Historia języka hiszpańskiego 09-HJH-5LH-11
1/ Języki preromańskie na Półwyspie Iberyjskim.
2/ Łacina klasyczna a łacina wulgarna (potoczna).
3/ Epoka wizygocka, arabska w świetle rozwoju języka hiszpańskiego.
4/ Rodzaje zmian fonologicznych.
5/ Ewolucja języka hiszpańskiego na poziomie fonicznym.
6/ Ewolucja systemów: samogłoskowego, spółgłoskowego, morfosyntaktycznego j. hiszpańskiego.
7/ Zmiany w zakresie gramatyki, ortografii, leksyki od czasów panowania królów katolickich po współczesność.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Wyjaśnia różnicę między łaciną klasyczną a łaciną potoczną oraz główne procesy ewolucji języków na Półwyspie Iberyjskim.
Objaśnia zmiany językowe zachodzące na Półwyspie Iberyjskim w czasie panowania Wizygotów i Arabów. Identyfikuje zmiany w zakresie gramatyki, ortografii, leksyki od czasów panowania królów katolickich po współczesność.
Identyfikuje i nazywa rodzaje zmian fonologicznych. Objaśnia ewolucję języka hiszpańskiego na poziomie fonicznym.
Analizuje zmiany w zakresie systemu samogłoskowego, spółgłoskowego i morfosyntaktycznego. Umie zastosować poznane cechy fonetyczne, morfologiczne, składniowe i leksykalne do analizy wybranych fragmentów tekstów.
Umie przeprowadzić paralelę między elementami historycznymi i współczesnymi języka hiszpańskiego.
Wyjaśnia podstawowe różnice pomiędzy hiszpańskim Półwyspu Iberyjskiego a hiszpańskim innych krajów hiszpańskojęzycznych.
Korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne.
Test.
Esej.
Prezentacja multimedialna.
Uwaga! W trybie zdalnym wszystkie kolokwia i zadania zostaną przeprowadzone za pomocą aplikacji MS Teams.
Kryteria ocecniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
‒ ALVAR, Miguel; POTTIER, Bernard (1983): Morfología histórica del español, Madrid: Gredos.
‒ ARIZA VIGUERA, Manuel (1989): Manual de fonología histórica del español, Madrid: Síntesis.
‒ CANDAU DE CEVALLOS, María del C. (1985): Historia de la lengua española, Potomac, Maryland: Scripta Humanistica.
‒ CANO AGUILAR, Rafael (1992 [1988]): El español a través de los tiempos, Madrid: Arco/Libros.
‒ CANO AGUILAR, Rafael (coord.) (2008): Historia de la lengua española, Barcelona: Ariel.
‒ COROMINES, Joan (2008 [1961]): Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Madrid: Gredos.
‒ COROMINES, Joan; PASCUAL, José Antonio (1980-1990): Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico, Madrid: Gredos.
‒ FRADEJAS RUEDA, José Manuel (1998 [1995]): Prácticas de historia de la lengua española, Madrid: UNED.
‒ HERMAN, József (1997 [1975]): El latín vulgar [traducción, introducción, índice y bibliografía de Mª del Carmen Arias Abellán], Barcelona: Ariel.
‒ LAPESA, Rafael (1980): Historia de la lengua española, Madrid: Gredos.
‒ LATHROP, Thomas A. (1995 [1984]): Curso de gramática histórica [traducción de Juan Gutiérrez Cuadrado y Ana Blas], con la colaboración de Juan GUTIÉRREZ CUADRADO, Barcelona: Ariel.
‒ LLOYD, Paul M. (1993 [1987]): Del latín al español I. Fonología y morfología históricas de la lengua española [versión española de Adelino Álvarez Rodríguez], Madrid: Gredos.
‒ MEDINA LÓPEZ, Javier (1999): Historia de la lengua española I. Español medieval, Madrid: Arco/Libros.
‒ MENÉNDEZ PIDAL, Ramón (1973 [1904]): Manual de gramática histórica española, Madrid: Espasa-Calpe.
‒ PAWLIK, Janusz (2015): El español medieval: Hacia la consolidación de un idioma. Tomo 1. Fonética y fonología diacrónicas, Poznan: UAM.
‒ PAWLIK, Janusz (2016): El español medieval: Hacia la consolidación de un idioma. Tomo 2. Morfosintaxis histórica, Poznan: UAM.
‒ PENNY, Ralph (1993 [1991]): Gramática histórica del español [edición española de José Ignacio Pérez Pascual], Barcelona: Ariel.
‒ PHARIES, David A. (2007): Breve historia de la lengua española, Chicago: The University of Chicago Press.
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
WARUNKI ZALICZENIA NA ROK AKADEMICKI 2020/2021 Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia. Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym lub w formie wykonywania dodatkowych zadań. Kryteria zaliczenia przedmiotu: ● obecność na zajęciach ● aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć ● wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami ● oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego ● zaliczenie kolokwiów w trakcie semestru w wyznaczonym terminie (Blok 1) ● zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego) w wyznaczonym terminie (8.02.2021). Aby zaliczyć przedmiot należy zaliczyć odzielnie każdy blok (blok 1 i blok 2). Każdy blok oznacza 50% oceny końcowej. Jeżeli ktoś nie zaliczy bloku 1 w wyznaczonym terminie, może to poprawić w końcowym kolowium zaliczeniowym wraz z blokiem 2. Daty zaliczeń (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniubez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej w kwietniu. Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: 8.02.2021 |
W cyklu 2021/SZ:
WARUNKI ZALICZENIA NA ROK AKADEMICKI 2021/2022 Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Student / studentka jest zobowiązany/a do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, angażowania się we wszystkie ćwiczenia i brania czynnego udziału w zadaniach zarówno ustnych jak i pisemnych. Podczas zajęć zdalnych, odbywających się on-line, będzie brana pod uwagę obecność oraz aktywne uczestnictwo w wideokonferencjach oraz wykonywanie i oddawanie w ustalonym terminie i trybie wszystkich wyznaczonych w ramach danego przedmiotu zadań, zgodnie z wytycznymi prowadzącego zajęcia. Jeśli nieobecności studenta / studentki na zajęciach przekroczą 50% (bez względu na przyczynę), nie będzie miał on / ona prawa do otrzymania zaliczenia z przedmiotu. Dopuszcza się jedną nieusprawiedliwioną nieobecność w semestrze na każde 30 godzin zajęć. Pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione zwolnieniem lekarskim w terminie do 7 dni od powrotu ze zwolnienia. Nie istnieje możliwość odrabiania zajęć w formie dodatkowych spotkań z prowadzącym lub w formie wykonywania dodatkowych zadań. Kryteria zaliczenia przedmiotu: ● obecność na zajęciach ● aktywne uczestnictwo we wszystkich ćwiczeniach i zadaniach podczas zajęć ● wykonywanie ćwiczeń powtórkowych poza zajęciami ● oddawanie na czas wszystkich zadań wyznaczonych przez prowadzącego ● zaliczenie kolokwiów w trakcie semestru w wyznaczonym terminie ● zdanie końcowego kolokwium zaliczeniowego (pisemnego) w wyznaczonym terminie. Daty zaliczeń (włączając w to również egzaminy poprawkowe) są ustalane z góry i nie podlegają zmianie. Wszyscy studenci / studentki, również ci, którzy mają indywidualną organizację studiów lub studiują dodatkowo na innym kierunku, są zobowiązani/zobowiązane do stawienia się na zaliczeniu w pierwszym wyznaczonym terminie. Nieobecność na zaliczeniu bez przedstawienia w ciągu 7 dni od ich daty zwolnienia lekarskiego, skutkuje otrzymaniem oceny niedostatecznej. Student / studentka w takim przypadku ma prawo do drugiego terminu w sesji poprawkowej w kwietniu. Studenci / studentki starający się o indywidualną organizację studiów (IOS) są zobowiązani do stawienia się na zajęciach w pierwszym tygodniu semestru, oraz do uzasadnienia swojej prośby o uzyskanie IOS. Decyzję w tej sprawie podejmuje wykładowca, ustalając w przypadku decyzji pozytywnej dodatkowe warunki zaliczenia danego przedmiotu. Jeśli student / studentka stawi się pod koniec semestru, nie uzyska zaliczenia przedmiotu. Data końcowego kolokwium zaliczeniowego: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: