Historia Japonii 09-HISTJ-22
Przykładowe treści:
Periodyzacja historii Japonii i problemy z tym związane
Źródła wiedzy o dawnej Japonii oraz opracowania bibliograficzne z obszaru historii Japonii
Metodologia badań w naukach historycznych
Charakterystyka okresów historycznych Japonii pod względem systemu politycznego i struktur władzy
Charakterystyka okresów historycznych Japonii pod względem systemu gospodarczego
Wydarzenia przełomowe poszczególnych epok/okresów i postaci z tym związane w ujęciu przyczynowo skutkowym
Główne konflikty zbrojne poszczególnych epok w ujęciu przyczynowo skutkowym
Kontrowersje oraz ich źródła związane z wybranymi zagadnieniami historycznymi (umiejscowienie Yamatai, pochodzenie Japończyków)
Periodyzacja historii Japonii i problemy z tym związane
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Zna główne okresy historyczne Japonii i wydarzenia historyczne w każdym okresie historycznym,
Zna charakterystykę każdego okresu historycznego pod względem systemu politycznego, gospodarczego i dyplomatycznego.
Zna główne czynniki zmian polityczno-gospodarczych i dyplomatycznych w poszczególnych okresach.
Zna główne postacie historyczne najważniejszych wydarzeń i poszczególnych okresów.
Ma podstawową wiedzę na temat głównych źródeł bibliograficznych w językach polskim i angielskim, a także częściowo japońskim z obszaru historii Japonii.
Potrafi wyszukiwać informacje dot. omawianych bloków tematycznych, wykorzystując różne źródła.
Potrafi formułować krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień z wykorzystaniem zdobytej wiedzy i narzędzi.
Potrafi opracować i przedstawić wybrane zagadnienia, przytaczając opinie innych zgodnie z poszanowaniem praw autorskich i własności intelektualnej.
Ma świadomość różnic w sposobach interpretacji faktów historycznych, wpływu kontekstu historycznego oraz wagi materiałów źródłowych.
Wyraża w dojrzały sposób oceny w oparciu o merytoryczne przesłanki i otwarty na poglądy i interpretacje różnych osób.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Test
Prezentacja multimedialna
Udział w dyskusji w czasie zajęć
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne
2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Obowiązkowa:
Kenneth Henshen. 2010. Historia Japonii. Warszawa: Bellona.
Andrew Gordon. 2010. Nowożytna Historia Japonii. Warszawa: PIW.
Jolanta Tubielewicz. 1984. Historia Japonii. Wrocław: Ossolineum.
Dodatkowa:
Conrad Totman. 2005. Historia Japonii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
J.W. Hall. 1979. Japonia od czasów najdawniejszych do dzisiaj. Warszawa: PIW.
Ewa Pałasz-Rutkowska, Katarzyna Starecka. 2004. Japonia. Warszawa: Wydawnictwo Trio.
Hane Mikiso. 2009. Modern Japan. A Historical Survey, 4rd ed. Boulder and London: Westview Press.
Eiko Ikegami. 2011. Poskromienie samurajów. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: