Historia Chin 09-HISTC-22
Dynastia Song, państwa Liao, Jin i Xia – życie w metropoliach czasów dynastii Song, system szkolnictwa i egzaminów cesarskich, życie polityczne na dworze cesarskim, rozwój kultury, nauki i technologii.
Dynastia Yuan – historia Imperium Mongolskiego, podbój i panowanie nad Chinami.
Dynastia Ming – polityka zagraniczna i ekspansja terytorialna, kontakty z Europą, zmiany w strukturze społecznej.
Dynastia Qing – rozkwit państwa Mandżurów, złoty okres dynastii pod panowaniem cesarzy Kangxi i Qianlong, wojny opiumowe, państwo Taipingów, próby reform.
Republika Chińska – ruchy i powstania anty-cesarskie, rewolucja Xinhai, utworzenie Guomindang, Ruch 4 Maja, Kampania Północna, wojna chińsko – japońska.
Chińska Republika Ludowa – utworzenie Komunistycznej Partii Chin, Wielki Marsz, wojna domowa, historia ChRL do przełomu XX i XXI wieku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
odtwarza historię rozwoju cywilizacji i państwa chińskiego aż do przełomu XX i XXI wieku
operuje niezbędną terminologią, zarówno w j. polskim jak i chińskim
rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy wydarzeniami historycznymi
wyszukuje źródła informacji i porównuje różne punkty widzenia
przedstawia w zwięzły sposób samodzielnie zdobytą wiedzę
bierze udział w dyskusji na temat historii i kultury na bazie posiadanej wiedzy
rozumie potrzebę studiowania historii jako niezbędne uzupełnienie kompetencji językowych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin ustny
Prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych z historią Chin, rozwojem chińskiej kultury i nauki oraz powiązanej terminologii
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
dobry (db; 4,0): szerszy zakres niedociągnięć, słabsza, ale wciąż dobra orientacja w wymienionych zagadnieniach i terminologii
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość niektórych zagadnień i terminologii oraz dostateczna orientacja w pozostałych
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna znajomość prezentowanych zagadnień i terminologii
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość prezentowanych zagadnień i terminologii
Literatura
Clark, Paul 2008. The Chinese Cultural Revolution: A History. Cambridge: Cambridge University Press.
Fairbank, John King 1996. Historia Chin. Nowe Spojrzenie. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Fairbank, John King (red.) 2008. Cambridge History of China. Cambridge: Cambridge University Press.
Künstler, Mieczysław Jerzy 2007. Dzieje kultury chińskiej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Meisner, Maurice Jerome 2007. Mao Zedong: a political and intellectual portrait. Cambridge: Polity Press.
Rodziński, Witold 1974. Historia Chin. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Snow, Edgar 1973. Red Star over China. London: Penguin Books.
Wasserstrom, Jeffrey 2003. Twentieth-century China: New approaches. London: Routledge.
Vogel, Ezra Feivel 2011. Deng Xiaoping and the Transformation of China. Harvard: Harvard University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: