Historia języka rosyjskiego 09-HJRL-22
Przedmiot i zadania gramatyki historycznej języka rosyjskiego.
Charakterystyka staroruskich zabytków piśmienniczych.
Stan badań historii języka rosyjskiego.
Ewolucja języka rosyjskiego.
Język rosyjski a inne języki słowiańskie.
Dialekty języka rosyjskiego.
Ewolucja systemu wokalicznego języka rosyjskiego.
Ewolucja systemu konsonantycznego języka rosyjskiego
Rozwój historyczny kategorii rzeczownika rosyjskiego.
Rozwój historyczny kategorii przymiotnika rosyjskiego.
Rozwój historyczny kategorii czasownika rosyjskiego.
Rozwój historyczny składni.
Ćwiczenia w czytaniu i dokonywaniu kompleksowej analizy gramatycznej tekstów staroruskich.
Ćwiczenia przekładowe nad tekstami staroruskimi.
Praca roczna z zakresu historii jezyka rosyjskiego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna metodę historyczno-porównawczą rekonstrukcji języków
zna najważniejsze zabytki piśmiennictwa staroruskiego
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku rosyjskim i polskim
czyta teksty staroruskie
prawidłowo interpretuje staroruskie formy gramatyczne
tłumaczy teksty staroruskie na język polski
rozumie i prawidłowo stosuje terminy z zakresu gramatyki historycznej
zna i prawidłowo rozpoznaje cechy dialektalne
zna analogie i odmienności między językiem rosyjskim i pozostałymi językami słowiańskimi
stosuje zdobytą wiedzę podczas przygotowywania prac ustnych i pisemnych
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność aktywny udział na zajęciach;
- systematyczne przygotowanie do zajęć;
- wykonywanie ustnych i pisemnych prac domowych i kontrolnych;
- zaliczenie śródsemestralnych prac kontrolnych, sprawdzających stopień opanowania materiału z zakresu zajęć oraz poszczególne umiejętności językowe;
- egzamin końcowy;
- inne (np. systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności)
Metody oceniania:
• Metody kształtujące:
bieżąca ocena i ewentualna korekta realizacji zadań wykonywanych w trakcie zajęć oraz w domu.
• Metody podsumowujące:
ostateczna, końcowa ocena wykonania zadań polega na przeprowadzeniu egzaminu.
Studenci podlegają ocenie ciągłej podczas wykonywania ćwiczeń w trakcie zajęć. Uzyskują również oceny cząstkowe z prac zaliczeniowych, które są omawiane i podsumowywane na zajęciach.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Černych P.Ja. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva 1954.
Galster I. Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego. Warszawa 1998.
Gorškova K.V., Chaburgaev G. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva 1981.
Ivanov V.V. Istoričeskaja grammatika russkogo jazyka. Moskva 1990.
Lehr-Spławiński T., Witkowski W. Wybór tekstów do historii języka rosyjskiego. Warszawa 1981.
Moszyński L. Wstęp do filologii słowiańskiej. Warszawa 2006.
Obnorskij S.P., Barchudarov S.G. Chrestomatija po istorii russkogo jazyka. Čast’ pervaja. Moskva 1952.
Obnorskij S.P., Barchudarov S.G. Chrestomatija po istorii russkogo jazyka. Čast’ vtoraja. Moskva 1948.
Rieger J. Z dziejów języka rosyjskiego. Warszawa 1989.
Rott-Żebrowski T. Gramatyka historyczna języka rosyjskiego z ćwiczeniami. Lublin 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: