Historia języka hiszpańskiego 09-HJH-5LH-11
1/ Języki preromańskie na Półwyspie Iberyjskim.
2/ Łacina klasyczna a łacina wulgarna (potoczna).
3/ Epoka wizygocka, arabska w świetle rozwoju języka hiszpańskiego.
4/ Rodzaje zmian fonologicznych.
5/ Ewolucja języka hiszpańskiego na poziomie fonicznym.
6/ Ewolucja systemów: samogłoskowego, spółgłoskowego, morfosyntaktycznego j. hiszpańskiego.
7/ Zmiany w zakresie gramatyki, ortografii, leksyki od czasów panowania królów katolickich po współczesność.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Wyjaśnia różnicę między łaciną klasyczną a łaciną potoczną oraz główne procesy ewolucji języków na Półwyspie Iberyjskim.
Objaśnia zmiany językowe zachodzące na Półwyspie Iberyjskim w czasie panowania Wizygotów i Arabów. Identyfikuje zmiany w zakresie gramatyki, ortografii, leksyki od czasów panowania królów katolickich po współczesność.
Identyfikuje i nazywa rodzaje zmian fonologicznych. Objaśnia ewolucję języka hiszpańskiego na poziomie fonicznym.
Analizuje zmiany w zakresie systemu samogłoskowego, spółgłoskowego i morfosyntaktycznego. Umie zastosować poznane cechy fonetyczne, morfologiczne, składniowe i leksykalne do analizy wybranych fragmentów tekstów.
Umie przeprowadzić paralelę między elementami historycznymi i współczesnymi języka hiszpańskiego.
Wyjaśnia podstawowe różnice pomiędzy hiszpańskim Półwyspu Iberyjskiego a hiszpańskim innych krajów hiszpańskojęzycznych.
Korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne.
Test.
Esej.
Prezentacja multimedialna.
Uwaga! W trybie zdalnym wszystkie kolokwia i zadania zostaną przeprowadzone za pomocą aplikacji MS Teams.
Kryteria ocecniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
‒ ALVAR, Miguel; POTTIER, Bernard (1983): Morfología histórica del español, Madrid: Gredos.
‒ ARIZA VIGUERA, Manuel (1989): Manual de fonología histórica del español, Madrid: Síntesis.
‒ CANDAU DE CEVALLOS, María del C. (1985): Historia de la lengua española, Potomac, Maryland: Scripta Humanistica.
‒ CANO AGUILAR, Rafael (1992 [1988]): El español a través de los tiempos, Madrid: Arco/Libros.
‒ CANO AGUILAR, Rafael (coord.) (2008): Historia de la lengua española, Barcelona: Ariel.
‒ COROMINES, Joan (2008 [1961]): Breve diccionario etimológico de la lengua castellana, Madrid: Gredos.
‒ COROMINES, Joan; PASCUAL, José Antonio (1980-1990): Diccionario crítico etimológico castellano e hispánico, Madrid: Gredos.
‒ FRADEJAS RUEDA, José Manuel (1998 [1995]): Prácticas de historia de la lengua española, Madrid: UNED.
‒ HERMAN, József (1997 [1975]): El latín vulgar [traducción, introducción, índice y bibliografía de Mª del Carmen Arias Abellán], Barcelona: Ariel.
‒ LAPESA, Rafael (1980): Historia de la lengua española, Madrid: Gredos.
‒ LATHROP, Thomas A. (1995 [1984]): Curso de gramática histórica [traducción de Juan Gutiérrez Cuadrado y Ana Blas], con la colaboración de Juan GUTIÉRREZ CUADRADO, Barcelona: Ariel.
‒ LLOYD, Paul M. (1993 [1987]): Del latín al español I. Fonología y morfología históricas de la lengua española [versión española de Adelino Álvarez Rodríguez], Madrid: Gredos.
‒ MEDINA LÓPEZ, Javier (1999): Historia de la lengua española I. Español medieval, Madrid: Arco/Libros.
‒ MENÉNDEZ PIDAL, Ramón (1973 [1904]): Manual de gramática histórica española, Madrid: Espasa-Calpe.
‒ PAWLIK, Janusz (2015): El español medieval: Hacia la consolidación de un idioma. Tomo 1. Fonética y fonología diacrónicas, Poznan: UAM.
‒ PAWLIK, Janusz (2016): El español medieval: Hacia la consolidación de un idioma. Tomo 2. Morfosintaxis histórica, Poznan: UAM.
‒ PENNY, Ralph (1993 [1991]): Gramática histórica del español [edición española de José Ignacio Pérez Pascual], Barcelona: Ariel.
‒ PHARIES, David A. (2007): Breve historia de la lengua española, Chicago: The University of Chicago Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: