Historia krajów arabskich 09-HISTARAB-13
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: monograficzne | W cyklu 2022/SZ: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Ogólnie: Wiedza historyczna wyniesiona z I roku | W cyklu 2022/SZ: Wiedza wyniesiona ze szkoły średniej |
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
HWSARAB _01 potrafi odnieść się do problemów krajów arabskich w czasie panowania tureckiego po 1517 roku K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
HWSARAB _02 zna zarys dziejów ziem arabskich w okresie panowania tureckiego K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
HWSARAB _03 potrafi ukazać i wyjaśnić problematykę historyczną po zakończeniu I wojny światowej K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
HWSARAB _04 orientuje się w tematyce, w jaki sposób układy się drogi do uzyskiwania niepodległości przez kraje arabskie przed i po zakończeniu II wojny światowej K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
HWSARAB _05 może odnieść się do zagadnień rywalizacji arabsko-żydowskej, zna źródła konfliktu i jego przebieg K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
HWSARAB _06 zna historię reżimów w krajach arabskich i jego wpływu na dzieje współczesne K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
HWSARAB _07 może odnieść się współczesnej historii ziem arabskich i rozwinąć temat terroryzmu muzułmańskiego K_W04, K_W05, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_K01, K_K07,
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała orientacja w omawianych zagadnieniach;
dobry plus (+db; 4,5): więcej niż dobra znajomość problematyki;
dobry (db; 4,0): dobra orientacja w omawianych zagadnieniach;
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca orientacja w omawianych zagadnieniach;
dostateczny (dst; 3,0): słaba orientacja w omawianych zagadnieniach;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w omawianych zagadnieniach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Corm G., Bliski Wschód w ogniu. Oblicza konfliktu 1956-2003, Warszawa 2003
Danecki J., Arabowie, Warszawa 2001
Dziubiński A., Historia Maroka, Wrocław 1983
Dziubiński A., Historia Tunezji, Warszawa 1994
Grgies A., Sprawa kurdyjska w XX w., Warszawa 1997
Historia krajów arabskich 1917-1966, Warszawa 1974
Hathaway J., Barbir K. K., Arabowie pod panowaniem Osmanów 1516-1800, Warszawa 2012
Hitti Ph., Dzieje Arabów, Warszawa 1969
Hourani A., Historia Arabów, Gdańsk 1995
Madeyska D., Historia współczesna świata arabskiego, Warszawa 2008
Mały słownik kultury świata arabskiego, red. J. Bielawski, Warszawa 1971
Al-Rasheed M., Historia Arabii Saudyjskiej, Warszawa 2011
Raymond A., Kair, Warszawa 2005
Sidor K., Naseryzm. Historia, praktyka i teoria socjalizmu w ZRA, Warszawa 1969
Stępniewska-Holzer B., Egipt. Stulecie przemian, Warszawa 2006
Zdanowski J., Historia Bliskiego Wschodu w XX wieku, Wrocław 2010
Zdanowski J., Bracia muzułmanie i inni, Szczecin, 1986
Zdanowski J., Historia Najnowsza Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, Warszawa 2020
Zdanowski J., Historia Arabii Wschodniej, Wrocław 2004
W cyklu 2022/SZ:
Bielawski J., Islam, Warszawa 1980 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: