Historia literatury hebrajskiej 09-HJH-33
1. Cele zajęć/przedmiotu:
C1 Zaznajomienie z wiedzą faktograficzną na temat dziejów literatury hebrajskiej od okresu Haskali po współczesność
C2 Zaznajomienie z wybranymi pojęciami i zagadnieniami literackimi hebrajskiej literatury świeckiej
C3 Zaznajomienie ze społeczną funkcją nowoczesnej literatury hebrajskiej, w szczególności jej znaczeniem dla rozwoju żydowskiej świadomości narodowej i narodzin światopoglądu laickiego
C4 Zapoznanie się z przykładowymi tekstami literackimi omawianych okresów w języku oryginału oraz w przekładach
2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu Haskali niemieckiej,
Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu Haskali galicyjskiej
Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu Haskali rosyjskiej
Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu żydowskiego ruchu narodowego w Imperium Rosyjskim
Periodyzacja, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego okresu osmańskiego i mandatowego w Palestynie
Periodyzacja dziejów literatury hebrajskiej w Państwie Izrael, główni przedstawiciele, najważniejsze utwory literackie i cechy języka literackiego pokolenia Palmachu, Pokolenia Państwa, literatury lat 70-tych
Ruchy, prądy i zjawiska literackie w literaturze izraelskiej po roku 80-tym
Lektura tekstów literackich omawianych okresów
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- Zna poszczególne okresy, prądy i gatunki literackie z zakresu dziejów nowoczesnej literatury hebrajskiej, potrafi wymienić najważniejszych twórców i omówić ich sylwetki literackie oraz utwory.
- Potrafi przyporządkować czytany tekst literacki do właściwego okresu historycznego oraz określić jego rodzaj i gatunek literacki na podstawie wyróżników językowych, przyjętej konwencji stylistycznej i zawartości treściowej.
- Potraf czytać ze zrozumieniem opracowane teksty literackie z omawianych okresów.
- Potrafi posługiwać się wiedzą dotyczącą podstawowych pojęć i zagadnień związanych z badaniami literaturoznawczymi z obszaru nowoczesnej literatury hebrajskiej.
- Potrafi zastosować podstawowe metody interpretacyjne mające zastosowanie do tekstów literackich w języku hebrajskim.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poszczególnych okresów, prądów i gatunków literackich z zakresu dziejów nowoczesnej literatury hebrajskiej; znakomita wiedza dot. najważniejszych twórców, ich biografii oraz twórczości
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, choć z niewielkimi potknięciami dot. wiedzy teoretycznej
dobry (db; 4,0): dobra znajomość ww. zagadnień, choć ze znaczniejszymi brakami
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza teoretyczna przekraczająca wymaganie minimum (patrz poniżej)
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca, lecz bardzo wybiórcza znajomość wspomnianych zagadnień teoretycznych
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca znajomość poszczególnych okresów, prądów i gatunków literackich z zakresu dziejów nowoczesnej literatury hebrajskiej; brak wiedzy dot. najważniejszych twórców, ich biografii oraz twórczości
Literatura
‒ Waxman, Meyer. 1945-47. A History of Jewish Literature, t. 3 i 4. New York: Bloch Publishing Co.
‒ Zinberg, Israel. 1972-1976. A History of the Jewish Literature. t. 6, 8-12. Cleveland and London: The Press of Case Western Reserve University.
‒ Shaked, Gershon. 2008. Modern Hebrew Fiction. London: New Milford.
‒ Hever, Hannan. 2002. Producing the Modern Hebrew Canon. Nation Building and Minority Discourse, New York: New York University Press.
‒ Burnshaw, Stanley. 2003. The Modern Hebrew poem itself. Detroit: Wayne State University Press.
‒ Wybrane teksty literackie dostępne w internetowej bazie Project Ben Yehuda (http://benyehuda.org)
‒ לקסיקון הספרות העברית החדשה – http://library.osu.edu/projects/hebrew-lexicon/
‒ מאגר ספרים סרוקים – http://www.jnul.huji.ac.il/heb/digibook.html
‒ Wypisy z literatury hebrajskiej opracowane przez nauczyciela prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: