Gramatyka opisowa j.włoskiego - składnia 09-GWS-12
Terminologia z zakresu nazewnictwa części mowy w języku włoskim. Rodzaje przymiotników, rzeczowników, zaimków. Wielofuncyjność części mowy. Syntagma nominalna oraz przyimkowa.
Syntagma czasownikowa, przysłówkowa, przymiotnikowa. Zdanie proste rozwinięte i nierozwinięte. Ekspansja i redukcja. Podmiot i orzeczenie zdania prostego. Rodzaje orzeczenia.
Grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
Zdanie proste bezpodmiotowe i bezorzeczeniowe. szyk zdania w języku włoskim.
Zdanie proste z orzeczeniem imiennym. przydawka a apozycja.
Okolicznik czasu, miejsca.
Dopełnienie bliższe i dalsze.
Okolicznik przyzwolenia, sposobu.
Okolicznik dystrybutywny, okolicznik celu, okolicznik czynnika towarzyszącego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ Wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu nazewnictwa części mowy w języku włoskim, dzieli na rodzaje następujące części mowy: przymiotnik, rzeczownik, zaimek.
2/ Rysuje schemat syntagm nominalnych oraz przyimkowych; rysuje schemat syntagm czasownikowych, przysłowkowych, przymiotnikowych.rozumie i objaśnia różnice między zdaniem prostym rozwinętym a nierozwiniętym. Redukuje zdanie rozwinięte do nierozwiniętego, przeprowadza ekspansję zdania nierozwiniętego, by powstało zdanie rozwinięte. Rozpoznaje podmiot i orzeczenie zdania prostego.
3/ Rozpoznaje grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
4/ Charakteryzuje i rozpoznaje zdania proste bezpodmiotowe i bezorzeczeniowe. Zna miejsca i poszczególnych części zdania w obrębie zdania, zna szyk zdania w języku włoskim.
rozpoznaje zdania proste z orzeczeniem imiennym. rozpoznaje i rozróżnia przydawkę i apozycję.
5/ Charakteryzuje podstawowe okoliczniki (czasu, miejsca).
rozpoznaje dopełnienie bliższe i rozróżnia je od dopełnienia dalszego.
6/ Zna okoliczniki przyzwolenia, sposobu.rozróżnia je od innych okoliczników.
7/ Rozpoznaje okolicznik dystrybutywny, okolicznik celu, okolicznik czynnika towarzyszącego.
8/ Korzysta ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
-dyskusja podczas konwersatorium,
-praca w grupach,
-ćwiczenia w grupach, rozwiązanie problemu,
-sprawdzian pisemny sprawdzający znajomość terminologii i umiejętności analitycznych- zaliczenie semestru. Egzamin pisemny.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach
- aktywny udział studenta w zajęciach (dyskusja, prezentacje)
- przygotowanie do zajęć (wykonanie zadań)
- umiejętność wyszukania fachowej literatury
- umiejętność wyjaśniania i argumentowania
- lektura tekstów naukowych
- współpraca z kolegami (praca w grupach w czasie zajęć)
Skala ocen:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Sensini Marcello, “La lingua e i testi”, Mondadori Scuola, Milano, 2003, str. 352-426.
2) Serianni Luca, Della Valle Valeria, Patota Giuseppe, “L’italiano parlato e scritto. Grammatica di riferimento e manuale delle abilità testuali con Schede di autoverifica”, Archimede Edizioni, Milano.
3) Widłak Stanisław, “Formy i struktury. System morfologiczny i składniowy współczesnego języka włoskiego”, WUJ, Łódź.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: