Filozofia 09-HFIL-ZU11
Początki filozofii europejskiej i problematyka materialnych zasad wszechrzeczy.
Język jako narzędzie opisu świata.
Początki pragmalingwistyki. Sofiści: nurt naturalistyczno-indywidualistyczny i racjonalistyczno-relatywistyczny. Język jako narzędzie sugestii, perswazji, przekonywania.
Dialektyka sokratejska. Intelektualizm etyczny. Platońskie rozważania nad językiem i nazwami. Nauka o cnocie. Język jako nośnik wartości.
Wprowadzenie do filozofii moralności. Semantyka moralności. Charakterystyka ocen i norm moralnych. Psychologia moralności. Socjologia moralności – czynniki kształtujące moralność grup społecznych.
F. Nietzsche – wybrane myśli filozoficzne. Główne nurty w filozofii XX wieku.
L. Wittgenstein – koncepcja gry językowej i nowa teoria znaczenia.
M. Heidegger – bycie na sposób „Się”. Zasada odpowiedzialności według H. Jonasa. Problematyka odpowiedzialności w XX i XXI wieku.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Student/ka rozumie wpływ filozofii greckiej na kształt kultury niemieckiego obszaru językowego
Umie przedstawić główne stanowiska filozoficzne w odniesieniu do refleksji nad językiem.
Posiada znajomość podstawowych zagadnień z zakresu językoznawstwa germańskiego, filozofii języka i filozofii moralności
Umie czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu filozofii języka oraz interpretuje je w ramach przewidzianym przedmiotem
Potrafi przywołać najsławniejsze dzieła filozoficzne od czasów starożytnych po współczesność poświęcone rozważaniom nad językiem rozumianym jako narzędzie opisu świata, nośnik prawdy i wartości
Potrafi samodzielnie analizować wybrane problemy z zakresu refleksji nad językiem i moralnością
Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia
Potrafi wytłumaczyć na czym polega koncepcja gry językowej oraz pojmowanie języka jako nośnika prawdy lub fałszu oraz jako narzędzia sugestii, perswazji, przekonywania.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Referat
Prezentacja multimedialna
bardzo dobry (bdb; 5,0): 91 -100%
dobry plus (+db; 4,5):85-90%
dobry (db; 4,0):76-84%
dostateczny plus (+dst; 3,5): 68-75%
dostateczny (dst; 3,0): 60-67%
niedostateczny (ndst; 2,0): <59%
Literatura
‒ Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów
‒ J. Legowicz, Historia filozofii starożytnej Grecji i Rzymu
‒ A. Krokiewicz, Zarys filozofii greckiej
‒ G. Reale, Historia filozofii starożytnej Tom I, II.
‒ B. Andrzejewski, Filozofia słowa
‒ L. Wittgenstein, Dociekania filozoficzne, cz. 1, § 1-43
‒ M. Heidegger, Bycie i czas, (wybrane fragmenty)
‒ M. Hempoliński, Brytyjska filozofia analityczna
‒ M. Ossowska, Podstawy nauki o moralności
‒ M. Ossowska, Socjologia moralności
‒ H. Jonas, Zasada odpowiedzialności
‒ J. Filek, Ontologizacja odpowiedzialności;
‒ J. Filek, Filozofia odpowiedzialności w XX wieku
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: