Historia i kultura Ameryki Łacińskiej I 09-HKAmŁ1-3LH-12
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Opisuje uwarunkowania geograficzne, bogactwo zasobów naturalnych, zróżnicowanie przyrodnicze Ameryki Łacińskiej, oraz podaje podstawowe informacje na temat ludności obszaru.
Wyjaśnia i rozróżnia takie pojęcia związane z wiedzą o Ameryce Łacińskiej, jak np.: Hispanoameryka, Ameryka Południowa, Latynoameryka, Iberoameryka, etnocentryzm, europocentryzm.
Opisuje kultury Majów, Azteków i Inków, zwracając szczególną uwagę na organizację polityczno-społeczną, religijność (wierzenia i obrzędowość), najważniejsze postaci historyczne, osiągnięcia techniczno-cywilizacyjne, najciekawsze zabytki i cechy charakterystyczne sztuki oraz periodyzację.
Przywołuje dorobek takich kultur jak Olmekowie, Toltekowie, Zapotekowie, Teotihuacán, Nazca, Rapa Nui i umiejscawia je na osi czasu.
Charakteryzuje i krytycznie ocenia kluczowe postaci takie jak np.: Moctezuma II, Malinche, H. Cortés, F. Pizarro, K. Kolumb, Bartolomé de las Casas, i przedstawia ich dokonania, a także wskazuje na ich miejsce w kulturze.
Opisuje przyczyny oraz przebieg procesów odkrywania i podboju Ameryki Łacińskiej i wyjaśnia podstawowe pojęcia z nimi związane takie jak np.: spotkanie dwóch światów, odkrycie, Stary i Nowy Świat, metysaż czy requerimientos.
Charakteryzuje proces kolonizacji, najważniejsze instytucje polityczno-administracyjne z nim związane, system gospodarczo-społeczny Kolonii i sytuację rdzennej ludności na jej terenie .
Wykazuje wrażliwość na problemy społeczno-gospodarcze Kolonii, ich dalekosiężne konsekwencje dla rozwoju krajów Ameryki Łacińskiej oraz na sytuację mieszkańców obszaru dawniej i dziś.
Przedstawia dorobek kulturowy Kolonii, życie intelektualne, osiągnięcia w zakresie sztuk pięknych, rolę Kościoła Katolickiego i ewangelizacji w życiu społecznym i kulturalnym Kolonii.
Zna przyczyny i przebieg procesu dekolonizacji, charakteryzuje najważniejsze postaci i kluczowe wydarzenia.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- przygotowanie do zajęć wg wskazówek, aktywny udział studenta(tki) w zajęciach; uczestnictwo w dyskusjach, zadaniach i zaliczeniach cząstkowych;
- ćwiczenia, projekty (wykonywane samodzielne i w grupach);
- umiejętność krytycznego spojrzenia na prezentowane tematy;
- umiejętność komunikacji i pracy w grupie;
- końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
1. Cardos de Méndez, Amalia (2009). Maya. México D.F.: Museo Nacional de Antropología.
2. Díaz Oyarzabal, Clara Luz (2009). Teotihuacán. México D.F.: Museo Nacional de Antropología.
3. Fox, Arturo (2003). Latinoamérica. Presente y pasado. New Jersey: Prentice Hall.
4. Galeano, Eduardo (1980). Diez errores o mentiras frecuentes sobre literatura y cultura en América Latina. Homines. - San Juan , Vol. 4, Nr. 2, S. 151-165.
5. Galeano, Eduardo (2010). Las venas abiertas de América Latina. Siglo XXI.
6. Lara Velado, Roberto (1979). Introducción al panorama de las altas culturas de América Precolombina” Humanitas. Monterrey, México, Nr 20, s. 557 – 577.
7. Loprete, Carlos A. (2001). Iberoamérica. Historia de su civilización y cultura. New Jersey: Prentice Hall.
8. Ots. Capdequí, J. M. (1976). El Estado español en las Indias. México: Fondo de Cultura Económica.
9. Solís Olguín, Felipe (2009). Mexica. México D.F.: Museo Nacional de Antropología.
10. Todorov, Tzvetan (1997). La conquista de América: el problema del otro, Siglo XXI
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: