Kultura niemieckiego obszaru językowego 09-HIKk-DL22
Historyczny rys emigracji do czasów współczesnych. Przyczyny i skutki emigracji. Charakterystyka pojęć
Ustawa emigracyjna i integracyjna. Omówienie głównych założeń
Strategie integracyjne RFN-u.
Gastarbeiterzy w Niemczech. Wzbogacenie (inter)kulturowe?
Aktualne doniesienia nt. integracji i problemów z nią związanych w krajach niemieckojęzycznych
Rodzina. Typy modeli rodzinny w Niemczech. Analiza porównawcza od powstania RFN-u
Nierówność płci? Problemy z dyskryminacją zawodową kobiet
Omówienie przyczyn spadku dzietności kobiet w krajach niemieckojęzycznych
Aktualne doniesienia nt. polityki (pro)rodzinnej; równouprawnienia zawodowego kobiet w krajach niemieckojęzycznych
Media. Historyczny przegląd rozwoju mediów audiowizualnych w Niemczech po 1945r.
Rola, zadania i wkład mediów audiowizualnych w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego
Charakterystyka prasy niemieckiej. Typy i nachylenie polityczno-światopoglądowe ośrodków opiniotwórczych
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
student/ka zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące badań kulturoznawczych z obszaru kulturowego języka niemieckiego w zakresie wybranych tematów
orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, politycznym i społecznym obszaru kulturowego języka niemieckiego w zakresie wybranych tematów
ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat wybranych polityczno-społecznych zagadnień po 1945 roku
umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł informacji a także potrafi analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł
formułuje krytyczne sądy na temat omawianych zagadnień w języku niemieckim; potrafi merytorycznie i fachowo argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku niemieckim
ma świadomość różnorodności kulturowej i światopoglądowej
przygotowuje wystąpienia ustne w języku niemieckim na wybrane tematy obowiązujące na zajęciach
Kryteria oceniania
Test, prezentacja multimedialna, wypowiedzi ustne studentów, odpowiedzi studentów podczas powtórki materiału
• dwa razy w semestrze studenci przedstawiają na wyznaczonych zajęciach swoje krótkie referaty (ok. 5 min.) z wybranego zagadnienia omawianej na zajęciach tematyki (obcokrajowcy w Niemczech, współczesna rodzina, media). Przedstawiany materiał musi być przygotowany w domu, student ma nauczyć się go referować oraz podać źródło, z którego pochodzi artykuł czy jakikolwiek materiał, którym student się posiłkuje. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z wygłoszenia referatu. Ustalone oceny za krótkie referaty to: zaliczony lub niezaliczony.
• Na przedostatnich zajęciach studenci piszą test zaliczeniowy, którego celem jest sprawdzenie przyswojonej wiedzy z zakresu omawianych tematów. Student, który nie stawi się na test w wyznaczonym terminie, automatycznie rezygnuje z jednej możliwości pisania testu. Próg zaliczenia 1 testu – 60% punktów. Studentowi przysługuje 1 podejście poprawkowe, z którego należy skorzystać w ściśle określonym terminie podanym do wiadomości w dniu zwrotu testu zaliczeniowego.
• Student otrzymuje ocenę wg następującej skali:
• dst 60-67%
• dst+ 68-74%
• db 75-82%
• db+ 83-90%
• bdb 91-100%
Literatura
Bedürftig Friedemann: Lexikon Deutschland nach 1945; Hamburg 1996;
Glaser Hermann: Kleine Kulturgeschichte der Bundesrepublik Deutschland 1945-1989; Bonn 1991
Glaser Hermann: Deutsche Kultur 1945 - 2000; Bonn 2000;
Korte Karl-Rudolf (Hrsg.): Deutschland-TrendBuch. Fakten und Orientierungen; Bonn 2001;
Lieser-Triebnigg Erika, Manipel Siegfried: Kultur im geteilten Deutschland; Berlin 1984;
Meyn Hermann: Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland; Berlin 1996;
Niemcy współczesne. Zarys encyklopedyczny, Instytut Zachodni; Poznań 1999;
Wilke Juergen (Hrsg.): Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland; Bonn 1999;
Wingen Max: Familienpolitik. Grundlagen und aktuelle Probleme; Bonn 1997;
Wehler Hans-Ulrich: Deutsche Gesellschaftsgeschichte, Bundesrepublik und DDR 1949-1990; Bonn 2009; Kromp Ilona/ Adam Białecki: Deutschland in allen Facetten. Bielsko-Biała 2013;
Kromp, Ilona/ Adam Białecki: Österreich, die Schweiz, Liechtenstein und Luxemburg in allen Facetten. Bielsko-Biała 2013;
Gaidosch Ulrike/Christine Müller: Basiswissen Deutschland. Ismaning 2017;
Kuczyński Ernest/ Michał Tomczyk: Polityka - kultura - społeczeństwo. Niemcy, Austria, Szwajcaria w pierwszej dekadzie XXI wieku. Łódź 2013;
Luscher Renate: Landeskunde Deutschland. München 2008,
Teksty wybrane przez wykładowców z prasy i literatury niemieckiej, dostosowane do tematyki zajęć i każdorazowo udostępniane studentom. Prowadzący zajęcia odsyła studentów do podanych stron internetowych.
Polecane strony internetowe:
www.migration-info.de
www.bundestag.de
www.zuwanderung.de
www.bmi.bund.de
www.dw-world.de
www.bpb.de/themen/gesellschaft/migration/migrationindeutschland
http://www.bpb.de/nachschlagen/datenreport-2018/bevoelkerung-und-demografie/
http://www.bpb.de/nachschlagen/datenreport-2018/familie-lebensformen-und-kinder/
http://www.bpb.de/gesellschaft/medien-und-sport/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: