Historia Wysp Brytyjskich i USA 09-HAIUSA-12
Wyspy Brytyjskie w starożytności
Dziedzictwo kulturowe Celtów i Rzymian
Anglosasi i Wikingowie.
Normanowie i Plantageneci.
Wojna stuletnia i wojna dwóch róż.
Tudorowie i reformacja w Anglii.
Epoka elżbietańska.
Epoka Stuartów. Angielska wojna domowa.
Restauracja Stuartów. Powstanie Wielkiej Brytanii.
Dynastia hanowerska.
Wojny i zdobycze kolonialne w XVIII wieku. Wojny napoleońskie.
Epoka wiktoriańska.
Imperium Brytyjskie w XIX wieku.
Udział Wielkiej Brytanii w pierwszej wojnie światowej i okres międzywojenny
Udział Wielkiej Brytanii w drugiej wojnie światowej.
Kultury prekolumbijskie w Ameryce Północnej.
Angielskie osadnictwo w Ameryce Północnej.
Przyczyny i przebieg wojny o niepodległość.
Konstytucja amerykańska i młode państwo
Rozwój terytorialny Stanów Zjednoczonych w historii.
Przyczyny i przebieg wojny secesyjnej.
Industrializacja, imigracja i „Dziki Zachód”
Epoki progresywizmu.
Okres międzywojenny.
Przebieg drugiej wojny światowej z perspektywy Stanów Zjednoczonych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Scharakteryzować poszczególne okresy w dziejach Wielkiej Brytanii i USA
Opisać i łączyć ze sobą kluczowe wydarzenia i procesy historyczne
zrozumieć tło historyczne w dziełach literatury i kultury angielskiego obszaru językowego
Potrafi scharakteryzować i ocenić wkład działalności ważnych postaci w rozwój cywilizacyjny Wielkiej Brytanii i USA
Rozpoznać odniesienia do historii we współczesnej literaturze, filmie i życiu codziennym.
korzystać z literatury przedmiotu w języku angielskim
prawidłowo posługiwać się podstawową terminologią przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,
- kolokwium zaliczeniowe.
SKALA OCEN:
• bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty;
• dobry plus (+db; 4,5): Osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami;
• dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów;
• dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami;
• dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami;
• niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Literatura
Cunliffe, Barry (ed.). 2004. The Penguin Illustrated History of Britain and Ireland. From the Earliest Times to the Present. London: Penguin Books.
Davies, Norman. 2000. The Isles. A History. Basingstoke and Oxford: Papermac.
Gilbert, Martin. 2007. The Routledge Atlas of British History. Fourth Edition. London: Routledge.
Kearney, Hugh. 2006. The British Isles. A History of Four Nations. Second Edition. Cambridge: CUP.
Lipoński, Wojciech. 2002. Dzieje kultury brytyjskiej. Warszawa: PWN.
McDowall, D. 2001. An Illustrated History of Britain. Longman.
Morgan, Kenneth (ed.). 2001. The Oxford History of Britain. Revised Edition. Oxford: OUP.
Gilbert, Martin. 2006. The Routledge Atlas of American History. Fifth Edition. London:
Routledge.
Jenkins, Philip. 2007. History of the United States. London: Macmillan.
O'Callaghan, B. 2001. An Illustrated History of the USA. Longman.
Remini, Robert V. 2008. A Short History of the United States. HarperCollins.
Tindall, G., D. Shi. 1992. America: A Narrative History. W.W. Norton and Company.
Zinn, Howard. 2003. A People’s History of the United States. New York: HarperCollins.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: