkuje efekty dyskusji
Kryteria oceniania
Podstawowe kryteria:
- obecność na zajęciach i przygotowanie do zajęć,
- znajomość literatury,
- zaliczenie kolokwiów i egzaminu końcowego
Kryteria ilościowe i jakościowe / skala ocen:
ocena: bardzo dobry (5,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 92%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu
ocena: dobry plus (4,5)
kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
ocena: dobry (4,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
ocena: dostateczny plus (3,5)
kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
ocena: dostateczny (3,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
ocena: niedostateczny (2,0)
kryterium ilościowe: poniżej 60%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
*Norton Anthology of American Literature. (Volume 1&2) (INTRODUCTION TO THE PERIOD AND NOTES ON THE WRITERS OBLIGATORY).
*Bercovitch, Sacvan (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature. Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.
*Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: CUP, 1994.
*Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama: 1945-2000. Cambridge: CUP, 2000. *Bradley Sculley (et. al.). American Tradition in Literature (Volume 1 and 2)
*Conn, Peter. 1989. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press.
*Elliot, Emory (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, NY, 1991&1993. *Elliot, Emory (ed.). The Columbia Literary History of the United States, NY 1990.
*Gray, Richard. 2004. A History of American Literature. Blackwell Publishing Ltd.
*Harvey Pearce, Roy. The Continuity of American Poetry. Princeton University Press. 1961.
*Kopcewicz, Sienicka Historia Literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie (Volume 1[17th-19th century] i 2 [20th century] Warszawa: PWN, 1983
*Matthiessen, F.O. The American Renaissance. London: OUP, 1941.
*Parini, Jay (ed.), Brett Candlish Miller. The Columbia History of American Poetry. 1993.
* Preminger, Alex; Terry V.F. Brogan; Frank J. Warnke (eds.). The New Princeton Encyclopedia ofPoetry and Poetics.
*Preis-Smith, Agata. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Universitas.
*Ruland, Richard and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American Literature. Penguin Books. 1992. *Salska, Agnieszka (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku, (Volume 1 and 2). Universitas, 2003.
*Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zbiory internetowe: Gutenberg Project, bartleby.com
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: