Gramatyka opisowa języka włoskiego-morfologia 09-GWM-11
Po zakończeniu zajęć student zna podstawową terminologię z zakresu morfologii języka włoskiego (np.: morfo, morfema, analisi morfologia, allomorfo, lessema, lingua e linguaggio, significato e significante, codice e messaggio, livello di langue e di parole, ecc...) i potrafi się nią poprawnie posługiwać. Student zna podstawowe kryteria formalne wyodrębniania elementów wyrazu. Jest w stanie zanalizować pod względem morfologicznym i semantycznym jednostki wyrazowe. Posiada wiedzę o budowie wyrazów, ich rodzaju, funkcjach oraz pochodzeniu i potrafi je scharakteryzować. Student rozumie przydatność analizy morfologicznej do poznania roli i funkcjonowania języka w komunikacji. Student wie, jak wykorzystać teoretyczną wiedzę o zależnościach między morfologią a semantyką celem rozwinięcia własnej kompetencji językowej. Po zakończeniu zajęć student posiada wiedzę, rozwijaną w kolejnych latach nauki, która ułatwi mu rozumienie tekstów naukowych z zakresu językoznawstwa oraz rozwiązywania prostych problemów z zakresu interpretacji funkcji elementów budowy wyrazu.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1/ wyjaśnia podstawowe terminy z zakresu morfologii, ze szczególnych uwzględnieniem terminów dotyczących słowotwórstwa
2/ rozróżnia poszczególne części mowy w j. włoskim i potrafi je stosować, zna ich charakterystykę wraz ze specyficznymi cechami
3/ identyfikuje poszczególne procesy słowotwórcze i ilustruje je przykładami
4/ tworzy formy pochodne znanych sobie słów w oparciu o wiedzę teoretyczną dotyczącą procesów słowotwórczych
5/ rozpoznaje (jeśli to możliwe) znaczenie nieznanych sobie słów na podstawie ich budowy morfologicznej gdy wyrazy te są wyrazami pochodnymi od znanych mu słów
6/ objaśnia relacje semantyczne między słowami w j. włoskim, podaje ich przykłady
7/ formułuje zasady tworzenia metafor i metonimii, ilustruje te procesy przykładami
8/ rozpoznaje język pochodzenia zapożyczeń w j. włoskim, orientuje się w epokach wpływu poszczególnych języków obcych na j. włoski, podaje przykłady zapożyczeń z różnych języków i zna mechanizmy ich funkcjonowania w j. włoskim
9/ ma świadomość różnic i podobieństw między systemem morfologicznym j. włoskiego i j. polskiego
10/ potrafi uzupełniać wiedzę korzystając ze źródeł literaturowych.
Kryteria oceniania
dyskusja w trakcie zajęć;
sprawdzian pisemny wiedzy i umiejętności.
Literatura
Ambroso S., Stefancich G., 2002, Parole - 10 percorsi nel lessico italiano, Roma: Bonacci editore
D`Achille P., 2003, L`Italiano contemporaneo, Bologna: Il Mulino
Dardano M., Trifone P., 1999, La nuova grammatica della lingua italiana, Bologna: Il Mulino
Graffi G., Scalise S., 2002, Le lingue e il linguaggio. Introduzione alla linguistica, Bologna: Il Mulino
Iadarola M., Gianolio V., 1988, Mondoparola - grammatica italiana per le scuole medie superiori, Torino: Lattes
Moretti G.B., 1994, L`italiano come seconda lingua. Voll. I, II, Perugia: Edizioni Guerra
Patota G., 2002, Lineamenti di grammatica storica dell`italiano, Bologna: Il Mulino
Serianni L, 2000, Italiano. Grammatica. Sintassi. Dubbi, Torino: Garzanti
Widłak S., 2002, Gramatyka języka włoskiego, Warszawa: Wiedza Powszechna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: