Historia języka rosyjskiego 09-HJR-ZL-11
Przedmiot i zadania gramatyki historycznej języka rosyjskiego.
Charakterystyka staroruskich zabytków piśmienniczych.
Stan badań historii języka rosyjskiego.
Ewolucja języka rosyjskiego.
Język rosyjski a inne języki słowiańskie.
Ewolucja systemu wokalicznego języka rosyjskiego.
Ewolucja systemu konsonantycznego języka rosyjskiego
Rozwój historyczny kategorii rzeczownika rosyjskiego.
Rozwój historyczny kategorii przymiotnika rosyjskiego.
Rozwój historyczny kategorii czasownika rosyjskiego.
Rozwój historyczny składni.
Ćwiczenia w czytaniu i dokonywaniu kompleksowej analizy gramatycznej tekstów staroruskich.
Praca semestralna z zakresu historii języka rosyjskiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna metodę historyczno-porównawczą rekonstrukcji języków
zna najważniejsze zabytki piśmiennictwa staroruskiego
korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku rosyjskim i polskim
czyta teksty staroruskie
prawidłowo interpretuje staroruskie formy gramatyczne
tłumaczy teksty staroruskie na język polski
rozumie i prawidłowo stosuje terminy z zakresu gramatyki historycznej
zna i prawidłowo rozpoznaje cechy dialektalne
zna analogie i odmienności między językiem rosyjskim i pozostałymi językami słowiańskimi
stosuje zdobytą wiedzę podczas przygotowywania prac ustnych i pisemnych
Kryteria oceniania
Kryterium oceniania pracy semestralnej:
ocena: bardzo dobry (5,0)
− praca świadcząca o doskonałej umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu
− praca świadcząca o bardzo dobrej umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu
− praca świadcząca o doskonałym rozumieniu opisywanych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia
− język pracy nienaganny, bez błędów, nasycony odpowiednią terminologią
ocena: dobry plus (4,5)
− praca świadcząca o opanowaniu umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu
− praca świadcząca o opanowaniu umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu
− praca świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia
− język pracy poprawny, z drobnymi błędami; użycie odpowiedniej terminologii
ocena: dobry (4,0)
− praca świadcząca o opanowaniu umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu
− praca świadcząca o opanowaniu umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu
− praca świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień oraz umiejętności samodzielnego myślenia
− język pracy poprawny, jednak z niedociągnięciami i błędami; użycie odpowiedniej terminologii
ocena: dostateczny plus (3,5)
− praca świadcząca o trudnościach w doborze odpowiedniej literatury do zadanego tematu
− praca świadcząca o brakach w umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu
− praca częściowo świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień, a częściowo polegająca na przepisaniu pewnych treści bez refleksji
− liczne niedociągnięcia formalne i błędy językowe; uboga terminologia
ocena: dostateczny (3,0)
− praca świadcząca o poważnych trudnościach w doborze odpowiedniej literatury do zadanego tematu
− praca świadcząca o poważnych brakach w umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu
− praca częściowo świadcząca o rozumieniu opisywanych zagadnień, jednak w przeważającej mierze polegająca na przepisaniu treści bez refleksji
− poważne niedociągnięcia formalne i liczne błędy językowe; uboga terminologia
ocena: niedostateczny (2,0)
− praca świadcząca o braku umiejętności doboru odpowiedniej literatury do zadanego tematu
− praca świadcząca o braku umiejętności analizowania, interpretowania i referowania literatury przedmiotu
− praca polegająca na przepisaniu treści bez zrozumienia tematu
− bardzo poważne niedociągnięcia formalne i liczne błędy językowe; brak podstawowej terminologii
Kryterium oceniania kolokwium pisemnego:
ocena: bardzo dobry (5,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 92%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu
ocena: dobry plus (4,5)
kryterium ilościowe: przynajmniej 84% i mniej niż 92%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym.
ocena: dobry (4,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 76% i mniej niż 84%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami.
ocena: dostateczny plus (3,5)
kryterium ilościowe: przynajmniej 68% i mniej niż 76%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami.
ocena: dostateczny (3,0)
kryterium ilościowe: przynajmniej 60% i mniej niż 68%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się)
ocena: niedostateczny (2,0)
kryterium ilościowe: poniżej 60%
kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte
Literatura
Борковский В. И., Кузнецов П. С., Историческая грамматика русского языка, Москва 1965 ¬
Горшкова К. В., Хабургаев Г. А., Историческая грамматика русского языка, Москва 1981
Иванов В.В., Историческая грамматика русского языка, Москва 1990
Шанский Н.М., Лексикология современного русского языка, Москва 2007
Bartoszewicz A., Istorija russkogo literaturnogo jazyka, Warszawa 1979
Galster I., Zarys gramatyki historycznej języka rosyjskiego, Warszawa 1998
Moszyński L., Wstęp do filologii słowiańskiej, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: